Trwa ładowanie...
18-09-2014 15:10

QUANT: samochód na morską wodę

QUANT: samochód na morską wodęŹródło: zdjęcie producenta
d41p0j8
d41p0j8

Szybki jak sportowa maszyna z najwyższej półki, przyciągający wzrok futurystycznym wyglądem, a na dodatek jeżdżący „na wodę”. Oto QUANT, który może być zapowiedzią przyszłości europejskiej motoryzacji.

Producenci samochodów prześcigają się w prezentowaniu coraz nowocześniejszych wizji przyszłej motoryzacji. Jeszcze kilkanaście lat temu auta hybrydowe uznawaliśmy za awangardę o nikłej szansie na rynkowy sukces. Dziś sprzedaż tego typu pojazdów dynamicznie rośnie, a napotkania hybrydy na ulicy nie uznajemy za nic niezwykłego. W obliczu coraz ostrzejszych wymagań względem ochrony środowiska oraz ekonomiki jazdy wizjonerzy motoryzacji nie ustają w wysiłkach mających na celu opracowanie nowej technologii, mającej zastąpić tradycyjny napęd.

QUANT to czteroosobowy samochód, umożliwiający dostęp do miejsc z tyłu i z przodu za pomocą pary podnoszonych drzwi. Za napęd pojazdu odpowiadają cztery silniki elektryczne umieszczone przy kołach. Każdy z nich osiąga moc 227 KM, co teoretycznie daje 908 KM mocy całkowitej. Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników została ona jednak ograniczona do 644 KM. Największe wrażenie robi jednak maksymalny moment obrotowy oddawany do dyspozycji kierowcy. Każdy z silników oferuje 2899 Nm, co łącznie daje blisko 11,6 tys. Nm. Dla kierowców współczesnych samochodów są to wartości wręcz niewyobrażalne. Najlepsze jednak dopiero przed nami.

Istotą QUANT-a jest nietypowe źródło jego napędu. Zamiast tradycyjnych akumulatorów wykorzystano w nim technologię „flow battery”, czyli baterii przepływowych. Są one zbudowane z dwóch zbiorników, z których każdy zawiera płyn będący nośnikiem specjalnych nanocząsteczek, oraz elementu, w którym oddziałują one między sobą poprzez specjalną membranę. W takich warunkach, na zasadzie wymiany jonów, powstaje prąd. Co ciekawe, bateria QUANT-a korzysta z wody morskiej jako nośnika energii. Zaletą tej technologii jest to, że baterię można nie tylko tradycyjnie ładować, ale też „tankować”. Wystarczy wymiana zubożonego płynu na nowy, by znów mieć zapas energii elektrycznej.

Producent, firma nanoFLOWCELL zapewnia, że zasięg samochodu ma wynosić od 320 do 480 km. Czy w rzeczywistości uda się osiągnąć taki wynik? Nad technologią baterii przepływowych pracują obecnie najpotężniejsze ośrodki naukowe, m.in. amerykański MIT, a głównym problemem pozostaje wciąż wydajność tego typu urządzenia. Niemiecki nanoFLOWCELL jest jednak pewien swego i zapowiada drogowe testy QUANT-a w Europie. Jest to już możliwe, gdyż TUV wydał dla auta tablice rejestracyjne. Samochód niebawem będzie więc można ujrzeć na europejskich ulicach, na sprzedaż trzeba jednak będzie poczekać jeszcze przynajmniej kilka lat.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

d41p0j8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41p0j8
Więcej tematów