Unijne przepisy sprawią, że od 1 stycznia 2013 r. zostanie podniesiona stawka akcyzy na paliwa. Dla kierowców oznacza to podwyżki przy dystrybutorach.
Wraz z pierwszym stycznia 2012 r. stawka akcyzy na olej napędowy, która wcześniej utrzymywana była na niższym poziomie niż w przypadku benzyny, została podniesiona. To jednak nie koniec. Początek roku 2013 to data planowanego wejścia w życie unijnej dyrektywy, która zmienia zasady naliczania akcyzy za paliwa kopalne - pisze Dziennik Gazeta Prawna. Nowe przepisy, mające chronić środowisko naturalne, uzależnią wysokość podatku od energetyczności paliwa i ilości CO2 emitowanego podczas jego spalania.
Dyrektywa, nad którą pracuje Rada Unii Europejskiej, ma pomóc w realizacji długoterminowych celów ekologicznych przyjętych przez wspólnotę. W myśl nowych przepisów wysokość opodatkowania będzie uzależniona od wartości energetycznej paliwa i wysokości emisji CO2 towarzyszącemu jego spalaniu. Paliwo, dla którego pierwszy czynnik będzie stosunkowo niski, a drugi wysoki, zostanie obłożone wysoką akcyzą.
Jeśli przepisy regulujące opodatkowanie paliw wejdą w życie w kształcie proponowanym przez Radę Unii Europejskiej, najbardziej wzrosną ceny oleju napędowego i LPG. Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna minimalna stawka akcyzy na olej napędowy wzrośnie o kilkanaście procent, a stawka na LPG nawet kilkakrotnie.
tb/