Trwa ładowanie...
11-03-2016 18:04

Nowe unijne przepisy uderzą w jednoślady

Nowe unijne przepisy uderzą w jednośladyŹródło: PAP/Michał Walczak
d2tk2ux
d2tk2ux

W ostatnich latach jednym z głównych powodów rozwoju silników są coraz ostrzejsze normy emisji spalin, do których muszą się dostosować producenci. Do tej pory dotyczyło to głównie samochodów, ale nowe przepisy wchodzące w 2018 roku, które w praktyce zakażą dwusuwów, uderzą przede wszystkim w jednoślady.

Za sprawą oszustw Volkswagena ostatnio więcej mówi się o emisji spalin i urealnieniu jej badania. Wiąże się to głównie z samochodami, ale również mniej popularne w Europie jednoślady czeka duża zmiana. Choć małe skutery z silnikami o pojemności 50 cm3 nie należą do największych trucicieli, to w stosunku do wielkości jednostki napędowej i ilości zużywanego paliwa, okazują się dużo mniej ekologiczne. Dlatego od 2018 roku zaczną obowiązywać nowe, ostrzejsze przepisy dotyczące jednośladów.

Norma emisji spalin oznaczona jako Euro 4 będzie pierwszą zmianą dla motocykli od 10 lat. Dotyczy ona nowych modeli wprowadzanych od 1 stycznia 2017 roku i wszystkich (również starszych) jednośladów, które będą sprzedawane od 1 stycznia 2018 roku. W przypadku skuterów wyznacza ona limit emisji tlenku węgla na poziomie 1 g/km, czyli dwa razy niższym niż dotychczas. Jest to wartość, która w praktyce uniemożliwia sprzedaż w Europie skuterów z silnikami dwusuwowymi. Dodatkowym ciosem w dwutakty jest zaostrzenie norm emisji cząstek stałych.

Jak w przypadku wszystkich podobnych zmian, również te mają swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi zauważają, że silniki dwusuwowe dużo bardziej trują, a skutery użytkowane są przede wszystkim w centrach miast. Z drugiej strony pojawiają się głosy zwolenników dwutaktów, którzy tłumaczą, że takie jednostki napędowe są tańsze i prostsze w naprawie, a do tego w Europie jest ich zdecydowanie mniej niż samochodów.

Producenci skuterów już przygotowują się do zmiany i np. Yamaha oferuje swoje modele o pojemności 50 cm3 w dwóch wersjach – z silnikiem dwu- i czterosuwowym. W przypadku Hondy czy Suzuki znajdziemy już tylko modele przystosowane do nowej rzeczywistości europejskich dróg.

d2tk2ux

sj, moto.wp.pl

d2tk2ux
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tk2ux
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj