Nowy silnik Forda 1.0 EcoBoost zdobył pierwsze miejsce w tegorocznej edycji konkursu "International Engine of the year".
Poza wyróżnieniem głównym produkt zdobył również tytuły "Najlepszego nowego silnika" oraz "Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra".
Jednostka swoją karierę zaczęła pod maską europejskiego Forda Focus. Jeszcze w tym roku będzie napędzała też Fordy C-MAX oraz B-MAX.
1.0 EcoBoost to mały, 3-cylindrowy silnik używający turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału gazu nawet przy niskich obrotach silnika. Kolektor wylotowy zintegrowany jest z odlewem głowicy silnika. Obniża to temperaturę gazów wylotowych, optymalizując skład mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.
Unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwia szybsze rozgrzewanie silnika. Obniżono o 50 proc. ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik. Dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej natomiast wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność.
Zmieniono konfigurację silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego zamiast dodawania osobnych wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.
Laureat konkursu osiąga moc 100 KM, przy zużyciu 4,8 l/100 km. Mocniejsza wersja o mocy 125 KM na 100 km potrzebuje z kolei 5 l paliwa.
Wyróżnienia są pierwszymi zdobytymi przez produkt Forda w historii konkursu organizowanego od 13 lat przez kwartalnik Engine Technology.