Trwa ładowanie...
30-03-2013 13:12

Kozmo: polski samochód sportowy

Kozmo: polski samochód sportowyŹródło: Materiały prasowe
d3xk0g9
d3xk0g9

Polska nie ma długich tradycji w tworzeniu samochodów "w garażu", jednak nasi rodacy coraz chętniej próbują sami konstruować auta, które są jedyne w swoim rodzaju. Takim projektem jest Kozmo - mały samochód sportowy, który dzięki lekkiej konstrukcji ma zapewniać maksimum zabawy.

Niejeden fan motoryzacji, który posiada wiedzę z zakresu mechaniki, chciałby stworzyć swój własny samochód. Niezależnie od tego, że bardzo często taki projekt będzie droższy i niekoniecznie lepszy od seryjnie produkowanych aut, liczy się przyjemność płynąca ze zbudowania własnego samochodu. Dlatego należy się cieszyć, że znajdują się tacy ludzie, jak twórcy projektu Kozmo, którzy poświęcają czas i pieniądze dla swojej pasji, a do tego pokazują, że Polak też może stworzyć auto w swoim garażu.

Jak informuje na swojej stronie internetowej Tomasz Ferdek, pomysłodawca Kozmo, efektem końcowym ma być kit-car, czyli samochód do samodzielnego montażu złożony z ramy i nadwozia zaprojektowanych specjalnie dla tego auta, ale też z części pochodzących od modeli seryjnych. W ten sposób ma powstać mały i lekki (od 550 kg), dwuosobowy samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem.

Kozmo tworzony jest z prywatnych funduszy, co oznacza, że konstruktorzy starają się maksymalnie ograniczyć koszty i stosują tanie podzespoły. Szukają też sponsorów, którzy pomogą w dokończeniu projektu. Przewidziana jest możliwość zamontowania jednego z kilku silników. Podstawową jednostką napędową jest motor o pojemności 1,1 l i mocy 55 KM pochodzący z Fiata Seicento. Również pozostałe elementy, jak 5-biegowa skrzynia i zawieszenie, pochodzą z tego miejskiego Fiata. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest to nietypowy "dawca" części dla samochodu sportowego, trzeba jednak pamiętać, że Kozmo to bardzo lekkie auto.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Prototyp, jeszcze bez gotowego nadwozia, udowodnił, że nawet w najsłabszej konfiguracji, Kozmo na ciasnym torze było szybsze od Subaru Imprezy GT. Konstruktor przewiduje też możliwość zamontowania silnika 1,4 l z turbosprężarką, który seryjnie oferuje 135 KM, ale moc tę można zwiększyć do 230 KM. Przy takim napędzie Kozmo osiągnie 100 km/h już po 4,5 s.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Choć twórcy planują, aby samochód był gotowy do rejestracji, to głównym jego celem jest prędkość i zabawa. To nie elektryczne szyby i klimatyzacja będą najważniejsze. Niewielka długość (3500 mm) przy stosunkowo dużym rozstawie osi (2340 mm) mają zapewnić charakterystykę prowadzenia znaną z gokarta. Zmodyfikowane, ale stosunkowo proste zawieszenie oznacza, że samochód chętnie się ślizga, zapewniając kierowcy sporą dawkę zabawy i przyjemności z prowadzenia takiego samochodu.

sj, moto.wp.pl

d3xk0g9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xk0g9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj