Trwa ładowanie...
14-03-2013 11:34

Hyundai ix35 Fuel Cell: przyszłość w wodorze

Hyundai ix35 Fuel Cell: przyszłość w wodorzeŹródło: zdjęcie producenta
d3gax34
d3gax34

W styczniu 2013 rozpoczęła się produkcja Hyundaia ix35 Fuel Cell. W ten sposób Hyundai został pierwszym producentem samochodów, który ruszył z komercyjną produkcją aut napędzanych wodorem.

Pierwszy samochód zjechał z taśmy pod koniec lutego. Marka planuje wyprodukować do 2015 r. 1 000 takich samochodów. Będą one przeznaczone dla sektora publicznego i prywatnych flot. Ograniczona produkcja masowa na poziomie 10 000 sztuk jest zaplanowana po 2015 r. Hyundai podpisał już umowy na leasing modelu flotom w Kopenhadze i Malmo, dodatkowo pojazdy trafią na wyposażenie europosłów.

ix35 Fuel Cell przeznaczony jest do codziennej jazdy i zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa, wyposażenia, wygody i wydajności jak jego konwencjonalny odpowiednik. W porównaniu do poprzedniej wersji poszerzono o 50 proc. rozstaw osi zaś zużycie paliwa spadło o 15 proc. Auto posiada 136-konny silnik elektryczny, dzięki któremu rozwija prędkość maksymalną 160 km/h. Dwa zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 5,64 kg pozwlają na przejechanie 594 km na jednym doładowaniu zaś energia jest przechowywana w 24 kW litowo-jonowej baterii.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ogniwa paliwowe przetwarzają energię chemiczną z wodoru w energię elektromechaniczną. Poprzez połączenie ognisk paliwowych, anody i katody powstaje membrana polimeryczno - elektrolityczna. Prąd powstaje w 3 fazach - gaz wodorowy przepływa przez anodę, powodując jej podział na dodatnie jony wodoru oraz elektrony. Wspomniana membrana przepuszcza tylko protony. Elektrony omijając membranę trafiają do silnika, zaś w katodzie elektrony i protony łączą się z tlenem tworząc wodę, która jest jedynym produktem ubocznym tego procesu.

Wymiary samochodu to 4 410 / 1 820 / 1 670 mm. Przyspieszenie do "setki" wynosi 12,5 s, natomiast masa własna 1 830 kg. Zawieszenie z przodu jest w pełni niezależne - kolumny MacPherson ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi. Z tyłu znajdziemy Multi-linki, sprężyny śrubowe i gazowe amortyzatory ASD.

Źródło: Hyundai

ll/moto.wp.pl

d3gax34
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3gax34
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj