Trwa ładowanie...
14-06-2013 10:46

GDDKiA sprawdzi feralny dojazd do mostu w Mszanie

GDDKiA sprawdzi feralny dojazd do mostu w MszanieŹródło: PAP/Andrzej Grygiel
d10gcne
d10gcne

GDKKiA sprawdzi wykonanie dojazdu do mostu autostrady A1 przy węźle w Mszanie. Chodzi o sprawdzenie, czy most, który ma prowadzić do mostu głównego autostrady A1 w Mszanie wytrzyma napięcia, które powstaną po połączeniu ich obu.

Chodzi o obiekty na niegotowym wciąż odcinku A1 między węzłem Świerklany a granicą z Czechami w Gorzyczkach. Przy węźle Mszana powstaje most autostradowy MA532. Prowadzić do niego będzie inny most, z jedną z dróg dojazdowych węzła w Mszanie. Oba mosty docelowo zostaną połączone. Most autostradowy był miejscem dwóch awarii - 22 grudnia 2011 r. i 13 marca 2012 r. Po drugiej awarii nadzór budowlany wstrzymał tam prace.

Jak przypomniał w czwartek rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Marek Prusak, w miejscu, gdzie doszło do drugiej awarii, inwestor stwierdził nieprawidłowości - niewłaściwe ułożenie osłon kabli mających sprężać konstrukcję. W czerwcu ub. roku nadzór budowlany zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Wdrożony wkrótce potem plan naprawczy dotyczy mostu autostradowego. W podobnej technologii zaprojektowano też jednak most drogi dojazdowej.

GDDKiA ogłosiła, że zamierza zamówić prześwietlenie/skanowanie tzw. skrzynki przęsła mostu drogi dojazdowej. Z wolnej ręki ma je wykonać spółka pełniąca od sierpnia 2010 r. nadzór inwestorski nad głównymi robotami. Wartość prac oszacowano na 402 7 000 zł netto. Zdaniem drogowców wagę problemu potwierdzają poprzednie doświadczenia związane z budową mostu MA532, a także uzyskane w trakcie trwającego postępowania gliwickiej prokuratury informacje "o skali zaniedbań wykonawcy na budowie obiektu zespolonego". Po majowym zejściu z tej budowy dotychczasowego wykonawcy - firmy Alpine Bau, Dyrekcja zamierza dokończyć program naprawczy dotyczący mostu - m.in. przejęła umowy z podwykonawcami. Termin wykonania programu naprawczego upływa 31 sierpnia.

Inną kwestią ma być sposób dokończenia pozostałych planowych robót na całym odcinku autostrady, gotowym w ok. 95 proc. Pod koniec maja GDDKiA zapowiadała przeanalizowanie możliwości wyboru trybu i postępowania dla wyłonienia nowego wykonawcy. Koszt budowy mostu w Mszanie w pierwotnym kontrakcie z Alpine Bau był wyceniony na ok. 120 mln zł. W ramach obu dotychczasowych kontraktów firmie wypłacono ok. 81 mln zł netto. GDDKiA wyliczyła, że dokończenie gotowego w ok. 90 proc. mostu - poza realizacją programu naprawczego - będzie kosztowało ok. 15 mln zł. Koszty programu naprawczego oszacowano na ok. 25 mln zł.

d10gcne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d10gcne
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj