Ewolucja samochodów w segmencie C dzięki SKYACTIV
Samochód kompaktowy i ewolucja dzięki SKYACTIV
Współczesne samochody kompaktowe mają nowoczesny wygląd, wygodne wnętrze i innowacyjny, oszczędny napęd. To wynik ewolucji, jaką w ostatnich dwudziestu latach przeszły samochody należące do segmentu C.
Jak wyglądały samochody kompaktowe z początku lat dziewięćdziesiątych? Wiele z nich miało kanciaste kształty, a w ich karoseriach dominowały linie proste. Najbardziej rzucało się to w oczy w przypadku pudełkowatych kombi. Reflektory i tylne lampy, które dodają samochodom tak wiele uroku, były wówczas prostokątne. Jednak już w kolejnych latach sylwetki aut stawały się coraz bardziej obłe. Po roku dwutysięcznym wygląd samochodów kompaktowych zmienił się nie do poznania. Konstruktorzy popuścili wodze fantazji, przez co auta stały się ładniejsze. Część modeli nawiązywała do eleganckiego stylu modeli klasy wyższej, ale w większości pojawiły się nawiązania do stylu sportowego, a nawet coupé. Sylwetki współczesnych kompaktów stały się bardziej charakterystyczne, pełne mocnych przetłoczeń, a nowoczesność podkreślały śmiało wykrojone reflektory i tylne lampy. Dzisiejsze auta zyskały bardziej śmiały kształt szyb, których dolne linie zazwyczaj unosiły się ku tyłowi samochodu. Kompakty z lat dziewięćdziesiątych miały
inny kształt masek oraz mocno wysunięte zderzaki. Obecnie zderzaki wkomponowuje się w pas przedni, co tworzy plastyczną całość. To celowe działanie, wymuszone koniecznością ochrony pieszych w razie kolizji.
Kolejne lata przyniosły nowe trendy. Masowo zastosowano potężne, przednie grille z mocno wyeksponowanym logo producenta. Dodatkowo wprowadzono charakterystyczne wzory świetlne w lampach tylnych, uzyskiwane dzięki technologii LED.
Zawieszenia samochodów kompaktowych zawsze były proste, oparte o sprawdzoną konstrukcję kolumn McPhersona na przedzie i belek skrętnych z tyłu. Taki typ zawieszenia zapewniał niezły komfort i był tani w naprawie. Tylko niektóre kompakty miały wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi.
Co przyniosła współczesność w stylistyce kompaktów
Współczesne samochody kompaktowe są także dłuższe i szersze od tych, które były produkowane w latach dziewięćdziesiątych. Uzyskana w ten sposób przestrzeń sprawiła, że oferowane wnętrza stały się bardziej wygodne. Samochód kompaktowy z 1995 roku mógł być uważany za dobrze wyposażony, jeśli miał poduszkę powietrzną kierowcy, ABS (ang. Anti-Lock Braking System), centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Jak to wygląda obecnie? Auta posiadają co najmniej cztery airbagi, wspomaganie kierownicy, systemy ABS i EBD (ang. Electronic Brakeforce Distribution), układ wspomagania siły hamowania, a nawet rozwiązania, dzięki którym auto może zahamować samoczynnie, jeśli czujnik wykryje zagrożenie. Klimatyzacja, kiedyś uznawana za luksus, obecnie zaliczana jest do standardowego wyposażenia tak samo, jak pełne, elektryczne sterowanie szyb i lusterek. Współczesne pojazdy mają także ekrany w konsoli środkowej, które służą do prezentowania wskazań nawigacji i sterowania wyposażeniem samochodu w taki sposób, jak to się
robi ze smartfonem.
W latach dziewięćdziesiątych pod maskami kompaktów dominowały wolnossące silniki benzynowe. W kolejnych latach zwiększano ich elastyczność, stosując układy zmiennych faz rozrządu. Konsumenci oczekiwali coraz niższego spalania i coraz większej dynamiki. Rządy i ekolodzy żądali coraz mniejszej emisji trujących substancji. Dlatego we współczesnych autach pojawiły silniki budowane w zgodzie z zasadami downsizingu. Nasycono je elektroniką, zyskały niewielką pojemność i mniejszą liczbę cylindrów i mocniejsze obciążenie, ale dzięki turbodoładowaniu cechują się większą mocą i mniejszym apetytem na paliwo. Rewolucja objęła także silniki Diesla. Konstruktorzy zastosowali nowoczesne układy wtryskowe z listwą Common Rail, turbodoładowanie i skomplikowane podzespoły, których zadaniem było usuwanie szkodliwych spalin.
Ewolucja samochodów kompaktowych dotyczyła kompaktów produkowanych w Europie, Korei Południowej i Japonii. Producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni długo opierali się modzie na downsizing, ale większość w końcu uległa. Konsorcja, które nie wprowadziły tego typu rozwiązań zaproponowała własne autorskie pomysły. Przykładem takim może być Mazda.
Ewolucja Mazdy
Auta kompaktowe ze sportowym stylem nadwozia Mazda oferowała już w 1994 roku. Były to niewielki trzydrzwiowy hatchback 323 C i duży, czterodrzwiowy liftback 323F. Wyjątkiem były lata 1998 – 2003, kiedy to w ofercie japońskiego producenta znalazły się kompaktowe modele 323 BJ, w których trudno było doszukać się sportowego stylu. Ten powrócił w 2003 roku, wraz z kompaktową Mazdą 3. Każda kolejna generacja tego modelu idzie w stronę sportowej drapieżności, zwłaszcza generacja III, zaprojektowana zgodnie z zasadami stylu Kodo. Ale najważniejsze było wprowadzenie w trzeciej generacji rozwiązań, znanych jako SKYACTIV. Producent zmniejszył wagę podwozia i nadwozia, a w silnikach zredukował tarcie, zwiększył stopień sprężania, poprawił pracę układów wtryskowych i zniwelował zjawisko spalania stukowego. Wskutek tego silniki w technologii SKYACTIV są ekologiczne, oszczędne, elastyczne, nie wymagają stosowania turbosprężarki i mogą pochwalić się stopniem sprężania
14:1. To innowacyjne rozwiązanie zaowocowało 15-procentowym przyrostem momentu obrotowego, przy jednoczesnym 15-procentowym mniejszym zużyciu paliwa.
Ostatnie dwadzieścia lat całkowicie zmieniło świat samochodów kompaktowych. Dzięki temu współczesne auto klasy C stało się oszczędne, bezpieczne i zyskało bardzo atrakcyjny wygląd.
Artykuł powstał we współpracy z Mazdą.