Audi wprowadza nowe, lekkie narzędzia
Specjaliści Audi stworzyli nowe, lekkie narzędzia, które będą wykorzystywane w fabrykach marki. Ważą one mniej o 20 proc. mniej od poprzedników.
Wcześniejsze wersje narzędzi były odlewane wyłącznie z żeliwa i ważyły do 45 ton. Teraz inżynierowie użyli budowy kompozytowej, na którą składa się żeliwo, aluminium oraz tworzywa sztuczne. Podobna technologia ma zastosowanie w przypadku nowych modeli Audi.
Maszyny umożliwiają szybszą i bardziej precyzyjną obróbkę komponentów blaszanych, charakteryzują się dłuższą żywotnością i są bardziej stabilne. Dzięki nim będzie można zaoszczędzić do 10 proc. energii oraz 20 proc. materiału potrzebnego do wytworzenia elementów.
Nową generację narzędzi, oprócz zastosowanych materiałów, wyróżnia także konstrukcja odmienna od stosowanej poprzednio. Na narzędzie umieszczone w prasie oddziałują siły rzędu nawet 2 500 ton. Obciążenia dodatkowo zwiększa ciągłe powtarzanie danego procesu formowania lub przycinania. Indywidualnie w podstawowej konstrukcji narzędzi dopasowane łukowate formy zapewniają im stabilność i w ten sposób lepsze przenoszenie sił.
Podstawowa struktura i uzyskana dzięki niej stabilność narzędzia klasycznego opiera się na żeliwnym ożebrowaniu krzyżowym. Ustawienie poszczególnych żeber jest dostosowywane do aktualnych wymogów tłoczonych w danym momencie elementów blaszanych.
Źródło: Audi
ll