Trwa ładowanie...
16-11-2016 12:02

Akcyza na używane w 2017 - kolejne zmiany. Stawki w górę

Akcyza na używane w 2017 - kolejne zmiany. Stawki w góręŹródło: PAP
d14pocv
d14pocv

Nie mamy dobrych wiadomości dla wszystkich, którzy myślą o zakupie używanego samochodu. Minister finansów po raz kolejny przyjrzał się propozycji zmian w podatku akcyzowym i zaproponował nowe stawki. Niestety, jeszcze wyższe od poprzednich. W skrajnych przypadkach są one astronomiczne, bo sięgają pół miliona złotych.

Jak wynika z tabeli, którą otrzymaliśmy podczas posiedzenia trzech senackich komisji: Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, Komisji Ustawodawczej i Komisji Infrastruktury, jeśli kupisz auto starsze niż z rocznika 2004 z silnikiem pow. 3999 cm3, stawka akcyzy wyniesie - uwaga! - 560 tys. zł.

Dla samochodów starszych niż 12 lat z mniejszym silnikiem o pojemności między 2000 a 2499 cm3 czyli np. Mercedes E 220 (W211) z 2003 roku lub Mitsubishi Outlander 2,4 l stawka wyniesie 20 tys. zł. Dla pojemności poniżej 1,2 l, czyli np. Toyoty Yaris 1,0 l z 2003 aż 4 tys. zł.

Stawki zaproponowane przez Ministerstwo Finansów publikujemy w tabeli poniżej:

(fot. -)
Źródło: (fot. -)

Do zaproponowanych stawek ministerstwo proponuje doliczać współczynnik deprecjacji rozpisany w osobnej tabeli. Wartość współczynnika zależy od daty produkcji auta i zmienia się co kilka miesięcy. Zaczyna się od 2 miesięcy i skokowo rośnie, 3-4 miesiące, 5-6 miesięcy, 7-12, 13-24 itd. Im auto starsze, tym współczynnik wyższy.

d14pocv

Współczynnik deprecjacji ma znacznie zmniejszyć wartość akcyzy. Nie podano jednak, jak akcyza będzie obliczana. Jeśli przyjmiemy prosty rachunek matematyczny, dla pierwszego przykładu (samochód z silnikiem pow. 3999 cm3 starszy niż 12 lat) i pomniejszymy akcyzę o współczynnik deprecjacji równy 0,87, akcyza wyniesie 487 200 zł., dla Mercedesa E 200 - 17 400 zł, a dla Toyoty Yaris - 3480 zł.

Przypomnijmy, że dzisiaj obowiązują dwie stawki akcyzy - 3,1 proc. i 18,6 proc. Naliczana jest ona od wartości samochodu. Dla pojazdów z silnikami o pojemności do 2,0 l wynosi 3,1 proc. wartości auta, w przypadku pojazdów z większymi silnikami - 18,6 proc. Z inicjatywy grupy senatorów do komisji wpłynął projekt obniżenia wyższej stawki do około 5 proc. Sprawie przyjrzało się ministerstwo i zaproponowało szersze zmiany.

Zgodnie z pierwszym pomysłem rządu w 2017 roku, system miała zastąpić tabela stałych opłat zależnych nie tylko od pojemności silnika, ale też od wieku samochodu. Najwięcej mieli zyskać ci, którzy zdecydują się na stosunkowo nowy samochód. I to rozwiązanie wydawało się rozsądne, choć stawki i tak były wysokie, szczególnie dla aut starszych. Nowy pomysł jest jeszcze bardziej niekorzystny dla samochodów starych.

d14pocv

Głosowanie w komisjach senackich zaplanowano na 29 listopada.

Akcja społeczna "tańszakacyza.pl"

W międzyczasie pojawiła się społeczna inicjatywa na rzecz obniżenia akcyzy. Na stronie www.tańszakacyza.pl można poprzeć postulat zmniejszenia stawki podatku z 18,6 proc. na 8 proc. dla pojazdów o pojemności od 2000 cm3 oraz usystematyzowania znaczenia i ujednolicenia interpretacji określenia "pojazd ciężarowy" w ustawie podstawowej i ustawach powiązanych oraz w przepisach wykonawczych.

Z szacunkowych obliczeń pomysłodawców akcji wynika, że w skali kraju zaległości z powodu nieopłaconego podatku akcyzowego od pojazdu ciężarowego wynoszą ok. 480 000 000 zł. Odzyskanie tych pieniędzy, jak twierdzą, nie jest możliwe. Liczą, że uda się odzyskać 5 – 7 proc., co da kwotę ok. 24 mln – 33 mln zł.

Juliusz Szalek, Wirtualna Polska

d14pocv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d14pocv
Więcej tematów