Trwa ładowanie...
15-12-2016 14:27

Akcyza 2017 - projekt trafił do sejmu

Akcyza 2017 - projekt trafił do sejmuŹródło: PAP
d1fyoc7
d1fyoc7

Senatorowie przegłosowali projekt ustawy zmieniającej system akcyzy i wprowadzającej nowe stawki na samochody. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, zmiana ma zwiększyć dostęp obywateli do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich. Czy senatorowie dokładnie wiedzieli co przegłosowali? Przeliczyliśmy akcyzę dla popularnego modelu z małym silnikiem. I akcyza rośnie.

Wysokie stawki, o których pisaliśmy wcześniej, nadal rozpalają emocje. Teraz stały się oficjalnym projektem ustawy przyjętym przez Senat RP. Prace zostały skierowane do Sejmu.

Jak przekonuje ministerstwo, nikt nie co prawda nie zapłaci 98 tys. zł, jednak jest to oficjalnie przyjęta stawka akcyzy za auto z 2004 roku lub starsze z silnikiem o poj. pow. 2.4 l.

Zgodnie z przegłosowanym projektem do obliczenia akcyzy niepotrzebna będzie wartość pojazdu. Oblicza się ją, stosując stawkę pomniejszoną o współczynnik deprecjacji (liczony w miesiącach) oraz drugi współczynnik wynikający z ponadnormatywnego zużycia auta.

Wspólnie z Wiolettą Rolewską, ekspertem ds. rejestracji samochodów zajmującą się tym na co dzień postanowiliśmy przeliczyć, ile tak naprawdę wyniesie akcyza na przykładową Toyotę Yaris z silnikiem do 1199 l sprowadzoną z zagranicy.

d1fyoc7

I tak dla auta ośmioletniego akcyza wyniesie:
•< poj. 1199 – akcyza 575 zł (dzisiaj 376 zł dla Toyoty Yaris przy wartości rynkowej brutto 15 400 zł.)
•poj. 1200 – 1499 – akcyza 638 zł
•poj. 1500 – 1999 – akcyza 832,5 zł
•poj. 2000 – 2499 – akcyza 5 175 zł
•poj. 2500 – 2999 – akcyza 8 000 zł
•poj. 3000 – 3499 - akcyza 11 500 zł
•poj. 3500 – 3999 – akcyza 15 500 zł
•> poj. 4000 – akcyza 20 000 zł

Dla auta ze stycznia 2013 (do 2014 r.)
•< poj. 1199 – akcyza 1300 zł (dzisiaj 681 zł dla Toyoty Yaris przy wartości rynkowej brutto 27 800 zł.)
•poj. 1200 – 1499 – akcyza 1560 zł
•pol. 1500 – 1999 - akcyza 2028 zł
•poj. 2000 – 2499 – akcyza 11 700 zł
•poj. 2500 – 2999 – akcyza 16 250 zł
•poj. 3000 – 3499 - akcyza 23 400 zł
•poj. 3500 – 3999 – akcyza 27 300 zł
•> poj. 4000 – akcyza 35 750 zł

*Dla auta z lutego 2010 (do 2011 r.) *
•< poj. 1199 – akcyza 800 zł (dzisiaj 635 zł dla Toyoty Yaris przy wartości rynkowej brutto 26 000 zł.)
•poj. 1200 – 1499 – akcyza 960 zł
•poj. 1500 – 1999 - akcyza 1 240 zł
•poj. 2000 – 2499 – akcyza 7 200 zł
•poj. 2500 – 2999 – akcyza 10 000 zł
•poj. 3000 – 3499 - akcyza 14 400 zł
•poj. 3500 – 3999 – akcyza 16 800 zł
•> poj. 4000 – akcyza 22 000 zł

- Wbrew zapewnieniom Ministerstwa, nowe stawki nie będą wyższe tylko dla aut starszych i z dużymi silniami. Także stosunkowo nowe i te o małych pojemnościach będą miały wyższą akcyzę. A to może spowodować, że coraz więcej firm będzie rejestrować auta w Czechach lub na Słowacji, gdzie akcyzy nie ma - tłumaczy Rolewska.

d1fyoc7

Zgodnie z projektem, akcyza obejmie też samochody ciężarowe (dostawczy, blaszak, bus) do 3,5 tony (dzisiaj zwolnione z tej opłaty). Oznacza to, że ceny netto takich aut wzrosną o wysokość akcyzy. Jak wyliczają eksperci z autohandel.pl popularne na naszym rynku i często wykorzystywane w transporcie aut Iveco, Peugeot Boxer, Fiat Ducato itd. z silnikami 3.0 l (2999 cm pojemności) kosztować będą o 14 000 zł więcej niż dziś. Renault Master, Ducato i inne z silnikami od 2.0 l do 2.5 l podrożeją o 9 000 zł.

Większość z tych aut wykorzystywana jest przez firmy i dodatkowy VAT od akcyzy będzie można odliczyć. Jeśli na zakup takiego samochodu zdecyduje się osoba nieprowadząca działalności, cena wrośnie dodatkowo o podatek VAT i zwyżka wyniesie odpowiednio: 17 220 i 11 070 zł. Używane samochody dostawcze również mocno podrożeją. Ceny aut netto wzrosną dokładnie o tyle, ile wyniesie akcyza zapłacona za nie. Maksymalne możliwe kwoty przedstawiłem w tabeli powyżej.

Projekt przygotowała senacka Komisja Infrastruktury. Zmienia on zasady obliczania akcyzy na samochody. Projektowana ustawa ma spowodować zwiększenie dostępu obywateli do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich oraz ograniczyć nieuczciwe praktyki związane z zaniżaniem wartości sprowadzanych samochodów w celu niższego opodatkowania, manipulowaniem kategorią pojazdu (rejestrowanie samochodów osobowych jako ciężarowych), czy też rejestrowaniem luksusowych aut w innych krajach, gdzie opodatkowanie przy pierwszej rejestracji jest dużo mniejsze.

Juliusz Szalek, Moto.wp.pl

d1fyoc7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fyoc7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj