Trwa ładowanie...
02-07-2014 14:21

50 lat studia projektowego Opla

dwo9ed8
dwo9ed8

W 2014 roku firma Opel obchodzi bardzo szczególną rocznicę: 50 lat temu, w czerwcu 1964 r., otworzyła nowe studio stylistyki w Rüsselsheim. Ten pierwszy nowoczesny wydział, odpowiedzialny za stylistykę pojazdów w Europie, był pionierem wzornictwa w motoryzacji poza Stanami Zjednoczonymi. - Gdy zaczynałem, projektowanie kończyło się tylko i wyłącznie na ołówku i pracy ręcznej. Dziś jest tak samo. Komputery nie zaprojektują samochodu i nie zastąpią projektanta. One mogą mu tylko pomóc - opowiadał o początkach pracy dawny szef projektantów studia Opla, George Gallion.

Pomysł utworzenia własnego studia projektowego firmy Opel wyszedł od GM - amerykańskiej spółki macierzystej. W Warren w stanie Michigan, blisko siedziby głównej firmy w Detroit, biuro stylistyki GM (GM Styling) kształtowało przyszłość motoryzacji od końca lat 50. Pierwszy samochód koncepcyjny, który zwrócił na siebie uwagę, zaprezentowano jeszcze wcześniej, gdy Art & Color Section (sekcja ds. sztuki i koloru), utworzona w roku 1927 i kierowana przez Harleya Earla, w roku 1937 zmieniła nazwę na GM Styling (biuro stylistyki). Wówczas firma GM przedstawiła Buick Y-Job - pierwszy prawdziwy samochód koncepcyjny w historii motoryzacji. Praca, której podjęli się specjaliści ze studia projektowego w Rüsselsheim, była jednak znacznie bardziej skomplikowana niż projektantów z Warren. Musieli oni opracować język projektowania nowych linii modeli.

Większość samochodów opracowanych w ciągu 50 lat przez Zaawansowane Studio Projektowania Opla (Opel Advanced Design Studio) robiła szczególne wrażenie. Opel Experimental GT, pierwszy projekt stworzony przez młody, ambitny zespół, został zaprezentowany już rok po otwarciu nowego studia projektowego. Sportowy samochód o śmiałej stylistyce zadebiutował w roku 1965 podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (IAA). Jego następcy to zaprezentowany w roku 1969 Opel CD, coupé z silnikiem V8, GT2 z przesuwanymi drzwiami z roku 1975 oraz Tech1 o opływowej sylwetce, której współczynnik oporu czołowego, wynoszący zaledwie 0,235, był na początku lat 80. absolutną sensacją. Specjaliści z zespołu Zaawansowanego Studia Projektowania przedstawili swoje najnowsze dzieło podczas ostatniego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. W koncepcyjnym Oplu Monza Concept zaprezentowano rozwiązania w zakresie stylistyki, które w nadchodzących latach będą pojawiać się w liniach modelowych marki.

dwo9ed8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dwo9ed8
Więcej tematów