Trwa ładowanie...
17-03-2009 18:38

Wpływ paliwa na silnik

Wpływ paliwa na silnik
d32fsyl
d32fsyl

Od ponad dwóch lat jakość paliw na stacjach benzynowych i w hurtowniach sprawdzana jest przez Inspekcję Handlową, podległą prezesowi UOKiK. Z kontroli wynika, że w pierwszej połowie 2007 roku 4,5% paliw nie spełniało wymogów jakościowych.

Co dzieje się z silnikiem samochodu po zatankowaniu paliwa złej jakości? Jak rozpoznać, że tankujemy gorsze paliwo? Jak unikać ryzyka? Jak często do warsztatów zgłaszają się osoby z awarią silnika spowodowaną zatankowaniem paliwa złej jakości? Marek Grodzieszka, dyrektor ds. technicznych w Auto Boss, wieloodziałowego dealera marki Ford, odpowiada na pytania.

*Paliwo złej jakości, a silnik benzynowy * - Bardzo trudno jest ocenić, czy awaria silnika spowodowana jest zatankowaniem paliwa złej jakości. Uszkodzenia wyglądają inaczej w silnikach benzynowych, a inaczej w silnikach diesla. W silniku benzynowym jakość paliwa rzutuje na funkcjonowanie całego układu paliwowego. Zatankowane paliwo o niższej liczbie oktanowej przekłada się na mniejszą moc silnika. Efekty można także zobaczyć na świecach (chociaż trudna jest ich diagnostyka, ze względu na wymianę świec co 60 tys. km). Paliwo może zaszkodzić innym urządzeniom: sondom Lambda i katalizatorom.

d32fsyl

*Paliwo złej jakości, a silnik diesel * - Paliwo złej jakości, w tym przypadku olej napędowy, w silnikach wysokoprężnych najbardziej szkodzi układowi wtryskowemu, ponieważ wtryski są smarowane przez paliwo w trakcie pracy. Uszkodzenie wtryskiwaczy może spowodować niekontrolowany „wyciek” paliwa do komory spalania, co prowadzi do uszkodzenia całego silnika. Awaria wtryskiwaczy jest bardzo poważna i kosztowna w naprawie.

*Efekty zatankowania paliwa złej jakości * - Pojazd do którego zatankowano paliwo złej jakości ma mniejszą moc, co można odczuć pod pedałem gazu. Oprócz tego, że silnik jest słabszy, można zaobserwować stukanie, nierówną pracę silnika, zwłaszcza na biegu jałowym, a także większe niż przeciętnie zużycie paliwa.

*Obecna sytuacja na rynku * - Największa fala zgłoszeń uszkodzeń silnika w skutek zatankowania paliwa o obniżonej jakości, szczególnie oleju napędowego, miała miejsce około 1,5-2 lata temu, wtedy to odnotowywaliśmy w naszym serwisie 3-4 zgłoszenia awarii w tygodniu. Obecna sytuacja przestawia się znacznie lepiej, przeprowadzane kontrole przynoszą efekty. Pomimo tego, zalecam ostrożność - dodaje.

*Rady i zalecenia * Należy zachować ostrożność i tankować na sprawdzonych renomowanych stacjach. Nieocenione są opinie znajomych i innych kierowców na temat danej stacji. Najlepiej mieć swoje stałe miejsce i nie dać się skusić na gwałtowne obniżone (promocyjne) ceny paliwa.

d32fsyl

[

]( http://www.carfocus.pl )

d32fsyl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d32fsyl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj