Trwa ładowanie...
13-06-2016 11:02

Te kontrolki zwiastują awarię

Te kontrolki zwiastują awarięŹródło: moto.wp.pl
d21hzlh
d21hzlh

Wraz z przekręceniem kluczyka na pozycję "zapłon", na tablicy zegarów rozświetla się wiele różnokolorowych kontrolek. Po uruchomieniu silnika wszystkie gasną. Co jednak, jeśli któraś z nich nie zgaśnie, albo zapali się podczas jazdy? Wszystko zależy od tego, która to kontrolka. Nieodpowiednia reakcja kierowcy może zniszczyć samochód.

Współczesne auta są wyposażane w wiele urządzeń, czuwających nad naszym bezpieczeństwem i komfortem podróżowania. O ich mnogości możemy łatwo przekonać się podczas uruchamiania silnika. Naszym oczom ukazuje się wówczas gąszcz kontrolek, które możemy podzielić na trzy grupy. Zielone i niebieskie sygnalizują, w co wyposażony jest nasz samochód, albo które funkcje aktualnie działają, np. światła mijania, tempomat. Żółte lub pomarańczowe kontrolki sygnalizują bieżące działanie niektórych urządzeń, np. świec żarowych podczas uruchamiania silnika Diesla, albo systemu ESP w czasie poślizgu, ale mogą informować też o awariach, które nie grożą bezpośrednio uszkodzeniem pojazdu. Grupa czerwonych kontrolek to ta, na którą trzeba zwracać najpilniejszą uwagę. Jeśli zaświecą się podczas jazdy, ich zignorowanie może prowadzić do poważnej i drogiej w naprawie awarii. Co oznaczają?:

(fot. Starter)
Źródło: (fot. Starter)

Kontrolka systemu wtrysku
Oznacza awarię silnika, nieprawidłowe parametry jego pracy. Mogą być wywołane wieloma czynnikami: zła mieszanka paliwa i powietrza, problemy z zapłonem, zatkany katalizator, czy uszkodzenia mechaniczne. Czasem zapala się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości - jeśli mamy podejrzenie, że taka może być przyczyna, można na najbliższej stacji zatankować nieco paliwa o podwyższonej liczbie oktanowej; wówczas niedługo po uruchomienia silnika powinna zgasnąć. Co jeśli wciąż się świeci? Można kontynuować jazdę, ale pilnie należy udać się do warsztatu lub zwrócić się o pomoc do profesjonalnego, mobilnego serwisu assistance, który podłączy interfejs serwisowy, w celu zdiagnozowania awarii.

(fot. Starter)
Źródło: (fot. Starter)

*Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego *
Ten symbol oznacza zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania, czyli brak oleju, który mógł wylać się, na przykład, przez uszkodzoną miskę olejową. Co robić? Przede wszystkim przerwać jazdę i wyłączyć silnik. Gdy już nieco ostygnie, trzeba oczywiście uzupełnić poziom tego życiodajnego dla silnika płynu. Jeśli zignorujemy zapaloną czerwoną kontrolkę oleju i pozwolimy silnikowi na pracę, jego śmierć techniczna może nastąpić już po kilkunastu sekundach. Maksymalnie może to być nawet kilka minut, ale z pewnością nie więcej.

(fot. Starter)
Źródło: (fot. Starter)

*Kontrolka ładowania akumulatora *
Wbrew temu, co można byłoby sądzić, odnosi się do całego układu ładowania. Akumulator to tylko jeden z jego elementów i do tego najrzadsza przyczyna zapalenia się kontrolki. Zazwyczaj winny jest alternator lub zbyt słaby naciąg paska, który go napędza. Należy odwiedzić warsztat w celu naprawy alternatora, a jeśli samochód zostanie unieruchomiony na drodze - wezwać mobilny warsztat asisstance. Z zapaloną kontrolką ładowania nie można jeździć zbyt długo. Ponieważ wszystkie urządzenia elektryczne są wówczas zasilane za pomocą akumulatora, ten bardzo szybko rozładuje się i odmówi posłuszeństwa, całkowicie unieruchamiając auto.

(fot. Starter)
Źródło: (fot. Starter)

*Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego *
Oznacza zaciągnięty hamulec ręczny, ale jeśli po jego zwolnieniu kontrolka nie zgaśnie, to należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest właściwy, należy udać się do warsztatu na naprawę czujnika, który prawdopodobnie ma zwarcie. Jeśli płynu jest za mało, oznacza to wyciek, a z nieszczelnym układem hamulcowym nie wolno jeździć. Inną przyczyną może być nadmierne zużycie klocków lub okładzin hamulcowych. Oczywiście, wówczas także konieczna jest wizyta w warsztacie, ponieważ w takim stanie układ hamulcowy w każdej chwili może nam odmówić posłuszeństwa.

(fot. Starter)
Źródło: (fot. Starter)

Kontrolka ABS/EBD
Jeśli zapali się w trakcie jazdy, oznacza awarię ABS-u. Równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego oznacza awarię systemu EBD. Jazda samochodem w takim stanie nie zapewnia takiego poziomu bezpieczeństwa, do jakiego przywykliśmy. Auto łatwiej będzie wpadało w poślizg, a gwałtowne hamowanie doprowadzi do zablokowania się kół. By tego uniknąć, trzeba wykonywać hamowanie pulsacyjne, czego młodsi kierowcy najzwyczajniej mogą nie potrafić. Należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu naprawy ABS-u.

(fot. moto.wp.pl)
Źródło: (fot. moto.wp.pl)

Kontrolka poduszki powietrznej
Jej zapalenie się, co łatwo wywnioskować, oznacza usterkę poduszki powietrznej lub napinaczy pasów bezpieczeństwa. Samochodem można jeździć, ale trzeba liczyć się z tym, że w razie wypadku element ten nie zadziała prawidłowo lub wcale.

Źródło: Starter

tb/mw/tb, moto.wp.pl

d21hzlh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d21hzlh
Więcej tematów