Trwa ładowanie...
01-07-2016 11:28

Silniki BMW które są szczególnie godne polecenia

Bez mała każdy kierowca noszący się z zamiarem kupna samochodu wprost z salonu, bądź pochodzącego z zasobów rynku wtórnego, nim podejmie ostateczną decyzję przelewając należną kwotę na konto sprzedawcy, analizuje dostępne oferty pod wieloma względami. Oczywiście, pośród zmotoryzowanych obecni są także ci, którzy kierują się tylko i wyłącznie własną radością z jazdy czy wręcz designem auta. Dla masy pozostałych kwestia wyboru przebiega prawie zawsze wedle jednakowego schematu, pozwalającego na uniknięcie nietrafionej inwestycji w nieudany model.

Silniki BMW które są szczególnie godne poleceniaŹródło: zdjęcie producenta
d3hzyqh
d3hzyqh

Polacy słusznie pomimo częstego braku kompetencji, w pierwszej kolejności wertują stan techniczny tudzież informacje o jednostce napędowej - sercu pojazdu, a jednocześnie jego najdroższym elemencie w codziennej eksploatacji. Do rzadkości nie należą sytuacje, gdzie w palecie silnikowej jednego modelu dostępne były dwie zgoła odmienne w temacie awaryjności konstrukcje. Nic więc dziwnego, że na pierwszy ogień gorliwej weryfikacji idzie silnik. Zdaniem niektórych oferty silnikowe wybranych marek są tak dopracowane, że niemal w ciemno możemy decydować się na określoną konstrukcję. Do tego zaszczytnego grona w oczach "specjalistów" należy BMW, słynące od dziesięcioleci z nieśmiertelnych rzędowych szóstek i widlastych ósemek.

Rozpoczynając listę wybitnie zasłużonych jednostek napędowych w szeregach monachijskiego producenta, nie tylko samochodów, ale także motocykli, warto przytoczyć choć jedną niechlubną kartę z ostatnich lat. Mowa tu o nieszczęsnym i dosyć problematycznym wysokoprężnym sześciocylindrowcu 2,5 TDS, borykającym się z ogromem trudności technicznych. Przeglądając benzynowe i rzecz jasna niegdyś wyłącznie wolnossące (z małymi wyjątkami) benzynowe silniki autorstwa BMW, należy wspomnieć o wciąż cenionej rodzinie R6 o pojemności skokowej 2,0, 2,5 i 2,8 litra, napędzającej większość jeszcze jeżdżących trójek E30 i E36 oraz leciwych serii 5 E34 i E39.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Najsłabszy godzien uwagi agregat 2,0 wsparty zmiennymi fazami rozrządu vanos oddaje do dyspozycji użytkownika 150 KM i 190 Nm momentu obrotowego. Niestety, zdaniem użytkowników nadal jest to zbyt słaba jednostka nadająca się do godnej BMW dynamicznej jazdy (E36 zaopatrzone w ten silnik 100 km/h osiąga po 9,9 s) 0 spala przy tym sporo paliwa. O wiele lepiej w kwestii walorów użytkowych wypadają większe konstrukcje. 2,5 generuje 170 lub 192 KM i 245 Nm gwarantując przy tym nie tylko charakterystyczny dźwięk rzędowej szóstki, ale także godne osiągi. Poczciwa trójka typoszeregu E36 pierwszą setkę osiąga w imponujące ówcześnie 8 sekund, zużywając przy tym około 10 litrów w średnim rozrachunku. Szczytem silnikowych marzeń z lat 90. jest 2,8-litrowa jednostka, w katalogu przykładowego E36 widniejąca tuż poniżej zwariowanego M3. Na pierwszy rzut niewprawnego oka widać śmieszną
różnicę w mocy, jedynie 1 KM więcej niż w wariancie dwuipółlitrowym zakrawa o nieporozumienie. Wystarczy jednak zapoznać się z wartością odpowiedzialnego za przyspieszenie momentu obrotowego na poziomie 280 Nm by od razu zmienić zdanie. To za jego sprawą 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po czasie 7,3 s.

d3hzyqh

Duży wybór bagażników samochodowych na Allegro. Sprawdź oferty!Duży wybór bagażników samochodowych na Allegro. Sprawdź oferty!

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Wszystkie wspomniane silniki otrzymały od inżynierów cztery zawory na cylinder, jak i łańcuch rozrządu. Pamiętać należy oczywiście o jego wymianie, bowiem nawet w teorii wieczny element podlega rozciąganiu, który w konsekwencji może doprowadzić do finansowej tragedii. Cała seria dawnych R6 cierpiała jedynie na drobną usterkę zwaną "viscozą". Wszystko przez sprzęgło uruchamiające w razie potrzeby wiatrak na chłodnicy, jego awaria kończy się typowym dla intensywnie eksploatowanych BMW przegrzaniem.

Ciężką i wytężoną pracę sztabu specjalistów trudniących się w BMW rozwojem silników, każdego roku docenia międzynarodowe jury, które niemal w każdej kategorii pojemności stawia konstrukcje Bawarczyków na najwyższym stopniu podium. Co ciekawe, od kilku lat w ofercie BMW królują silniki wysokoprężne, bez mała dorównujące osiągami swym benzynowym odpowiednikom. Sztandarowym przykładem ogromnego potencjału marki jest trzylitrowy sześciocylindrowy diesel, początkowo generujący 184 KM i 390 Nm (oferowany między innymi w E39). Wraz z kolejnymi swoimi wcieleniami jego moc i moment obrotowy rosła poprzez 218, 231, 245, 286 do obecnych wręcz niewiarygodnych 313 KM, tudzież w wersji sygnowanej literą M do 381 KM. Dodatkowo poza nienaganną kulturą pracy i fenomenalną wręcz dynamiką, jednostka ta wciąż odznacza się ascetycznym podejściem do konsumpcji oleju napędowego - oczywiście stosownie do pojemności i osiągów. Dotychczas jedyną problematyczną cechą owego silnika jest umiejscowienie napędu rozrządu z tyłu komory, co
bez wątpienia w późniejszych latach podniesie koszty wymiany.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Przechodząc do silników benzynowych jakie w ostatnich latach przewinęły się przez katalogi BMW, nie możemy zapomnieć również o trzylitrowej rzędowej szóstce. Jednostka obecna w ofercie od czasów serii 3 E46 początkowo wydobywała z siebie 231 KM i 300 Nm, pozwalając na sprint do setki w 6,5 s. Kolejne jej odsłony generowały już 258-272 KM oraz 300 i 320 Nm - wersje wolnossące. Prawdziwym fenomenem po dziś dzień trafiającym pod maski wszystkich aut koncernu jest 35i z wyjściową mocą 306 KM jak i potężną wartością momentu obrotowego 400 Nm (w topowej wersji serii 1 czy Z4 moc podniesiono do 340 KM). Cała zasługa leży po stronie początkowo podwójnego doładowania (dwie turbosprężarki różnej wielkości), a obecnie turbiny twinscroll. Od dawna szczytem silnikowej gamy BMW były silniki V8 (pomijając V12 montowane w 760i), dziś niekiedy ciężko pracujące w sportowych maszynach budowanych do driftu. Saga mocnych i zarazem wytrzymałych V 8 rozpoczęła się wraz z pojawieniem się serii 7 E38, napędzanej w odmianie 740
silnikiem o pojemności 4,4 i mocy 286 KM. Ostatnie jego wolnossące wcielenie instalowane chociażby w E65 (seria 7) wzmocniono do 333 KM oraz 450 Nm - z takimi parametrami ważąca blisko dwie tony siódemka do setki rozpędza się w 6,3 s.

d3hzyqh

W bogatej historii BMW znajdziemy mnóstwo wartych uwagi i polecenia jednostek napędowych, cechujących się nie tylko świetnymi osiągami. Równie istotną ich cechą jest trwałość, okupiona niestety znacznymi kosztami części zamiennych jak i serwisu (skomplikowana budowa). Jeśli w należyty sposób dbamy o nie, nie szczędząc nakładów na fachową obsługę i regularne wymiany, odwdzięczają się aksamitną pracą i satysfakcjonującymi osiągami.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Duży wybór bagażników samochodowych na Allegro. Sprawdź oferty!Duży wybór bagażników samochodowych na Allegro. Sprawdź oferty!

d3hzyqh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3hzyqh
Więcej tematów