Moment obrotowy

2006.06.28 16:10 www.motofakty.pl 17 opinii
a a a

Maksymalny moment obrotowy to niedoceniany przez kierowców parametr jednostki napędowej. Tymczasem jego wartość ma bezpośredni wpływ na możliwości przyspieszania i elastyczność samochodu.

Według definicji moment obrotowy silnika jest iloczynem wartości siły pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok oraz długości wykorbienia wału korbowego. Jak wiadomo wykorbienie dla silnika o danej pojemności skokowej ma wartość stałą, więc wartość liczbowa momentu obrotowego jest zależna od wielkości siły działającej na tłok.

Wraz ze wzrostem prędkości silnika moment rośnie, ale tylko do pewnej granicy. Następnie, pomimo wzrostu obrotów, wartość momentu zmniejsza się. Ta ogólna zależność obowiązuje w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych) i w silnikach wysokoprężnych. Jednak przebieg krzywej momentu obrotowego w obu rodzajach silników jest nieco inny co obrazują załączone wykresy. W silnikach z zapłonem iskrowym wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego wzrasta moment obrotowy i dość szybko osiąga swe maksimum. Wartość maksymalna utrzymywana jest w niewielkim przedziale obrotów. Następnie gdy obroty nadal wzrastają moment maleje a jego wartość minimalna osiągana jest przy obrotach maksymalnych silnika. W silnikach z zapłonem samoczynnym krzywa momentu obrotowego ma korzystniejszy kształt a uzyskiwane wartości momentu są dużo wyższe. Ponieważ silniki takie bardzo dobrze współpracują z turbosprężarkami można osiągnąć płaski przebieg krzywej momentu w znacznym zakresie obrotów. W turbodoładowanych silnikach Diesla maksymalny moment jest dostępny w zakresie od 1750 do 3500 obr/min, co znakomicie ułatwia prowadzenie samochodu.

Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje. Konstruktorzy silników spalinowych znają i wykorzystują narzędzia do kształtowania krzywej momentu obrotowego (kolektory dolotowe o zmiennej charakterystyce, doładowanie). Jednak pomimo prawie 100 lat doświadczeń nie udało się uzyskać takiego przebiegu krzywej momentu obrotowego, aby przy stałej mocy silnika nie była potrzebna skrzynia biegów.

W eksploatacji, ważne jest, aby stosunkowo wysoki moment obrotowy utrzymywał się w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, co czyni silnik elastycznym, bowiem umożliwia płynną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów. Moment obrotowy silników spalinowych mierzy się w warunkach laboratoryjnych za pomocą specjalnych przyrządów zwanych hamulcami. Jego wartość podaje się w niutonometrach (Nm). Wartości momentu uzyskiwanego przez silniki samochodów osobowych zawierają się w szerokich granicach 47- 590 Nm i zależą od mocy, pojemności i wielu cech konstrukcyjnych silnika. Na przykład silnik Peugeota o pojemności 1,1 litra osiąga maksymalny moment obrotowy równy 94 Nm przy prędkości 3500 obr/min, silnik Forda Zetec SE o pojemności 1,6 litra osiąga moment 145 Nm przy 4000 obr/min. Zalety wysokoprężnych silników doładowanych obrazuje jednostka zbudowana przez Opla 1,3 CDTI, która ma znacznie większy moment 170 Nm przy znacznie niższej prędkości wału korbowego wynoszącej 1700 obr/min. Dlatego w czterozaworowych silnikach benzynowych, aby jeździć dynamicznie, trzeba mocno wciskać pedał gazu, gdyż auto przyśpiesza najefektywniej, kiedy moment osiąga wartość maksymalną. Wtedy również jednostkowe zużycie paliwa powinno osiągać minimum. Jak widać z przykładu nowoczesne turbodiesle startują wcześniej i zachowują swe dynamiczne właściwości w szerszym zakresie obrotów niż benzyniaki. Między innymi z tego powodu zdobywają one coraz silniejszą pozycję w napędzie samochodów osobowych.

W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej, uzyskują krótsze czasy wyprzedzania na IV i V biegu niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki z zapłonem samoczynnym oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym.

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 77 79.38%
nie 20 20.62%

Przeczytaj na forum: Monitoring pojazdu


Opinie (17)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
7
~sztik 2013-03-14 (07:56) 1 rok 4 miesiące 17 dni 17 godzin i 43 minuty temu

m550 d 380 km 740 nm vs m5 e60 507 km 520nm 100-160 km/h m550d 7.0s m5 e60 4.5 s ,audi a6 2.7 tdi 180km 380 nm vs audi a6 3.2fsi 250km 330 nm 2.7 tdi 12 sek 4.2 fsi 8.5s jakies pytania ?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

10
11
~polak***** 2012-07-01 (08:16) 2 lata 30 dni 17 godzin i 23 minuty temu

Moze na starcie tak ale powyzej 150km/h 1.9 tdi tak juz nie jedzie jak bmw ;)

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

2
0
~polo 2013-03-22 (18:16) 1 rok 4 miesiące 9 dni 7 godzin i 23 minuty temu

to moc zależy od momentu obrotowego a nie jak autor napisał moment od mocy...bo moc silnika wyliczana jest na podstawie momentu obrotowego, pracy i czasu wykonanej tejże pracy...czyż nie???

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

8
12
~cebool1 2012-06-03 (21:29) 2 lata 1 miesiąc 28 dni 4 godziny i 10 minut temu

Zgadzam sie z trescia tego artykulu mam audi a4 1,9tdi (90KM-212Nm) juz nie jedno dwulitrowe bmw sie zdziwilo

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

13
1
~xxx 2012-12-17 (17:48) 1 rok 7 miesięcy 14 dni 7 godzin i 51 minut temu

ok.wszystko się zgadza. tylko jak już mówimy o turbo dieslu to porównajmy go do turbo benzyny. a każdy kto się trochę zna wie jak takie porównanie wyjdzie. oczywiście nie biorę pod uwagę ekonomi.

odpowiedz

8
9
~cebool1 2012-06-03 (21:29) 2 lata 1 miesiąc 28 dni 4 godziny i 10 minut temu

Zgadzam sie z trescia tego artykulu mam audi a4 1,9tdi (90KM-212Nm) juz nie jedno dwulitrowe bmw sie zdziwilo

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

Nowy egzamin na prawo jazdy

Taryfikatory

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele