Trwa ładowanie...
Auto Świat
porady
21-03-2012 14:22

Jak bezpiecznie umyć silnik?

Jak bezpiecznie umyć silnik?Źródło: Auto Świat/autoswiat.pl
dd92mc2
dd92mc2

Mycie silnika to z pozoru łatwe zajęcie. Nanosimy specjalne preparaty, szorujemy szczotką, spłukujemy wodą i zamykamy maskę. Zadowoleni wsiadamy do auta, przekręcamy kluczyk i... motor nie chce odpalić.

Spora grupa kierowców nie zwraca uwagi na to, że pod maską znajduje się wiele elementów, dla których bezpośredni kontakt z wodą może okazać się szkodliwy. Kłopoty z instalacją elektryczną i elektroniką stanowią najpoważniejszy problem podczas mycia silnika. Mogą unieruchomić nasz samochód - w najgorszym wypadku na dłuższy czas. Przedstawiamy kilka porad, które pomogą zminimalizować ryzyko jakiejkolwiek usterki.

NIGDY NIE MYJ SILNIKA, GDY JEST GORĄCY! DAJ MU CZAS, BY SIĘ SCHŁODZIŁ. Zanim otworzysz maskę i przystąpisz do mycia komory, polecamy najpierw skupić się na nadwoziu. Tym sposobem pozwolisz wystudzić się jednostce, a ty wykorzystasz czas na uważne i spokojne wypolerowanie karoserii. Pamiętaj! Nigdy nie spryskuj gorącego silnika i układu wydechowego preparatami! Po pierwsze mogą wyrządzić szkodę, po drugie wydzielają szkodliwe opary, a po trzecie szok termiczny może doprowadzić do uszkodzenia głowicy silnika czy pęknięcia katalizatora. Ponadto wszelkie elementy elektryczne lub elektroniczne zabezpiecz folią lub taśmą. W szczególności dotyczy to bezpieczników, wtryskiwaczy, cewki zapłonowej, sterowników silnika i osprzętu.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Kolejna istotna informacja odnosi się do myjek ciśnieniowych. Jeżeli będziesz z niej korzystać, to pamiętaj by nie spryskiwać silnika z bliskiej odległości. Woda
pod wysokim ciśnieniem może zasiać spustoszenie - narażone są różne elementy osprzętu i jednostki. Nie próbuj na siłę usunąć zanieczyszczeń z bliska. Bezpieczniej będzie użyć twardej szczotki lub ponownie nanieść środek czyszczący. Ważne jest także, aby po umyciu silnika dać mu kilkanaście-kilkadziesiąt minut na obeschnięcie. Tym sposobem niwelujemy problem z odpaleniem jednostki. Nie próbuj odpalać mokrego silnika! Dodatkowo po umyciu i wyschnięciu silnika, zalecamy zabezpieczyć matowym sprejem do deski rozdzielczej plastikowe elementy przedziału silnikowego (przewody i osłony ozdobne). Będą wyglądać jak nowe!

dd92mc2

NA CO TRZEBA ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

  1. Jeśli pod maską twojego samochodu znajduje się dużo plastikowych elementów, użyj łagodniejszego preparatu, niezawierającego rozpuszczalników.
  1. Jeżeli pod maską znajdują się duże zabrudzenia – użyj agresywniejszego preparatu. Najpierw jednak sprawdź jego działanie na mniej widocznym elemencie.
  1. Nigdy nie spryskuj silnika z bliska wodą pod wysokim ciśnieniem. W szczególności części elektrycznych i elektronicznych! Uważaj również na połączenia i delikatne gumowe osłony.
  1. Jeśli po umyciu woda pozostała w zagłębieniach wtryskiwaczy albo zagłębieniach świec zapłonowych (silniki benzynowe) – osusz je. Najlepszy okaże się kompresor.
  1. Jeśli twoje auto wyposażone jest w instalację gazową, to pierwsze kilkanaście kilometrów po odpaleniu pokonaj na benzynie. Urządzenia LPG bywają niezwykle czułe na wilgoć.
  1. Nie nadużywaj preparatów do konserwacji plastiku, ponieważ niewytarte w okolicach świec, kabli zapłonowych i przewodów zasilających wtryskiwacze paliwa mogą zaszkodzić. Nadmiar takiego środka ściąga zanieczyszczenia i powoduje przebicia elektryczne. Objawem może być nierówna praca silnika – tak jakby nie pracował na wszystkich cylindrach. Ponownie kompresor będzie pomocny przy osuszaniu.
(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
  1. Spłukując silnik, nie kieruj silnego strumienia we wloty powietrza. Jeżeli woda dostanie się do komór spalania, to silnik może odpalić już po raz ostatni. Warto zabezpieczyć wlot powietrza kawałkiem folii i taśmą.
  1. Wybierz bezpieczny preparat – zwróć uwagę na skład, przeczytaj etykietę zanim kupisz, korzystaj zgodnie z instrukcją!
  1. Myjąc silnik, pamiętaj, że na podłoże spływają wszystkie brudy, tj. rozpuszczony olej, smary i inne zanieczyszczenia. Polecamy mycie silnika w przystosowanych do tego miejscach, aby toksyczne brudy nie spływały na trawę – np. na myjniach samoobsługowych.
dd92mc2

JAKI PREPARAT WYBRAĆ?

Po pierwsze wiedz, że szampon samochodowy nie nadaje się do mycia komory silnika. Tłusty brud utrwalający się w wysokiej temperaturze potrzebuje specjalnych środków. Na rynku dostępna jest pełna gama preparatów do mycia jednostek napędowych. Znajdziesz takie, które w kilka sekund rozpuszczają zabrudzenia (zwykle zawierają rozpuszczalniki, kwasy czy detergenty i mogą być groźne dla powierzchni czyszczących – zostawiają ślady/plamy) oraz takie, które potrzebują nieco więcej czasu, za to są bardziej przyjazne dla tworzyw i metali (oparte na detergentach). Dobre, łagodne środki można również wykorzystać do czyszczenia aluminiowych obręczy.

Ważne przy wyborze preparatu jest to, co pod naszą maską się kryje – elementy w większości wykonane są z metalu, plastiku czy gum. Niektóre środki zawierające dużo rozpuszczalnika (np. Moje Auto) są tak agresywne, że jeśli spóźnimy się minutę z ich spłukaniem to niewykluczone, że wraz z nim spłyną napisy silnika, naklejki, odbarwimy plastiki, a w najgorszym wypadku uszkodzimy jakąś część. Dlatego przed wyborem preparatu, przeczytaj uważnie etykietę i dobierz odpowiedni środek dla swojego silnika!

tb/

dd92mc2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dd92mc2
Więcej tematów