Masowy import aut zza zachodniej granicy, mocno namiesza艂 na krajowym podw贸rku samochod贸w u偶ywanych. Ogromna poda偶, coraz ni偶sze ceny i cz臋sto przyzwoity stan techniczny sprawiaj膮, i偶 dot膮d drogie i ekskluzywne dla nas modele, staj膮 si臋 nagle osi膮galne.
Jeszcze kilka lat temu, trzecia generacja, BMW serii 3 uchodzi艂a za symbol presti偶u i bogactwa. Dzi艣, gdy jej ceny drastycznie spad艂y, wielu m艂odych ludzi decyduje si臋 w艂a艣nie na jej zakup. Niestety cz臋sto okaleczaj膮 jej klasyczn膮 urod臋, nietrafionymi pomys艂ami tuningowymi. St膮d te偶 przylgn膮艂 do E36, podobnie jak i jej kierowc贸w nies艂uszny i obra藕liwy stereotyp. Na ca艂e szcz臋艣cie mamy jeszcze w Polsce ludzi, dla kt贸rych auto jest czym艣 wi臋cej ni偶 tylko 艣rodkiem lokomocji lub przedmiotem wyra偶ania pozycji spo艂ecznej. Liczne kluby zrzeszaj膮ce zagorza艂ych zwolennik贸w BMW skutecznie walcz膮 ze stereotypami, wzoruj膮c si臋 na zachodnich tunerach, wydaj膮 plon w postaci kompleksowo zmodyfikowanych "tylnonap臋dowc贸w".
Do takich samochod贸w z pewno艣ci膮 mo偶emy zakwalifikowa膰 "tr贸jk臋" Bartka "Kujona" z Tarnowa. Jednak zanim bli偶ej przedstawimy auto, uchylmy kilka istotnych fakt贸w z 偶ycia w艂a艣ciciela. Jego przygoda z BMW zacz臋艂a si臋 ju偶 w 2002 roku. W贸wczas kupi艂 sw贸j pierwszy bawarski produkt, o oznaczeniu E36 i nadwoziu coupe. Mocny silnik, nap臋dzana tylna o艣 i wzorowy uk艂ad jezdny wystarczy艂y aby rozkocha膰 w sobie tarnowskiego m艂odzie艅ca. Jednak g艂owa pe艂na pomys艂贸w nie pozwoli艂a na stagnacj臋 i po 3 latach nadszed艂 czas na gruntowne zmiany.
Po d艂ugich poszukiwaniach wreszcie uda艂o si臋 natrafi膰 na dobrze utrzymany egzemplarz z otwieranym dachem. Przemawia艂o za nim r贸wnie偶 bardzo bogate wyposa偶enie - granatowa sk贸ra, podgrzewane fotele, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, pakiet stylizacyjny M-Technic oraz elektrycznie sk艂adany dach w kolorze nadwozia. Jakby tego by艂o ma艂o, poprzedni w艂a艣ciciel do艂o偶y艂 zawieszenie sygnowane emblematami H&R z amortyzatorami Bilstein B8 oraz felgi rodem z 850 CSi. Dla wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w, taki zestaw zapewne wystarczy艂by w zupe艂no艣ci, ale nie dla rasowego pasjonata. Ju偶 w chwili zakupu, Bartek mia艂 swoj膮 wizj臋 na kompletn膮 przebudow臋 "beemki". Chcia艂, aby jego by艂 jak niemiecki oldschoolowiec - niski, ciemny i szeroki.
* WI臉CEJ ZDJ臉膯 W GALERII * Na pierwszy ogie艅 posz艂y ko艂a. Niemiecki w艂a艣ciciel przygotowa艂 b艂otniki pod szersze ko艂a, Kujon postanowi艂 dobra膰 nieco bardziej wyszukane obr臋cze. Wyb贸r pad艂 na 17-calowe, polerowane felgi Hamann HM z 10 centymetrowym rantem, szczelnie wype艂niaj膮ce nadkola. Trafi艂y na nie niskoprofilowe opony - 215/40/17 z przodu i 245/35/17 z ty艂u. Po tych drobnych zabiegach zrobi艂o si臋 szeroko, jednak wci膮偶 brakowa艂o prawdziwego tuningowego smaczku. Wzorem niemieckich katalog贸w, nale偶a艂o jeszcze wybra膰 odpowiednie zawieszenie. Pocz膮tkowe obni偶enie - 50 milimetr贸w nie wystarcza艂o. Dlatego Bartek zdecydowa艂 si臋 na instalacj臋 kompletu KW, kt贸re zbli偶y艂o auto do asfaltu. Prz贸d usiad艂 a偶 o 80, za艣 ty艂 o 60 mm.
Zrobi艂o si臋 naprawd臋 nisko. Niestety, kosztem komfortu podr贸偶owania, po naszych nier贸wnych drogach. Snop iskier
wydobywaj膮cych si臋 spod podwozia nie nale偶y do rzadko艣ci, natomiast liczne odkszta艂cenia najni偶ej osadzonych metalowych element贸w to norma. Natomiast, jazda po 艣wie偶o wyremontowanej drodze to inna historia. BMW prowadzi si臋 wtedy niczym przyklejone. Zakr臋ty tylko czekaj膮 na po艂kni臋cie, a pr臋dko艣ci zbli偶one do maksymalnych w 偶aden spos贸b nie wp艂ywaj膮 na stabilno艣膰 samochodu.
Kolejne modyfikacje obj臋艂y i tak dopieszczon膮 kabin臋. Seryjnej granatowej sk贸rzanej tapicerce brakowa艂o troszk臋 polotu, dlatego szybko ust膮pi艂a miejsca dedykowanej dla wyczynowej wersji, M3 Coupe. Dzi臋ki czarnosk贸rym obiciom sportowych foteli, zwanych "Vaderami", w po艂膮czeniu z podsufitk膮 i kokpitem centralnym w tym samym kolorze, sprawiaj膮, 偶e atmosfera we wn臋trzu nie ma sobie r贸wnych. Nie ma tutaj miejsca na ekstrawagancje i wyzywaj膮ce kolory. Jest za to szyk i elegancja w najwy偶szym tego s艂owa znaczeniu.
Dodatkowo aby umili膰 czas sp臋dzany w samochodzie, Kujon pokusi艂 si臋 o wzmocnienie standardowej instalacji audio dyskretn膮, mocniejsz膮 zabudow膮. W baga偶niku umiejscowi艂 10-calowy g艂o艣nik Infinity zasilany silnym monoblokiem Earthquake. Do tego na konsoli 艣rodkowej zamiast nieco archaicznego oryginalnego radioodtwarzacza, zago艣ci艂 nowoczesny Alpine CDE 9872 RM, idealnie komponuj膮cy si臋 swoim bursztynowym pod艣wietleniem z ca艂o艣ci膮 pod艣wietlenia wn臋trza. Ponadto, w po艂膮czeniu z przerobionym uk艂adem wydechowym, na komponentach Remusa, stanowi ciekawe uzupe艂nienie d藕wi臋kowe. Bartek na deser pozostawi艂 sobie niezwykle modny w ostatnim pi臋cioleciu, ksenonowy pakiet o艣wietleniowy.
* WI臉CEJ ZDJ臉膯 W GALERII * Modyfikacje kt贸rych dopu艣ci艂 si臋 Bartek, wyra藕nie podkre艣laj膮 inspiracje zaczerpni臋te z niemieckiej szko艂y tuningu. Jest, tak jak powinno - szeroko, ciemno i nisko. Naprawd臋 na palcach jednej r臋ki mo偶emy policzy膰 tak zmodernizowane auta. Nie ma tu miejsca na krzykliwo艣膰, dominuje za艣 zachodni konserwatyzm. Dodam tylko, 偶e ju偶 planowane s膮 kolejne zmiany. Na wstawienie czeka gwintowane zawieszenie oraz mi臋kki dach w kolorze nadwozia. Taka natura tunera, i偶 co chwila chcia艂by modyfikowa膰 wprowadzone ledwie elementy.
Piotr Mokwi艅ski