Poznaj największe wady silnika 1.9 dTi/dCi

2011.06.16 00:00 autoswiat.pl 167opinii
a a a
fot. Auto Świat/autoswiat.pl

Turbodiesel 1.9 dCi jest bardzo popularną jednostką w autach firmy Renault produkowanych w latach 1999-2006. Później z większości modeli został wyparty przez nowszą 16-zaworową jednostkę 2.0 dCi. Jednak te kilka lat wystarczyło, aby na rynek trafiła olbrzymia liczba pojazdów z dieslami 1.9 dCi.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Można je spotkać również w Nissanie Primerze P12 i Suzuki Grand Vitarze. Jednak historia diesli Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa nie rozpoczęła się od tego silnika - pierwszy był turbodiesel 1.9 dTi, który zadebiutował w modelu Mégane I w 1997 roku. Jego kariera była dość krótka, bo już w 1999 roku w większości modeli zastąpiono go nowoczesnym, nieustępującym konkurencji dieslem z układem wtryskowym common rail. Diesle 1.9 dTi rozwijały moc 80 lub 98 KM i w stosunku do nowszych konstrukcji dCi są przede wszystkim znacznie głośniejsze, pracują z większymi drganiami i nieco więcej palą. Jednak dzięki zastosowaniu rotacyjnej pompy wtryskowej i mniejszemu ciśnieniu wtrysku ich układ zasilania jest bardziej żywotny i tańszy w naprawie niż w przypadku common raila.

Niestety, większość aut z tym silnikiem jest już dość mocno wysłużona i ma spore przebiegi, na ogół większe niż 300 tys. km, dlatego usterki układu wtryskowego czy turbosprężarki się nasilają. Jednak potencjał wytrzymałościowy układu korbowo-tłokowego jest na tyle duży, że warto rozpatrzyć remont powyższych elementów i jeszcze kilka lat jeździć bez większych problemów ze strony jednostki napędowej. Niestety, wadą diesla 1.9 dTi jest wysoki koszt wymiany napędu rozrządu zalecanej po zakupie każdego egzemplarza bez wiarygodnej historii. W skład kompletu wchodzą pasek rozrządu, trzy rolki, w tym jedna ze skomplikowanym napinaczem, i pompa wody - jeśli skorzystamy z dobrych części, cena kompletu może sięgnąć 1 tys. zł.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
W 1.9 dCi wymiana napędu rozrządu jest tańsza, bo rolki zredukowano do jednej napinającej. W efekcie cała operacja wymiany nie powinna kosztować więcej niż 800 zł. Jednak motor 1.9 dCi może uprzykrzyć życie w inny sposób, zwłaszcza że większość aut z tym silnikiem również ma bardzo duże przebiegi. Zanim jednak przeanalizujemy jego ciemne strony, trzeba go trochę pochwalić. Przede wszystkim na tle konkurencji diesel Renault wyróżnia się bardzo cichą pracą i małymi drganiami, jest dynamiczny, nie ma wyraźnej turbodziury i nawet podczas szybkiej jazdy mało pali. To wszystko sprawia, że podróżowanie autem z silnikiem 1.9 dCi jest bardzo przyjemne i niezbyt drogie, a więc większość z nich jest dość intensywnie eksploatowana - małe przebiegi w przypadku 7-10-letnich egzemplarzy są bardzo rzadkie.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak zadbać o turbosprężarkę?

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 23 60.53%
nie 15 39.47%

Opinie (167)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~jaszczur72 2014-04-16 (11:37) 5 dni 5 godzin i 9 minut temu

wieśniaki jezdzą wieśwagenami i myślą ze się nie psują nowe golfy i pasaty są gorsze od francuzów , widać co stoi na placu u mechaniorów : wieśwgeny i skody.

odpowiedz

3
24
~Normalny Polak 2011-07-23 (11:57) 2 lata 8 miesięcy 29 dni 4 godziny i 49 minut temu

Nie kupuje się samochodów na F: Fordów, Fiatów i Francuzów... :) I to jest prawda !! Ja mam VW Passata 1,9 TDI 2004r. Kompletny rozrząd na oryginalnych częściach (tj. takich, jakie używają serwisy VW) kosztował mnie z pompą wody 660 zł. !! :) Jestem bardzo zadowolony z tego samochodu. Mam go już 3 lata i zrobiłem prawie 200 tyś. km.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

16
17
~ON 2011-06-16 (15:31) 2 lata 10 miesięcy 5 dni 1 godzinę i 15 minut temu

1,9 JTD i D4D reszta to niby silniki

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

15
47
~takijedenmłody 2011-06-19 (09:57) 2 lata 10 miesięcy 2 dni 6 godzin i 49 minut temu

Trzeba mieć nierówno pod sufitem, aby w kraju gdzie sa drogie auta wybierac padliny typu Renault, Peugeot czy Citroen. Czy ktoś z was widzi na ulicach 20 letnie Francuzy??? Ja nie. A VW jest masa, bo to auta wytrzymałe.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

30
1
~serv 2011-06-20 (19:46) 2 lata 10 miesięcy 21 godzin i 1 minutę temu

Pracowałem w Renault 5lat i pamiętam tylko problemy z zaworami EGR, generalnie to były wytrzymałe silniki . A opinie "fachowców" pominę ,bo w Polsce na samochodach,prawie i medycynie wszyscy się znają .

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

1
0
~ATMEL 2014-03-05 (14:18) 1 miesiąc 16 dni 2 godziny i 28 minut temu

Również posiadam Megane 1.9dCi kombi 2004 od 3 lat. Już po zakupie po 20km okazało się, że trzeba wymienić wyprzęgnik i z tego względu powrót 300km na holu. Później problemy z klimatyzacją i sprzęgłem, a teraz jeszcze wymiana silnika (panewki i wał), turbosprężarki, pompy itd. itp. Zawsze uważałem to auto za świetne i bezkonkurencyjne w swojej klasie, ale po ostatniej diagnozie zmieniam zdanie i muszę się go pozbyć jak najszybciej to tylko możliwe...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

6
2
~sprutus 2011-06-30 (13:47) 2 lata 9 miesięcy 22 dni 2 godziny i 59 minut temu

laguna 1.9dti kombi,nakulałem nia od nowosci prawie 600tyś.pilnować oleju i rozrzadu.spalanie nigdy nie przekroczyło 7litrów w miescie,5.5 na trasie.oprucz eksplotacyjnych spraw,robiełem sprzegło alternatora,tylnia belke,amorytzatory komplet,rozrusznik i egr,turbo sie kończy ale po 11 latch ma prawo.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~jacenty 2014-02-11 (21:41) 2 miesiące 9 dni 19 godzin i 5 minut temu

Nie słuchąć bzdur o awaryjności. W rodzinie mamy samochody z tym silnikiem i każdy ma kilkaset tyś. km przbiegu bez żadnych usterek. Głupoty wypisują chyba jakieś dzieci.

odpowiedz

2
0
~jaszczur72 2013-09-15 (06:49) 7 miesięcy 6 dni 9 godzin i 57 minut temu

WIEŚWAGENY I WIESWAGENY WSZĄDZIE WIEŚWAGENY, A TYLE JEST FAJNYCH SAMOCHODÓW TO NIE TYLKO WIEŚWAGENY.

odpowiedz

3
7
~witek 2011-07-23 (10:04) 2 lata 8 miesięcy 29 dni 6 godzin i 42 minuty temu

wszystkie samochody/silniki produkowane po roku 1995 są bardzo awaryjne ! któtko i na temat !!!! jednorazówki i badziew !!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
4
~fistach 2011-07-23 (19:32) 2 lata 8 miesięcy 28 dni 21 godzin i 14 minut temu

Zajefajny tekst: Zdarzają się również tak poważne awarie jak uszkodzenie panewek na wale korbowym. Problem jest tylko jeden, te silniki nie mają wymiennych panewek to są absolutne jedno razówki które nie mają prawa żyć dłużej niż 200 tys kilometrów przy przestrzeganiu fabrycznych norm.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~emeryt 2013-03-31 (16:21) 1 rok 21 dni i 25 minut temu

am Renault Megane Scenic 1.9 cDi jest super autkiem. miałem różne auta ale ten jest najlepszym i polecam jeśli szukasz dobrego cichego, przyjemnego disla.

odpowiedz

7
1
~rX 2011-06-28 (14:52) 2 lata 9 miesięcy 24 dni 1 godzinę i 54 minuty temu

120 tys. km z 1.9 DCi w Megance, silnik po chipowaniu przy przebiegu ok. 18tys. i ze 120KM miałem 148KM. Byłem 1 właścicielem, nic nie musiałem przy samochodzie robić poza standardowymi przeglądami. Średnio paliła mi 7-7,5. Poza tym jak ktoś nie umie jeździć to i najwytrzymalszy silnik świata zarżnie w tydzień i będzie narzekał że to wina producenta, a nie jego upośledzenia.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~paolo1988 2013-02-20 (19:49) 1 rok 2 miesiące 20 godzin i 57 minut temu

Posiadam megi z2005r 1.9dci ma wady jak każde auto,ale są proste do usunięcia. Naj mniej jest zawodna elektronika mam ją 3 lata remont kapitalny silnika plus zamki na panewkach sprzęgło to koszt 2000tys robota wlasna silnik jest naprawdę dynamiczny rozrzad to koszt dobrego 600 zł śmiech,usunięcie egr-u to koszt200 zł i na karcie się nie siedzi to działa wymieniać olej i czekać na turbine to co piszą to nie prawda moje następne auto będzie też renault!!!

odpowiedz

1
1
~:/ 2012-12-28 (00:00) 1 rok 3 miesiące 24 dni 16 godzin i 46 minut temu

Mam scenica II z tym silnikiem, pełna opcja...180tys przebiegu...już raz remontowałem cały silnik...auto rozsypało się 800 km od domu...koszt?? 10 000 tyś zł, 2 tygodnie pozniej siadla turbina było to rok temu i żeby było ciekawiej stało się to ponownie tydzień temu...860 km od domu, póki co jeszcze nie wiem co się stało, naprawiam i bez zastanowienia sprzedaje...samochód bardzo fajny, silnik również, znam go także z megane II, tam nic nie szwankowało, jednak po przygodach z moim 1,9 dci w scenicu zdecydowanie nie polecam...

odpowiedz

6
11
~Kinia 2011-06-19 (12:10) 2 lata 10 miesięcy 2 dni 4 godziny i 36 minut temu

może i to francuz ale 1,9 dci 130 koni pali na 3.9 w trasie i 4,5 w korkach i to w ciężkim 7osobowym vanie grand scenicu :) (2 tylnie w bagazniku TYLKO dla dzieci! Niski dorosły max 30 minut wytrzyma tak zeby dojechac na grila do znajomych... (1,5 dci 82kM megane sedanie paliło nam 3,6-3,8 w trasie i 4-4,1 w mieście ale mułowaty był)

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

2
9
~Raf 2011-07-17 (23:20) 2 lata 9 miesięcy 3 dni 17 godzin i 26 minut temu

Zajeździłem takie 2 silniki-( co prawda 1,5 ) jedno wielkie gów.... Naprawdę dużo aut miałem w firmie ale reno to jednorazówka- a jesli zerwie sie pasek w silniku to rozpier.. głowice i cały osprzęt .Nikomu bym nie polecił

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
1
~mir 2011-07-23 (12:01) 2 lata 8 miesięcy 29 dni 4 godziny i 45 minut temu

dokładnie, w ogóle dodam, że w mercedesie w123 podwójny łańcuch rozrządu podlega wymianie po ok 800 tys. km, nie wiadomo, czy nowe oryginalne części są jeszcze tak dobrej jakości, czy to jeszcze ta sama stal?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
2
~leon 2011-07-23 (19:12) 2 lata 8 miesięcy 28 dni 21 godzin i 34 minuty temu

wszyscy narzekają ba passaty tdi, kilka osób już wspomniało ze po pierwsze kupili wyżyłowane silniki na maksa a mało kto wspomina o tym że to głownie silniki 2.0 tdi są awaryjne a nie 1.9tdi. faktycznie 2.0 tdi jest silnikiem drogim w naprawie i dość awaryjnym ale nie można powiedzieć tego właśnie o modelu 1.9tdi który ma konstrukcję silników mercedesa. jedyna jego wada to charakterystyczny perkot silnika.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
8
~jajo 2011-07-23 (18:15) 2 lata 8 miesięcy 28 dni 22 godziny i 31 minut temu

zapraszam na vw-passat.pl

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele