Jak wymienić filtr kabinowy?

2011.07.30 00:00 autoswiat.pl 14 opinii
Jak wymienić filtr kabinowy?
a a a
fot. Auto Świat/autoswiat.pl

Kiedy dni stają się coraz cieplejsze, często okazuje się, że skuteczność chłodzenia w naszym aucie jest niewystarczająca. Jeśli zamiast świeżego powietrza z nawiewów wydobywa się zapach stęchlizny, a szyby auta nadmiernie zaparowują, wielu kierowców zastanawia się, w czym tkwi problem, skoro układ klimatyzacji został napełniony?

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Otóż za wymienione objawy odpowiada zazwyczaj zapchany filtr przeciwpyłkowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do kabiny auta. Filtr kabinowy jest lekceważony przez większość kierowców. Mechanicy często spotykają auta, w których element ten nie był wymieniany od chwili wygaśnięcia gwarancji, a propozycja wymiany go na nowy traktowana jest przez klientów jako naciąganie. Jednak bagatelizowanie roli filtra nie tylko obniża komfort podróżowania i negatywnie wpływa na nasze zdrowie, lecz także powoduje przeciążenie silnika dmuchawy. W skrajnym przypadku może doprowadzić do jego przegrzania, a koszt naprawy będzie kilkakrotnie wyższy niż filtra.

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. km lub - w przypadku mniejszych przebiegów - co najmniej raz w roku. Jeśli poruszamy się po drogach szutrowych, warto zajrzeć do niego wcześniej, tym bardziej że w większości aut łatwo się do niego dostać. Zazwyczaj znajduje się w podszybiu (dojście od strony komory silnika) lub za schowkiem przed pasażerem, a demontaż nie wymaga użycia żadnych kluczy.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Niestety, są auta, w których dostęp jest utrudniony. Np. w niektórych modelach Forda filtr znajduje się w tunelu środkowym od strony kierowcy. W efekcie do jego wymiany niezbędny jest klucz typu torx i odkręcenie pedału gazu.

Rodzaje filtrów

Filtry dobrej jakości składają się z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien. Każda z nich zatrzymuje zabrudzenia innego typu. Włókienne bariery wyłapują większość pyłków roślin, sadzę oraz kurz. Jeszcze bardziej wydajny jest filtr z węglem aktywnym. Dodatkowa warstwa węglowa ma za zadanie pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, przede wszystkim tych wydostających się z rur wydechowych pojazdów (m.in. węglowodory i związki siarki).

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Co zrobić gdy popsuł się pilot?

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 4 80%
nie 1 20%

Przeczytaj na forum: mercedes


Opinie (14)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

4
12
~Beret 2011-08-01 (09:04) 3 lata 1 miesiąc 1 dzień 9 godzin i 42 minuty temu

Zamontowałem cedzak do makaronu i to się sprawdza.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

15
0
~pawel 2011-08-01 (09:52) 3 lata 1 miesiąc 1 dzień 8 godzin i 54 minuty temu

Oprócz filtra kabinowego (plastikowa ramka z membraną z włókniny) jest jeszcze filtr klimatyzacji, czasami nazywany skraplaczem, osuszaczem lub parownikiem. To taki metalowy wałek ze złączami do instalacji klimatyzacji, zwykle umiejscowiony z przodu za zderzakiem auta. Odpowiada on za filtrowanie czynnika chłodzącego z drobinek zanieczyszczeń (chroni tym samym sprężarkę klimy przed zatarciem) i wychwytywaniu wody z obiegu klimatyzacji (drobin wody z czynnika chłodzącego). Jest on wstawiony w obieg chłodziwa i z biegiem czasu jego sprawność spada (nasyca się wodą), co owocuje tym, że ogranicza przepływ chłodziwa. Dzieje się tak, gdyż w środku filtra jest coś podobnego do silikonowych osuszaczy żelkowych, znanych z elektroniki. Nie da się go zregenerować, można tylko wymienić cały filtr. Niesprawny filtr klimatyzacji odpowiada właśnie za słabą sprawność chłodzenia (bo nie ma dobrego obiegu chłodziwa) oraz słabe odprowadzanie wody z powietrza, bo klima pracuje na pół gwizdka i nie osiąga warunków do dobrego osuszania powietrza. To tyle. Napisałem to, bo sam przez ponad 3 miesiące walczyłem z moją klimą a na koniec okazało się, że to chodziło o filtr, który trzeba (!!!) wymieniać co 3 lata i tylko o to w całej sprawie chodziło. Klima hula teraz jak zamrażarka. I jeszcze jedno - kupiony filtr klimatyzacji MUSI być fabrycznie zakorkowany gumowymi koreczkami, nie wolno dopuścić do rozszczelnienia przed montażem. Wystarczy mała drobina wody lub trochę wilgoci aby stał się złomem. Taki złom z demontażu sprzedają na Allegro jako w pełni sprawny.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

0
0
~marzal 2011-08-02 (09:12) 3 lata 1 miesiąc 9 godzin i 34 minuty temu

jakie filtr są mercedesie 210 e okular

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

5
0
~jordz 2011-08-01 (13:35) 3 lata 1 miesiąc 1 dzień 5 godzin i 11 minut temu

Wymieniam filtr kazdego roku. Co drugi rok robie kompletny przeglad klimy u fachowca plus dezynfekcja. Jezdze na klimie 365 dni w roku i to od lipca 2003 i jestem z klimy zadowolony. Wielu moich kumpli mowi , ze kiedy "idzie" klima to w aucie smiedzi no ale ze "znafcami" nie pogadasz. Klima w aucie to supi sprawa tylko trzeba o klime dbac a to oczywiscie kosztuje

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

1
12
~taxi 2011-08-01 (11:26) 3 lata 1 miesiąc 1 dzień 7 godzin i 20 minut temu

klimatyzacja w Polsce .ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

odpowiedz

  • The Settlers The Settlers Jedna z najpopularniejszych gier teraz w twojej przeglądarce

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele