Chińskie dostawczaki wchodzą do Unii
Czechy są pierwszym krajem Unii Europejskiej, w którym swoje przedstawicielstwo otworzył chiński potentat samochodów użytkowych - Dongfeng Motor Corp (DFM).
Oficjalnym importerem została spółka GAZ Auto Praha. W jej ofercie znajduje się jeden miejski samochód dostawczy, dostępny w siedmiu wariantach nadwozia - podwozie, truck, pickup, farmer, van, kombi i cargo. Klienci mogą skonfigurować pojazd według własnego uznania, wybierając kabinę dla 2 lub 5 pasażerów.
Wszystkie wersje nadwozia bazują na jednej platformie o rozstawie osi 2 515 mm. Przy długości nadwozia oscylującej w granicach 4 metrów i masie własnej dochodzącej do 1 260 kg, pojazdy zostały przystosowane do przewozu ładunków o masie blisko 1 000 kg. Do ich napędu służy 1-litrowa, czterocylindrowa jednostka benzynowa o mocy 52 KM (moment 83 Nm), spalająca średnio 5,8l na 100 kilometrów. Producent podaje prędkość maksymalną 120 km/h. Warto podkreślić, że w ofercie DFM są również modele z silnikiem elektrycznym, które eksportowane są m.in. do USA.
Najtańszy wariant - podwozie z pojedynczą kabiną do zabudowy - kosztuje w Czechach 189 000 CZK (32 130 zł), natomiast cena najdroższej wersji cargo wynosi 249 000 CZK (42 330 zł). Czescy dealerzy oferują nabywcom także dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak instalacja LPG (49 500 CZK - 8 420 zł), czy klimatyzacja (10 000 CZK - 1 700 zł). Podane ceny nie zawierają podatku VAT.
Dongfeng Motor Corp. został założony w 1969 roku. W ciągu czterdziestu lat koncern został trzecim największym lokalnym producentem aut oraz największym dostawcą samochodów użytkowych. W ubiegłym roku koncern wyprodukował ponad 1 137 000 pojazdów, zdobywając 13% rynku chińskiego. Obecnie DFM współtworzy spółki joint venture z takimi potentatami jak Peugeot, Citroen, Honda, Nissan czy Kia.