| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12039/mercedes-e-ntg-01.jpeg',550,412) ) |
| --- | Troska o ekologię nie musi oznaczać poszukiwań zupełnie nowych źródeł napędu. Mercedes-Benz E 200 NGT to seryjnie produkowany model, który spala gaz ziemny. Producent z dumą podkreśla, że jest to najszybsza limuzyna napędzana tym paliwem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12039/mercedes-e-ntg-02.jpeg',550,389) ) |
| --- | Model E 200 NGT (Natural Gas Technology) został opracowany na bazie E 200 KOMPRESSOR. Po dostosowaniu czterocylindrowego silnika benzynowego do spalania gazu ziemnego, auto zachowało swą dynamikę. Nadal pochwalić się może mocą maksymalną 163 KM i maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm. Jedyna różnica na niekorzyść wersji gazowej, to bardziej pionowy przebieg wykresu momentu obrotowego. Skutkuje to minimalnie wolniejszym przyspieszeniem: sprint od 0 do 100 km/h pochłania 10,8 sekundy, czyli o 0,1 sekundy dłużej, niż w przypadku wersji benzynowej. Prędkość maksymalna pozostaje niezmieniona i wynosi 227 km/h.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12039/mercedes-e-ntg-03.jpeg',550,412) ) |
| --- | Niewątpliwa zaletą napędu na gaz ziemny jest mniejsza o 20% emisja dwutlenku węgla, oraz o około 50% niższe wydatki na paliwo (rachunek przy niemieckich cenach benzyny i gazu ziemnego). Mercedes-Benz E 200 NGT spala średnio zaledwie 6,1 kg gazu na 100 km, a E 200 KOMPRESSOR 9 litrów benzyny na 100 km. Pewnym ograniczeniem dla zużywania gazu jest fakt, że zbiorniki mieszczą go zaledwie 18 kg, czyli średnio starczają na przejechanie 300 km. Jednak, auto nadal posiada standardowy zbiornik na benzynę, a przełączenie z trybu spalania gazu na benzynę dokonuje się automatycznie i niemal niezauważalnie dla osób podróżujących.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Eksperci rynku paliw podkreślają, że zależna od ropy naftowej motoryzacja jest droga, zanieczyszcza środowisko, a przy tym niesie ryzyko ekonomiczne i polityczne (niepewne dostawy i zależność od krajów posiadających złoża surowców). Zastąpienie benzyny gazem ziemnym redukuje nieco emisje dwutlenku węgla, ogranicza koszty, ale w żadnym stopniu nie ogranicza ryzyka ekonomicznego i politycznego, bo jak warto przypomnieć, największe na świecie zasoby gazu ziemnego posiada Rosja.