| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-01.jpeg',550,367) ) |
| --- | Audi AG, jako pierwszy na świecie producent samochodów wystawia do legendarnego całodobowego wyścigu Le Mans auto napędzane silnikiem wysokoprężnym. Audi R10 wyposażono w całkiem nową jednostkę o maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-06.jpeg',550,367) ) |
| --- | Dwunastocylindrowy silnik ma pojemność skokową 5,5 litra – maksymalną dopuszczalną przez regulamin wyścigów Le Mans. Dzięki podwójnemu turbodoładowaniu, jednostka osiąga maksymalna moc 650 KM i maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Ze względu na specyfikę silników wysokoprężnych, silnik Audi R10 pracuje najwydajniej w zakresie obrotów od 3 tys do 5 tys. Ma to olbrzymie znaczenie, bo nie trzeba utrzymywać wysokich obrotów, które powodują wysokie zużycie paliwa, i samego silnika. Silnik jest nie tylko pierwszym dieslem w historii Le Mans, ale i najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym wykorzystywanym w samochodach (nie dotyczy ciężarówek). Specjalnie na potrzeby Audi R10 skonstruowano nową skrzynie biegów, która będzie mogła przekazywać tak wysoką moc.
WIĘCEJ ZDJĘĆ R10WIĘCEJ ZDJĘĆ R10
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-04.jpeg',550,367) ) |
| --- | Fakt wykorzystania silnika wysokoprężnego w wyścigu Le Mans świadczy o olbrzymim postępie, jaki wniosła technologia common rail. Diesle dorównują już niemal silnikom benzynowym pod względem mocy i elastyczności, a przy tym znacznie przewyższają je pod względem momentu obrotowego i ekonomiki eksploatacji. Prymat w dziedzinie silników wysokoprężnych decyduje o powodzeniu na europejskim rynku.
Obecnie Audi dysponuje najpotężniejszą napędzaną dieslem limuzyną na świecie. Jest nią Audi A8 4.2 TDI, o mocy 326 KM, które rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy. Wątpliwe, by silnik Audi R10 stworzono wyłącznie na potrzeby wyścigu. Możemy się więc chyba spodziewać nowego rekordu mocy w kategorii limuzyn napędzanych dieslami.