Włókno węglowe w tanich samochodach Forda?
Zalety stosowania włókna węglowego w samochodach są oczywiste - materiał ten jest lżejszy od stali, a przy tym dużo bardziej wytrzymały. Wysoki koszt produkcji tego kompozytu oznacza, że stosowany jest on głównie w drogich samochodach sportowych, gdzie klient jest w stanie zapłacić więcej za lepsze osiągi. Ford natomiast pracuje nad obniżeniem kosztów produkcji elementów z włókna węglowego, co pozwoli na użycie go w popularnych modelach, takich jak Focus.
Ford zaprezentował wykorzystanie kompozytu tworząc z niego maskę swojego kompaktowego modelu. W ten sposób amerykańska marka pokazuje zalety użycia tego materiału. Maska jest o połowę lżejsza, a mimo to bez problemu przechodzi wszystkie testy zderzeniowe, również te z udziałem pieszych. Redukcja masy nadwozia pozwoli na stworzenie bardziej ekonomicznych samochodów - im pojazd jest lżejszy, tym mniej energii musi dostarczyć silnik. Ford chce, aby włókno węglowe trafiło nie tylko do modeli hybrydowych i elektrycznych, ale do wszystkich aut oferowanych przez markę.
Założony przez Forda cel jest imponujący - do końca dekady marka chce zmniejszyć masę samochodów o 340 kg. Przy tak znaczącym odchudzaniu zastosowanie włókna węglowego jest bardzo ważnym rozwiązaniem. Ford od dwóch lat pracuje nad stworzeniem tańszego procesu produkcyjnego dla kompozytu węglowego, ale to nie jedyny problem. Również lakierowanie elementów z włókna węglowego jest bardziej czasochłonne, a przez to droższe, niż w przypadku stali.
sj