Trwa ładowanie...
13-06-2016 11:24

Tak działa silnik bez wałka rozrządu

d1g4mdg
d1g4mdg

Producenci samochodów cały czas dążą do poprawy wydajności silników. Mają one być mocniejsze, a przy tym bardziej oszczędne i ekologiczne. W ostatnich latach znacząco ulepszono istniejące technologie, ale teraz przyszedł czas na prawdziwą rewolucję, która pozwoli wzmocnić auta sportowe, a w popularnych modelach mocno zmniejszy zużycie paliwa.

Od samego początku istnienia silników spalinowych zawory doprowadzające do cylindrów paliwo i powietrze oraz usuwające spaliny, działają na podobnej zasadzie – są mechanicznie sprzężone z pracującymi tłokami. Jednak metoda ta nie jest ani najbardziej wydajna, ani najprostsza. Dlatego szwedzki Koenigsegg stworzył silnik, w którym za ruch zaworów odpowiadają zarządzane komputerowo siłowniki. Dzięki temu można w dowolny sposób sterować ich pracą – dostosowując ją do temperatury silnika czy aktualnych obrotów. W ten sposób paliwo może być dozowane według chwilowych potrzeb, a spalanie jest bardziej efektywne. Dodatkowo, bez skomplikowanych urządzeń mechanicznych, można w dowolny sposób wyłączać poszczególne cylindry.

Co ważne, nowy rodzaj zaworów to nie tylko mniejsze spalanie, ale też dużo prostsza, lżejsza i zajmująca mniej miejsca konstrukcja. Nie wymaga ona skomplikowanego napędu rozrządu, którego serwis pochłania spore koszty.

W rozmowie z Wirtualną Polską Christian von Koenigsegg potwierdził, że prace nad nowym rodzajem silnika są już niemal zakończone. Co to oznacza? Prawdopodobnie szwedzka marka już niedługo zaprezentuje pierwszy model wyposażony w takie rozwiązanie, który w ciągu kilku najbliższych lat wyjedzie na drogi. Koenigsegg produkuje supersamochody z najwyższej półki, zatem na początku to w takich autach pojawi się nowy system. Jednak dla nas, zwykłych kierowców, najważniejsze jest to, że sterowane komputerowo niezależne zawory przyniosą korzyść w każdym silniku spalinowym, a to oznacza, że po kilku latach powinny trafić też do popularnych modeli, którymi jeździmy na co dzień.

Zobacz wywiad z Christianem von Koenigseggiem:

sj, moto.wp.pl

d1g4mdg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1g4mdg
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj