Trwa ładowanie...

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai
d1vpddo
d1vpddo

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11759/qashqai-test-11.jpeg',550,412) ) |
| --- | Test z jazdy Qashqai’a - zupełnie wyjątkowo – zacząć należy od genezy powstania tego samochodu. Otóż, jak wyjaśniają przedstawiciele producenta, auto pomyślano tak, by plasowało się w pół drogi między konwencjonalnym samochodem kompaktowym, a mniejszym SUV’em. Cóż wynikać może z takiej charakterystyki?

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11759/qashqai-test-12.jpeg',550,413) ) |
| --- | Śmiało można powiedzieć, że Nissan w Europie „samochodami terenowymi stoi”. Po wycofaniu z rynki Maximy, modelem flagowym jest wszak Murano, a i w segmencie aut bardziej popularnych, auta jak X-Trail, czy Pathfinder przydają marce więcej splendoru, niż dość leciwa już Almera, czy Primera. Wprawdzie segment aut 4x4 sprzedaje się coraz lepiej, ale… nie wszyscy mogą i chcą jeździć samochodami z natury droższymi i masywnymi. Właśnie z myślą o takich klientach Nissan przedsięwziął projekt Qashqai. Auto zachowując pewne podobieństwo stylistyczne do SUV’a odznaczać ma się mniej agresywną powierzchownością i przyjazną w warunkach miejskich eksploatacją. Jak te założenia zrealizowano w praktyce?

d1vpddo

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11759/qashqai-test-09.jpeg',550,413) ) |
| --- | Nissan Qashqai jest pozycjonowany przez samego producenta pomiędzy VW Golfem a Toyotą RAV 4. Od jednego auta jest 10 cm dłuższy, ad drugiego zaś 10 cm krótszy. W rezultacie mamy samochód dający się bez większych problemów parkować w warunkach miejskich, a przy tym znacznie obszerniejszy wewnątrz, niż auto kompaktowe. Komfort był zresztą jedną z większych tosk projektantów, co zaowocowało nie tylko przestronnością, ale i zupełnie przyzwoitym standardem wykończenia. Wszyscy pasażerowie siedzą wygodnie, a więc jest lepiej niż w kompakcie projektowanym zazwyczaj zgodnie z receptą: 2 dorosłych + 2 dzieci. Bagażnik nie jest olbrzymi, bo ma objętość 410 litrów, ale za to jego podstawa jest dość szeroka kosztem niewielkiej wysokości. Zważywszy na łatwość w demontażu tylnej półki, daje to możliwość nieskrępowanego przewożenia większych bagaży.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11759/qashqai-test-06.jpeg',550,413) ) |
| --- | Auto dostępne będzie w wersji z napędem na jedną lub obie osie, ale Qashqai wszak nie aspiruje nawet do auta terenowego. Producent w pełni satysfakcjonuje się określeniem crossover, co w praktyce oznacza łatwość poruszania się po nieutwardzonej powierzchni, oraz lepsza trakcję przy nawierzchni śliskiej. Jeśli chodzi o komfort jazdy, to uwagę zwraca świetne wprost wyciszenia samochodu: aż do prędkości ok. 160 km/h nie dobiegają nas niemal żadne inne odgłosy, niż szum opon i powietrza. Wspomniana prędkość jest o tyleż „graniczna” że po jej przekroczeniu dają o sobie znać nieubłagane prawa fizyki. Nissan Qashqai jest o około 15 cm wyższy od przeciętnego kompaktu, i – choć nie jesteśmy narażeni na żadne myszkowanie auta, czy gwałtowne wychylenia – szybsze ruchy kierownicą przy znacznych prędkościach podejmować trzeba z rozwagą.

d1vpddo

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Producent przewidział do napędu Qashqai’a gamę 4 silników: 2 benzynowych i 2 diesli. Silniki benzynowa to dwulitrowa jednostka o mocy 140 KM i silnik 1,6 o mocy 115 KM. My jeździliśmy autem dwulitrowym, które zasługuje na pochwały ze względu na duża kulturę pracy i satysfakcjonującą moc. Zważywszy na fakt, że 90% maksymalnego momentu obrotowego (196 Nm) dostępne jest od 2 tys obr/min, przyspieszanie nie wymaga redukcji biegów. Amatorom dynamicznej jazdy polecić należy jednak zapewne silniejszy, bo 150-konny diesel pochodzący od Renault. Silnik ten dysponując momentem 240 NM @ 2 tys obr/min charakteryzuje się świetna dynamiką, no i oczywiście pali mniej (średnio 6,6 l na 100 km).

Trudno podsumować samochód nie znając jego ceny. Zapewne może się podobać jego powierzchowność nawiązująca nieco do wielokrotnie droższego Murano. Docenić też trzeba estetyczne wykończenia wnętrza i bogate wyposażenie (6 poduszek w standardzie!). Jeśli pozycjonowanie auta dokładnie pomiędzy kompaktem a samochodem SUV znajdzie potwierdzenie w cenie, to przewidywać można Qashqai’owi spore powodzenie. Nie jeden przecież kierowca (a zwłaszcza pani kierowca) gotów byłby dopłacić kilka, kilkanaście tysięcy więcej niż się od niego żąda za auto kompaktowe, by jeździć znacznie bardziej wygodnym i funkcjonalnym… no i modnym.

d1vpddo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vpddo
Więcej tematów