Trwa ładowanie...
nowe samochody
19-01-2006 12:42

Toyota Yaris 1.3

Toyota Yaris 1.3
d1ymx58
d1ymx58

Właśnie zaczęła się w Polsce sprzedaż nowej Toyoty Yaris. Z autem tym producent wiąże duże nadzieje, rozbudzone sukcesem sprzedaży poprzedniej generacji modelu.

Fot. Ryszard Polit
Źródło: Fot. Ryszard Polit

Nowego Yarisa zaprojektowano zgodnie z filozofią Toyoty - „tętniąca życiem przejrzystość”, co ma oznaczać łączenie piękna formy z walorami użytkowymi. W kształcie nadwozia zachowano cechy poprzednika, jednak obecna generacja Yarisa to nowa konstrukcja. Jechaliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Cechy szczególne

Fot. Ryszard Polit
Źródło: Fot. Ryszard Polit

Dla nowego pojazdu zaprojektowano nową płytę podłogową. Samochód jest dłuższy o 11 cm od poprzednika, ma też większy o 9 cm rozstaw osi, dlatego uzyskano wnętrze znacznie przestronniejsze niż w poprzednim modelu. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia kosztem wielkości bagażnika. Rozwiązanie to przeżywa renesans popularności. Przy maksymalnie cofniętej kanapie miejsca na nogi jest całkiem sporo, a bagażnik ma objętość 272 l. Gdy kanapa przesunięta jest maksymalnie do przodu, mieszczą się na niej tylko dzieci, ale za to przestrzeń bagażowa wynosi aż 363 l. W niewielkim zakresie można też zmieniać kąt pochylenia oparcia kanapy. Po jej całkowitym złożeniu uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni bagażowej. Dla porównania – bagażnik Mitsubishi Colta ma objętość 220 – 315 l (w zależności od położenia tylnej kanapy), Hondy Jazz – 353 l, VW Polo – 270 l. W Yarisie zachowano charakterystyczny dla poprzedniego modelu
trójwymiarowy wyświetlacz umieszczony nad konsolą centralną. Na niej umieszczono pokrętła regulacji wentylacji i ogrzewania jedno pod drugim – to interesujący zabieg stylistyczny. We wnętrzu znajduje się wiele zamykanych schowków. Pojazd wyposażony jest w dojazdowe koło zapasowe.

d1ymx58

Silnik

Znany z poprzedniego modelu benzynowy silnik o pojemności 1,3 l osiąga moc 87 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze i układ zmiennych faz rozrządu. Ta jednostka napędowa wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością. Autostradowe zużycie paliwa nie przekroczyło 5,5 l na 100 km. Wydaje się, że to optymalny silnik dla Yarisa.

Wrażenia z jazdy

Fot. Ryszard Polit
Źródło: Fot. Ryszard Polit

Nowym Yarisem podróżuje się wygodniej niż wcześniejszym modelem. Na wyższy komfort jazdy mają wpływ: sztywniejsze nadwozie, zwiększony rozstaw osi i spore, 15-calowe koła. Przekonstruowane zawieszenie zachowało elementy poprzedniego – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Ten nieskomplikowany i prosty układ dobrze sprawdza się w Yarisie. Pojazd ma poprawne własności jezdne, wspomagany silnikiem elektrycznym układ kierowniczy działa precyzyjnie. Dynamika auta jest wystarczająca. Układ hamulcowy skuteczny - zatrzymuje samochód z prędkości 100 km/h na drodze 40,1 m.

Podsumowanie

Japończycy są mistrzami w doskonaleniu samochodów, czego dowodzi nowy Yaris. O jego nowoczesności świadczy chociażby uzyskanie maksymalnej ilości gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji Euro-NCAP. Yaris napędzany silnikiem 1,3 l z nadwoziem 3-drzwiowym kosztuje 45 400 zł, a w wersji 5-drzwiowej – 47 100 zł. Cena nie wydaje się niska, jednak podyktowana została bogatym wyposażeniem. Yaris z silnikiem 1,3 l nie jest kompletowany z tańszą wersją wyposażenia Terra. Model ten zmierzy się na rynku z wieloma konkurentami - Mitsubishi Coltem, Suzuki Swiftem czy Renaultem Clio III. Wszystkie są nowymi konstrukcjami o zbliżonych walorach.

Typ silnika Benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1296
Moc maksymalna (KM/obr/min): 87/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 121/4200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,5
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 13,4
Prędkość maksymalna (km/h): 170
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m): 40,1
Pojemność bagażnika (dm3): 272 – 363
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 45
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,3/7,2
Długość x szerokość x wysokość (cm): 375 x 170 x 153
Rozstaw osi (cm): 246
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 3/12
Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł): 45 400 / 47 100
  • - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza Ilość miejsca z tyłu zależy od położenia tylnej kanapy.
Silnik Dość oszczędny i wystarczająco elastyczny.
Poziom hałasu b.d.
Hamulce Droga hamowania mieści się w przyjętych standardach dla pojazdów tej klasy.
Dynamika Wystarczająca dynamika również na wyższych biegach.
Zużycie paliwa To jeden z oszczędniejszych aut na naszym rynku.
Nowoczesność konstrukcji Nowa płyta podłogowa, duża sztywność skrętna nadwozia.
Wyposażenie podstawowe Bogate wyposażenie wersji Luna.

Wyposażenie seryjne:

Poduszki powietrzne 4
Układ ABS S
Układ wspomagania nagłego hamowania S
Wspomaganie układu kierowniczego S
Centralny zamek S
Elektrycznie regulowane szyby przednie S
Elektrycznie regulowane lusterka S
Radio CD S
Komputer pokładowy S

s - wyposażenie seryjne

d1ymx58

Autor: Ryszard Polit

d1ymx58
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ymx58
Więcej tematów