| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8766/vitara-2005-08.jpeg',550,412) ) |
| --- | Niespełna w 4 miesiące po premierze japońskiej, najnowszy model terenowego Suzuki trafił do Polski. Importer zaprezentował nową Grand Vitarę, oraz ujawnił jej ceny. Sądząc z deklaracji przedstawicieli producenta, Nowa Grand Vitara ma za zadanie ujawnić nowe, bardziej efektowne oblicze marki Suzuki i pomóc jej nadrobić dystans do innych japońskich marek w Europie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8766/vitara-2005-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Vitara i Grand Vitara były chyba dotąd najbardziej rozpoznawalnymi modelami samochodów Suzuki w Polsce. ...Najlepiej, co nie znaczy dobrze, bo Suzuki wciąż tkwi w cieniu naszego rynku motoryzacyjnego. Choć nikt nie kwestionuje jakości tych aut, a ich własności terenowe są raczej niepodważalne, samochody Suzuki nie cieszyły się dotąd przesadnym powodzeniem. Zapewne po części i ze względu na ich raczej przeciętną urodę. Przełom w tej kwestii ma wprowadzić właśnie nowa Grand Vitara, którą cechuje dbałość o kwestie estetyczne. Nadwozie zdaje się być dynamicznie pochylone ku przodowi, a cała sylwetka jest zdecydowanie smuklejsza, niż to było w przypadku dość topornie wyglądającego dotychczas sprzedawanego modelu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8766/vitara-2005-05.jpeg',550,412) ) |
| --- | Konstrukcja Grand Vitary jest kompromisem pomiędzy wymaganiami jazdy terenowej, a komfortem oczekiwanym po aucie miejskim. Auto nie jest bowiem zbudowane na ramie – jak prawdziwa terenówka - a samonośne nadwozie wzmocniono konstrukcją ramową. Rozwiązanie takie jeszcze nie wyklucza z grona aut terenowych, bo przecież stosuje je chociażby Mitsubishi Pajero.
Wymiary wersji 5-drzwiowej to 4470 mm długości (wraz z pełną osłoną koła zapasowego), 1810 mm szerokości i 1695 mm wysokości, wersji 3-drzwiowej odpowiednio 4005, 1810 i 1695 mm. Ze względu na relatywnie spory rozstaw osi względem długości nadwozia (2440 mm wersja 3-drzwiowa i 2640 mm wersja 5-drzwiowa), auto ma niewielkie zwisy przedni i tylny. Kąty natarcia, rampowy i zejścia wynoszą dla wersji 5-drzwiowej 29, 19 i 27 st., dla wersji 3-drzwiowej odpowiednio 29, 20 i 36 stopni.
Poza kwestiami ważnymi dla właściwości terenowych, duży rozstaw osi oznacza także obszerne wnętrze. Wersją pięciodrzwiową wygodnie może podróżować pięć osób, zaś trzydrzwiową cztery. Pojemność przestrzeni bagażowej pięciodrzwiowej Grand Vitary wynosi jednak zaledwie wynosi 398 l., zaś trzydniowej 184 l – co predestynuje tę niewielką terenówkę do wypadów za miasto jedynie we dwoje.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8766/vitara-2005-03.jpeg',550,412) ) |
| --- | Dla Grand Vitary przeznaczono gamę dwóch silników benzynowych i jednego diesla. Dwa motory benzynowe, to znana już jednostki 1,6 (106 KM) oraz 2,0 (140 KM). Diesel 1,9 (129 KM) jest konstrukcją przejętą od Renault. Kupując wersję trzydrzwiową mamy do wyboru słabszy motor benzynowy i diesel, a pięciodrzwiową – silniejszy motor benzynowy i diesel. Osiągi wszystkich wersji są dość zbliżone, bo prędkość maksymalna wacha się od 160 do 175 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h pochłania od 12,5 do 13,6 sekundy.
Na koniec ceny: Za najtańszą wersję trzydrzwiową zapłacić trzeba 72 900 zł, zaś za wersję pięciodrzwiową 88 900 zł. W chwili wprowadzenia na rynek importer proponuje wyłącznie silniki benzynowe, więc na ceny wersji wysokoprężnych – chyba najbardziej interesujących – przyjdzie jeszcze poczekać. Jak widać, Suzuki zachowało się dość powściągliwie wyceniając nową Grand Vitarę, i jeśli ceny wersji dieslowskich nie okażą się znacząco wyższe, to Grand Vitara może zagrozić pozycji znacznie droższym modelom Toyota RAV4, czy Hondy CRV