Trwa ładowanie...
Auto Świat
22-04-2011 13:14

Alfa Romeo 147: emocje gwarantowane

Alfa Romeo 147: emocje gwarantowaneŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d21aq3c
d21aq3c

| [

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Są takie marki i modele samochodów, wokół których narosło wiele stereotypów. Przykład? Alfa Romeo. Od lat zmaga się z opinią producenta nieprzykładającego należytej wagi do jakości swych wyrobów. Niestety, wytwarzana w latach 2000-10 kompaktowa "147-ka" w pewnym stopniu potwierdza tę ocenę.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Złą sławą owiane jest przede wszystkim wielowahaczowe zawieszenie włoskiego auta. I rzeczywiście, w zetknięciu z drogami o kiepskiej jakości nie radzi sobie ono najlepiej. Wymiana wszystkich kluczowych elementów przedniej i tylnej osi oznacza koszt przekraczający 3 tys. zł! Dobra wiadomość jest jednak taka, że naprawa przeprowadzona prawidłowo i przy użyciu markowych części (polecamy firmę TRW) powinna wystarczyć na dość długo.

d21aq3c

Uwaga na zautomatyzowaną skrzynię Selespeed (opcja w 2.0 i 3.2) - awarie nie są nagminne, ale jeśli już coś się wydarzy (posłuszeństwa odmawia sterownik lub pompa), będziemy "lżejsi" nawet o 1-2 tys. zł. Co gorsza, dość ciężko znaleźć warsztat, który potrafiłby wykonać naprawę, a usterka oznacza unieruchomienie auta. Poza tym właściciele Alfy Romeo 147 muszą być przygotowani na awarie układu elektrycznego (szwankują m.in. podnośniki szyb, sondy lambda, alternatory, często przepalają się żarówki), a w starszych egzemplarzach mocno skorodowane mogą okazać się układ wydechowy i elementy podwozia. Co by jednak nie mówić, większość tych usterek ma charakter kosmetyczny i nie wpływa zanadto na eksploatację włoskiego auta.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Nieźle pod względem trwałości wypadają silniki. Dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza jednostki wysokoprężne z rodziny JTD: dynamiczne, oszczędne i dość trwałe. Egzemplarz z udokumentowanym niezbyt wysokim przebiegiem nie powinien sprawiać dużych problemów podczas eksploatacji. Zdarzają się jednak kłopoty z przepływomierzami (markowe zamienniki kosztują od ok. 300 zł) i zacinającym się zaworem EGR - niektórzy użytkownicy po prostu wycinają go z obiegu spalin (w przypadku odmiany JTDM należy zrobić to również na poziomie software’u!). Może pojawić się też wyciek spod uszczelniacza wału korbowego. Uwaga: interwał wymiany paska rozrządu warto skrócić ze 120 tys. do 90-100 tys. km.

A silniki benzynowe? Ze względu na wysoką trwałość najbardziej godny polecenia okazuje się potężny motor 3.2 V6/250 KM. Montowano go jednak wyłącznie w rzadko spotykanej odmianie GTA, a poza tym mało kto potrafi zaakceptować średnie spalanie na poziomie 14-16 l/100 km i wysokie koszty obsługi. Silniki z rodziny Twin Spark (dwie świece na cylinder) - 1.6 i 2.0 - palą mniej, ale... i tak dużo w stosunku do oferowanej dynamiki. Uwaga na spore zużycie oleju, nietrwałe tzw. wariatory i pękający pasek rozrządu (wymieniać go trzeba co 60-70 tys. km!).

d21aq3c

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Mitsubishi Galant: Zadziorny elegant

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Na koniec czas na zalety. Na przykład design: "147-ka" jest przecież jednym z najładniejszych modeli segmentu C ostatnich lat! "Włoszka" może też pochwalić się niezłym wyposażeniem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Cena zakupu? Kusząca. 13-15 tys. zł za niespełna dziesięcioletni kompakt z dieslem pod maską, klimatyzacją, sześcioma airbagami i pełną "elektryką" to naprawdę ciekawa propozycja. Łatwo o egzemplarz z tapicerką skórzaną, układem ESP i kolorową nawigacją GPS. Duży wybór niedrogich zamienników sprawia, że większość usterek usuniemy tanim kosztem. Uwaga: usługę najlepiej zlecić niezależnemu serwisowi specjalizującemu się w Alfach (ASO są bardzo drogie!).

d21aq3c

Choć Alfa 147 ma wiele zalet, to niestety nie możemy jej polecić każdemu. Zakup włoskiego kompaktu powinien być dobrze przemyślany - to nie jest pojazd dla pedantów poszukujących auta, w którym nic nie puka ani nie skrzypi. "147-kę" trzeba lubić i zapewnić jej troskliwą opiekę. Dopiero wtedy będziemy mogli cieszyć się z jazdy niebanalnym (lecz niestety mało praktycznym!) samochodem.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Mitsubishi Galant: Zadziorny elegant

sj

d21aq3c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d21aq3c
Więcej tematów