Trwa ładowanie...
29-05-2002 13:43

Audi 80 - styczeń 1999

Audi 80 - styczeń 1999
d1o0k24
d1o0k24

Blaski i cienie samochodów używanych - Audi 80, Auto Moto Market, nr 1 (139) styczeń 1999, Szczepan Kryda
Na rynku samochodów używanych, Audi 80, bez wątpienia należy do elity. Chodzi oczywiście o auta niezawodne, trwałe i cieszące się długoletnim i niekwestionowanym uznaniem użytkowników oraz warsztatowców. Zwykle bowiem tak bywa, że te czy inne auto, mimo dobrych długoletnich opinii, przeżywa też jakieś okresowe słabości. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów, które są produkowane przez wiele lat i od czasu do czasu przechodzą gruntowną modernizację. Zdarza się, że wbrew pozorom i zamiarom konstruktorów, właśnie owe zmiany nie zawsze trafiają w sedno wymagań klientów. W długoletniej historii modelu Audi 80 trudno jednak doszukać się tego rodzaju faktów. Można przy tym domniemywać, że gdyby ten samochód był tańszy (niegdyś krążył taki dowcip, że Audi 80 to... Volkswagen w cenie Mercedesa)
, jego rynkowi konkurenci mieliby trudny orzech do zgryzienia.

(WP)
Źródło: (WP)

Te i inne pozytywne opinie, nie oznaczają jednak, że Audi 80 to auto bez jakichkolwiek wad. Ma ono swe rutynowe słabości związane zwykle z poszczególnymi okresami jego produkcji. Powtarza się tu generalna zasada, jaką można zanotować w wyniku analiz jakości samochodów używanych, że starsze modele nieraz dość znacznie ustępują tym pochodzącym z ostatnich lat produkcji. Warto więc podkreślić, że typowym przełomem w produkcji Audi 80 był rok 1980. Wtedy właśnie taśmy fabryczne zaczęły opuszczać samochody tej marki z nadwoziem wykonanym z blach ocynkowanych. Otrzymały one 10-letnią gwarancję na perforację blach wywołaną korozją. Ten fakt trzeba uwzględnić przy kupnie egzemplarzy bardzo już starych, wysłużonych i przez to tańszych, ale przecież o ograniczonej trwałości.

Historia modelu

  • 1972 - Początek produkcji. Wersja z silnikiem 1,3l/55 KM, w odmianach "S" i "LS" silniki 1,5l/75 KM
    • 1976 - Pierwsza modernizacja modelu, zmieniono przód i tył auta, zderzaki obłożone gumą, większe lampy tylne itp.
    • 1978 - Ponowna gruntowna renowacja. Powiększenie rozstawu kół, zmieniono przód nadwozia i kształt tablicy rozdzielczej
    • 1980 - Wprowadzenie na rynek auta z silnikiem Diesla
    • 1982 - Pojawienie się na rynku odmiany Audi Quattro z napędem na wszystkie koła, silniki 2,2 l w wykonaniu 5-cylindrowym o mocy 136 KM, silnik 1,6l/70 KM TD
    • 1983 - W wersji GTE zastosowano silniki 1,8l/90 KM lub 122 KM
    • 1984 - Nowa wersja silnika 5-cylindrowego w nowej serii o oznaczeniu "90". Pierwszy silnik przystosowany do używania benzyny bezołowiowej
    • 1985 - Zastosowano po raz pierwszy katalizatory współpracujące z silnikami 73, 88, 90 i 110 KM
    • 1986 - Prezentacja wersji 4-drzwiowej
    • 1987 - Wstrzymanie produkcji odmiany "90"
    • 1988 - Zmieniono okresy przeglądów eksploatacyjnych
    • 1991 - Prezentacja modelu Cabrio. Modernizacja modelu podstawowego. Zmieniono przód auta, powiększono bagażnik, zastosowano koła 15-calowe
    • 1992 - Wstrzymanie produkcji wersji Avant
    • 1993 - Seryjne wyposażanie aut w airbagi przeznaczone dla kierowcy
    • 1994 - Wstrzymanie produkcji Audi 80 w wersji limuzyna (zastąpił ją nowy model). Dalszy ciąg produkcji odmian: Avant, Coupe i Cabrio
    • 1995 - Wstrzymanie produkcji odmian: Avant i Coupe.

Główne cechy użytkowe

  • Zalety
    • Bardzo wysoka jakość wykonania
    • Skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne (w nowszych modelach)
    • Korzystne zachowanie auta w czasie jazdy
    • Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego
    • Przestronna i przejrzysta karoseria
    • Prawidłowo dobrane i ukształtowane resorowanie
    • Stosunkowo niskie zużycie paliwa
    • Umiarkowane koszty eksploatacyjne
    • Duży wybór silników.

- WADY

  • Stosunkowo mały bagażnik (w starszych wersjach pojazdu)
  • Uszkodzenia układu wydechowego
  • Niezbyt wygodne fotele
  • Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
  • Zbyt głośna praca silników przy wysokich obrotach
  • Ogrzewanie wrażliwe na prędkość jazdy (w niektórych odmianach) Opinie fachowców
d1o0k24

Jak już wspominaliśmy, Audi 80 cieszy się opinią auta niezawodnego. Jednak pojazdy produkowane w początkowym okresie w latach siedemdziesiątych miały kilka naturalnych wad. Przede wszystkim okazały się one podatne na rdzę chociaż w nieco mniejszym stopniu niż inne ówczesne samochody. Pojawiły się też kłopoty z nietrwałymi łożyskami kół przednich, zawieszeniem itp. W latach osiemdziesiątych dosyć szybko i radykalnie poprawiono jakość dostarczanych na rynek Audi 80. Dotyczyło to szczególnie ich odporności na korozję. W toku bieżącej produkcji usuwano też inne dokuczliwe usterki. Przełomowym był rok 1986, kiedy to zastosowano ocynkowaną karoserię. Warto jednak wspomnieć, że sprawa ta budziła wśród fachowców kontrowersje. Otóż prawdą jest, że samochód ten zyskał na trwałości i odporności na korozję. Z drugiej jednak strony ocynkowanie blach stanowi istotne utrudnienie w razie potrzeby naprawy nadwozia. Takich nadwozi nie można bowiem naprawiać w tradycyjny sposób z użyciem zwykłego palnika gazowego i
wyklepywania. W takich przypadkach cienka warstewka cynku niszczy się bezpowrotnie. Technologia napraw powypadkowych musi więc być zgodna z technologią określoną przez producenta auta. Reasumując: już od 1983 roku zaczęto produkować Audi 80 bardziej solidne, bez żadnych natomiast obaw można wybierać samochody wyprodukowane po 1992 roku. Są to auta o ponadprzeciętnej trwałości i jakości wykonania.

W trakcie przeglądów technicznych w starszych egzemplarzach Audi 80, rejestrowano takie usterki:

  • nadmierne luzy w przegubach układu kierowniczego
  • stosunkowo szybkie zużywanie się półosi napędowych
  • korozja lub jednostronne działanie hamulca postojowego
  • wycieki oleju z silnika i mechanizmu różnicowego (roczniki 1981-85)
  • nietrwałe gumowe wężyki hamulcowe (starsze modele)
  • podatne na rdzę progi i belki podwozia (starsze modele)
  • nieszczelna pompa sprzęgła
  • hałas przy włączaniu sprzęgła (nie jest to usterka w funkcjonowaniu sprzęgła)
  • defekty wyłącznika termicznego w układzie chłodzenia
  • wycieki oleju spod pokrywy zaworów
  • niezbyt precyzyjne załączanie sprzęgła
  • uszkodzenia w obrębie instalacji zapłonu
  • uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa
  • nietrwałe osłony gumowe półosi napędowych
  • szybkie zużywanie się części hamulcowych
  • zbyt "miękkie" zawieszenie silnika, wywołujące "pływanie" pojazdu w określonych sytuacjach Dla uściślenia dodajmy, że słabości te nie występowały we wszystkich badanych samochodach. Na ogół były one związane z niektórymi tylko latami produkcji Audi 80. Przy wyborze samochodu używanego warto jednak mieć to na uwadze i sprawdzać pojazd również pod tym kątem.

Ze statystyk niemieckiego ADAC wynika, że spośród samochodów niemieckich Audi 80 jest obok Mercedesa najbardziej niezawodnym autem na trasie. Na ogół rejestrowano tylko pospolite uszkodzenia akumulatorów, pasków klinowych, defekty alternatorów, hamulców itp.

Natomiast w trakcie obowiązkowych przeglądów okresowych samochodach z wcześniejszych lat produkcji, ale po 10 latach użytkowania aż w 30 proc. badanych aut stwierdzano (w 1988 r.) nadmierna korozję. Natomiast w podobnych badaniach w 1993 r. już tylko w 1,5 proc. samochodów 8-letnich zjawisko korozji było niepokojąco duże, a w pojazdach 10-letnich nadmierna korozja była rejestrowana w 15,2 proc. samochodów. To może być przykładem upartej walki koncernu Audi o ciągłe podwyższanie jakości. Dla ścisłości dodajmy, że w tych samych badaniach odnotowywano sporą liczbę samochodów z uszkodzonymi (nieszczelnymi) przewodami hamulcowymi (około 15 proc.).

d1o0k24

Niemiecka analiza napraw gwarancyjnych w warsztatach wskazuje, że na każde 100 samochodów używanych przypadało 24,2 proc. usterek w paliwowym układzie zasilania (wadliwe ustawienia przepustnic w gaźniku, uszkodzenia pomp paliwa w ich starszym wykonaniu). Spośród najczęstszych uszkodzeń w obrębie silnika wymieniano wadliwe działanie hydraulicznego kasowania luzów zaworowych (w samochodach produkowanych do 1989 roku) oraz uszkodzenia uszczelki podgłowicowej (19,3 proc.) Również usterki w układzie chłodzenia były dosyć liczne (15,6 proc.), a niewiele lepiej sprawowała się część elektryczna pojazdu (13,2 proc.). W pozostałych zespołach aut stwierdzano tylko nieliczne uszkodzenia, nie przewyższające 10 proc.

Opinie użytkowników

Nasze dane ankietowe pochodzą z roku 1990 i 1995. Przypomnijmy, że były one przeprowadzane w Niemczech. Jak z nich wynika, opinie użytkowników w tych samych kwestiach, nieraz bardzo się różniły (na pierwszym miejscu podajemy dane procentowe z 1990 roku):

  • Zadowoleni z użytkowania Audi 80 - 83 (84)
  • Zamierzają ponownie kupić te auto - 72 (84)
  • Miewają kłopoty z uruchamianiem silnika - 18 (10)
  • Narzekają na korozję istotnych części auta - 17 (1)
  • Miało kłopoty z hamulcami 14 (14)
  • Zgłaszało zastrzeżenia do jakości wykonania - 9 (12)
  • Praca silnika sprawiała kłopoty - 8 (8). Z rozmaitych danych testowych wynika, że auto to w zależności od roku produkcji i wersji silnika zużywa od 8 do 10 litrów paliwa na każde 100 km. Po przebiegu 90 000 km należy bezwzględnie wymieniać pasek rozrządu. Silniki benzynowe wytrzymują bez naprawy głównej przebieg rzędu 200 000 km, a wysokoprężne nawet 250 000 km.

Wnioski końcowe

Niewątpliwie samochody tej marki pochodzące z niedawnych lat produkcji można rzeczywiście kupować bez specjalnych obaw o większe koszty przyszłych napraw. Warto jednak pamiętać, że dotyczy to samochodów bezwypadkowych. Wszelkie składaki i samochody naprawiane w domorosły sposób muszą wzmagać czujność przy kupnie. Szczególnie pilnie trzeba też sprawdzać wszelkie dokumenty samochodu. Ważne jest jego pochodzenie, prawdziwość dokumentów i tożsamość sprzedającego. Starsze samochody wymagają uważniejszego sprawdzania pod kątem technicznym.

d1o0k24
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1o0k24
Więcej tematów