Testy zderzeniowe Euro NCAP
Wiedzę o bezpieczeństwie samochodów czerpiemy przede wszystkim z wyników testów zderzeniowym. Na Starym Kontynencie największą i najważniejszą organizacją zajmującą się takimi badaniami jest Euro NCAP. W laboratoriach cały czas sprawdzane są najnowsze modele samochodów, które trafiają do sprzedaży. Na kolejnych stronach przedstawiamy wyniki pięciu najnowszych przetestowanych modeli.
Lexus IS 300h
Najmniejsza limuzyna japońskiego producenta klasy premium uzyskała bardzo dobre wyniki w teście zderzeniowym. Ochrona dorosłych pasażerów została oceniona na 91 proc. Przy uderzeniu czołowym jako "adekwatnie" (4/5) oceniono ochronę nóg poniżej kolan u obu osób zasiadających na przednich fotelach. Dodatkowo u kierowcy taką samą notę uzyskała ochrona klatki piersiowej. Pozostałe części ciała są dobrze chronione. Lexus bardzo dobrze wypadł przy uderzeniu bocznym przez samochód, a w przypadku zderzenia ze słupem, tylko ochrona klatki piersiowej nie uzyskała maksymalnej noty.
Lexus IS uzyskał najlepszą w tym zestawieniu ocenę za ochronę dzieci (85 proc.). Mimo agresywnego kształtu przedniej części samochodu, jest też najbezpieczniejszy dla przechodniów - 80 proc. Za asystentów bezpieczeństwa japoński sedan otrzymał 66 proc.
Mazda 6
Kolejnym przetestowanym przez Euro NCAP samochodem była nowa Mazda 6. Model ten uzyskał pięć gwiazdek. Ochrona dorosłego pasażera została oceniona na 92 proc. W przypadku zderzenia czołowego notę "adekwatną", zarówno u kierowcy jak i pasażera, otrzymała ochrona klatki piersiowej. U kierującego maksymalnej noty nie uzyskała też ochrona prawego podudzia. Przy zderzeniu bocznym z samochodem cała sylwetka została oceniona dobrze, natomiast w sytuacji uderzenia w słup nieco niższą notę otrzymała jedynie klatka piersiowa.
Bezpieczeństwo dzieci przewożonych na tylnej kanapie zostało ocenione na 77 proc., przy czym ochrona 3-letnich dzieci otrzymała zdecydowanie niższą notę (7,9 pkt.) niż w przypadku 18-miesięcznych pasażerów (12 pkt.). Mazda 6 otrzymała przeciętną ocenę za ochronę pieszego (66 proc.). Na uwagę zasługuje kiepska cena przedniej części maski, co może prowadzić do poważnych urazów miednicy. Dodatkowe punkty japoński samochód otrzymał za asystentów bezpieczeństwa - 81 proc.
Mitsubishi Space Star
Japoński mieszczuch, który w ofercie Mitsubishi zastąpił Colta, otrzymał notę czterech gwiazdek. Choć nadal jest ona dobra, to dzisiaj tylko pięć gwiazdek jest powodem do dumy. Ochrona dorosłych została oceniona na 90 proc. Bezpieczeństwo pasażera otrzymało wzorową notę, ale w przypadku kierowcy klatka piersiowa i stopy określono jako "adekwatną", natomiast prawe podudzie - "marginalną" (3/5). Podobnie jak Lexus i Mazda, tak też Mitsubishi dobrze zaprezentowało się przy zderzeniu bocznym z samochodem, natomiast w przypadku uderzenia w słup nieco niżej oceniono tylko ochronę klatki piersiowej.
Bezpieczeństwo dzieci oceniono na 72 proc., natomiast ochronę pieszych razie potrącenia na 73 proc. Nieco gorsze wyposażenie tańszego przedstawiciela segmentu B oznacza, że asystenci bezpieczeństwa zostali ocenieni na 55 proc. Jest to spowodowane brakiem systemu przypominającego o zapięciu pasów na tylnej kanapie.
Opel Adam
Kolejnym miejskim modelem przetestowanym przez Euro NCAP był najmniejszy Opel. Adam uzyskał cztery gwiazdki, a ochronę dorosłych oceniono na 87 proc. - najgorzej w przebadanej ostatnio grupie. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że Opel był też najmniejszym samochodem w zestawieniu. W zderzeniu czołowym ochrona pasażera została oceniona dobrze, natomiast w przypadku kierowcy drobne zastrzeżenia dotyczyły klatki piersiowej i podudzi. Również przy zderzeniu bocznym z samochodem lekko ucierpiała klatka piersiowa. Dużo gorzej wyglądała sytuacja przy uderzeniu w słup - tutaj ocena była "słaba". "Marginalną" notę wystawiono też ochronie szyjnego odcinka kręgosłupa.
Podobnie jak w przypadku Mitsubishi, Opel Adam zdobył 72 proc. za ochronę dzieci. Gorzej natomiast oceniono obrażenia potrąconych pieszych (65 proc.). Bogate wyposażenie drogiego mieszczucha oznacza, że za asystentów bezpieczeństwa otrzymał on 81 proc.
Toyota Corolla
Ostatnim przetestowanym przez Euro NCAP samochodem była nowa Toyota Corolla. Kompaktowy sedan uzyskał pięć gwiazdek i najwyższą w tej grupie ocenę bezpieczeństwa dorosłych pasażerów - 94 proc. Ocenę "adekwatną" przy zderzeniu czołowym otrzymała jedynie ochrona klatki piersiowej (zarówno u kierowcy jak i pasażera). W zderzeniu bocznym z samochodem testujący nie mieli zastrzeżeń, natomiast przy uderzeniu w słup "adekwatnie" oceniono klatkę piersiową i brzuch.
Corolla otrzymała też bardzo dobrą notę za ochronę dzieci (82 proc.). Gorzej natomiast wygląda bezpieczeństwo potrąconego pieszego (67 proc.). W przypadku takiego zderzenia najbardziej narażona jest miednica poszkodowanego. Za system przypominający o zapięciu pasów dla wszystkich pasażerów oraz układ stabilizacji toru jazdy Toyota otrzymała 66 proc.
sj/tb/sj, moto.wp.pl