Trwa ładowanie...
26-07-2012 10:55

Wypadki w 2011 roku - raport

Wypadki w 2011 roku - raportŹródło: PAP/Lech Muszyński
dn5cicl
dn5cicl

Policja podsumowała dane dotyczące wypadków i wykroczeń drogowych w 2011 r. Podliczono również wykryte przypadki prowadzenia po alkoholu i wskazano na przyczyny powstawania wypadków. Dlaczego było ich więcej niż w roku 2010?

Wzrost liczby wypadków, poszkodowanych w ich następstwie, a także zabitych – tak w telegraficznym skrócie można podsumować rok 2011 na polskich drogach. Zwiększyła się również liczba kierujących pojazdami po spożyciu alkoholu. W ubiegłym roku ujawniono 183,5 tys. kierujących pojazdami, którzy byli pod wpływem alkoholu. Jest to wzrost w porównaniu do 2010 roku o 17,6 tys. osób. W porównaniu z poprzednimi latami jest to wynik najgorszy od 2006 r. Nietrzeźwi kierowcy spowodowali 2 717 wypadków, w których 300 osób zginęło, a 3,8 tys. zostało rannych.

W 2011 roku doszło do 40 065 wypadków drogowych i w porównaniu do 2010 roku jest to wzrost o 1233 wypadki. Wzrosła także liczba osób rannych oraz ofiar śmiertelnych. Było to odpowiednio 49,5 tys. i 4,2 tys. W roku 2010 rannych było 48,9 tys. rannych, a 3,9 tys. osób zginęło. Do największej liczby wypadków doszło w województwach: mazowieckim – 5 130, śląskim – 5 031, małopolskim – 4 364, łódzkim – 4 266. Wypadki najczęściej zdarzały się w czerwcu – blisko 4 tys. W tym miesiącu odnotowano też największą liczbę rannych – 4,9 tys. Najwięcej ofiar śmiertelnych odnotowano natomiast w grudniu – 453. Najbardziej bezpieczny w 2011 roku okazał się styczeń. Ze względu na obfitą warstwę śniegu niemożliwe było rozwijanie dużych prędkości, w wyniku czego miało miejsce tylko 2,2 tys. wypadków. W ich następstwie przybyło 2 750 osób rannych oraz 226 ofiar śmiertelnych.

dn5cicl

Warto podkreślić, że w 2011 roku do największej liczby wypadków doszło przy dobrych warunkach atmosferycznych – 26,7 tys. Kierowcy czując większy komfort jazdy, rozwijali większe prędkości, co w przypadku wystąpienia wypadku dawało tragiczne skutki. W wypadkach, które miały miejsce przy dobrych warunkach atmosferycznych rannych zostało 32,6 tys. osób, a zginęło 2,7 osób. Dużą liczbę wypadków stanowiło również najechanie na pieszego. Odnotowano 10,9 tys. takich przypadków. Zostało w nich rannych 10,2 tys. osób, a 1,4 tys. osób zginęło.

(fot. Policja.pl)
Źródło: (fot. Policja.pl)

Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami było zdaniem policji: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 9 179 wypadków, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 8 572 wypadków, nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych - 4 515 wypadków oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami - 2 198 wypadków. Diagnoza policji jest słuszna, ale nie bierze pod uwagę stanu i rodzaju dróg, na które skazani są kierowcy. Na autostradach w 2011 r. miało miejsce tylko 0,6 proc. spośród wszystkich wypadków, a na drogach ekspresowych jedynie 0,3 proc. To mniej niż w 2010 r., gdy było to odpowiednio 0,7 proc. i 0,4 proc. Należy przy tym zaznaczyć, że w 2011 r. obowiązywały podniesione limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych.

W obliczu tych faktów należy uznać, że tragiczne żniwo, jakie co roku zbierają nasze drogi, jest więc spowodowane przede wszystkim dotkliwym brakiem dróg ekspresowych i autostrad, a także coraz większą liczbą pojazdów użytkowanych przez Polaków.

Źródło: MSW

tb/

dn5cicl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dn5cicl
Więcej tematów