Historia chińskiego Audi
First Auto Works (FAW) założony w 1953r. jest najstarszym koncernem samochodowym w Chinach. Hongqi to zaś seria luksusowych aut produkowanych przez FAW od 1958r. Początkowo produkowane były w stylu sowieckich limuzyn, później firma zawarła kontrakty z Audi i Lincolnem na wykorzystanie ich konstrukcji. Wynikiem współpracy z Audi była produkcja, w latach 1988-2003, Chińskich wersji Audi 100 i 200. Na początku przedsięwzięcia znaczna część części pochodziła z Niemiec. Później Chińczycy polegali coraz bardziej na swoich umiejętnościach.
W 1992 r. rozpoczęto seryjną produkcję FAW-Audi, z linii produkcyjnej zjechało wówczas ponad 8 tysięcy sztuk tego auta. Szczęśliwie zbiegło się, to z decyzją władz o tym, że rządowe samochody powinny być rodzimej produkcji. Jako najbardziej luksusowe i zaawansowane technicznie, produkowane w Chinach Audi zajęły sporą cześć tego rynku.
Połowa lat 90. to okres, kiedy większość części Audi 100 C3 produkowano już w Chinach. Wówczas również firma zaproponowała swoim klientom wersje C4. Jednak produkcja tego modelu trwała tylko 2 lata. Hongqi były skierowane głównie na rynek limuzyn, jednak przez jakiś czas produkowano także wersje z nadwoziem pick-up, kabrio, czy specjalny model przeznaczony dla zakładów pogrzebowych. Dość spektakularnie prezentowała się wydłużona wersja limuzyny, w której później poszerzono słupek rozdzielający drzwi, aby ułatwić wysiadanie.
W 2000 r. FAW wypuściło nowszą wersje modelu Hongqi. Ciągle bazował na Audi 100 C3 i był dostępny w podobnych wariantach jak wcześniej. Największe zmiany przeszedł przód auta, zastosowano nową atrapę chłodnicy i lampy przednie. Zaproponowano także wersję bez dachu tej limuzyny.
Rok 2002 to czas na kolejne poprawki wyglądu zasłużonego C3. Auto otrzymało nowe lusterka i zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia. Trzylitrowy silnik Nissana zastąpiono 6-cylindrowym o pojemności 2.4 l z Audi A6. Hongqi były dostępne z kilkoma wersjami silników znanymi z Audi, Chryslera czy Nissana. Podstawowym silnikiem był 4-cylindrowy wolnossący motor 1.8 l o mocy 90 KM. Silnik 5-cylindrowy o pojemności 2.2 l (w wersji 130 i 170KM) z Audi w roku 1994 został zastąpiony jednostką o tej samej pojemności produkcji Chrystlera.
Sześciocylindrowe silniki dostarczało Audi, a później także Nissan. Przez pewien okres dostępna była też jednostka V8 4.2 l, o mocy 280KM. Auto z tym silnikiem miało inną maskę i zderzaki, które z kolei trafiły do późniejszych wersji.
Nowy rynek zbytu wydłużył życie Audi 100 C3 o kolejną dekadę, ponieważ w Niemczech zaprzestano produkcji tego samochodu w roku 1991. Chińskie Audi znalazło wielu nabywców, nie można jednak nazwać tego dużym sukcesem. Część klientów podchodziła z niesmakiem do "podróbki" Audi, szukając czegoś innego, co spełniłoby ich oczekiwania.
Łukasz Odzioba