Trwa ładowanie...
motocykl
Jakub Tujaka
12-03-2017 06:21

Jak przygotować motocykl do wiosny? Co można zrobić samemu a z czym jechać do serwisu?

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, a wraz z poprawą pogody wielu z nas snuje już plany o przejażdżce na jednośladzie. Co możemy zrobić teraz by nasz motocykl nie trafił do warsztatu na początku wiosny, odwlekając tym samym rozpoczęcie sezonu motocyklowego.

Jak przygotować motocykl do wiosny? Co można zrobić samemu a z czym jechać do serwisu?Źródło: Materiał prasowy
d2gvjqk
d2gvjqk

W pierwszej kolejności warto przeczytać instrukcję obsługi motocykla, która obfituje w wiele istotnych informacji. Po jej przeczytaniu zadajmy sobie następujące pytanie: co w moim motocyklu jest zepsute, zużyte, odkręcone lub po prostu niesprawne? Szukamy wszelkich odstępstw od stanu pożądanego. Oczywisty jest fakt, że im lepiej przygotujemy motocykl do zimy, tym krócej zajmie nam jego przegląd wiosenny.

O ile to możliwe przygotujmy sobie miejsce do oględzin, wolną przestrzeń by móc się swobodnie poruszać. Pod ręką warto mieć podstawowe narzędzia, a oprócz tego warto pamiętać o apteczce i gaśnicy (można skorzystać z wyposażenia samochodu).

Doświadczeni motocykliści wiedzą, że trzeba sprawdzić, czy w miejscu zimowania motocykla nie pojawiły się plamy oleju lub innych płynów. W razie stwierdzenia plam należy znaleźć miejsce wycieku. Jeżeli nie mamy odpowiednich kwalifikacji, uszczelnienie lepiej zlecić mechanikowi. Na początku oględzin warto delikatnie szarpnąć za owiewki, stelaże, lusterka i inne elementy, które mogły rozkręcić się same podczas jazdy w ubiegłym sezonie lub które podczas zimy rozkręciliśmy i zapomnieliśmy skręcić.

Możliwe, że do motocykla zimą dostały się gryzonie, które mogły naruszyć instalację elektryczną. Zdarza się również, że za sprawą wilgoci elektryka przestanie działać właściwie. Najprostszą metodą jest uruchomienie silnika i sprawdzenie poprawności działania wszystkich elementów (oświetlenie, sygnał dźwiękowy, itp.). Zanim to zrobimy istotne jest sprawdzenie poziomu oleju i płynu chłodniczego (o ile motocykl jest chłodzony cieczą). Gdy stan oleju oraz płynów jest właściwy, silnik można nagrzać. Należy przy tym pamiętać o odprowadzeniu spalin, lub jeżeli nie mamy takiej możliwości wystawmy go na otwartą przestrzeń.

d2gvjqk

Na wszelki wypadek przed sezonem warto sprawdzić również datę badania technicznego i OC pojazdu.

Płyny

Wraz z nowym sezonem warto wymienić olej z filtrem, płyn chłodniczy i hamulcowy. Częstotliwość wymian uwarunkowana jest tym, jak dużo użytkujemy pojazd. To oczywiste, ze Ci, którzy jeżdżą np. na torach wyścigowych muszą wymieniać płynu częściej, a kierowcy "niedzielni” rzadziej. Aby silnik podczas jazdy pracował prawidłowo powinien dostać właściwą ilość powietrza, dlatego niezbędne będzie sprawdzenie filtra powietrza. Filtr sportowy należy umyć i naoleić (producenci filtrów zalecają używanie specjalnych smarow), zwykły filtr natomiast wymienić na nowy.

Hamulce

Układ hamulcowy to podstawowy element, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo, poprawność jego działania warto więc sprawdzić bardzo uważnie. Tarcze hamulcowe powinny być gładkie, pozbawione tzw. rantu, a dodatkowo muszą mieć odpowiednią grubości. Oznaką zużycia tarcz pływających jest luz na nitach. Klocki także nie powinny być nadmiernie zużyte. Przewody hamulcowe nie mogą być przetarte, zagięte lub też uszkodzone w inny sposób. Z każdą awarią układu hamulcowego warto udać się do specjalisty.

Opony

Opony odpowiadają za przyczepność motocykla, a co za tym idzie, mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg. Warto sprawdzić ich stan wzrokowo, czy nie są popękane, czy nie są już zużyte, jaką mają datę produkcji - nie powinny być starsze niż 5 lat. Oprócz tego kontrolujemy ciśnienie.

d2gvjqk

Jeśli oględziny wykażą jakieś uszkodzenie lub np. wbity gwóźć, najlepiej udać się do warsztatu, gdzie specjalista zdecyduje, czy oponę da się naprawić, czy konieczna będzie jej wymiana.

Zawieszenie

Jeśli przy weryfikacji stanu zawieszenia często okazuje się, że pojawił się wyciek. W3 takiej sytuacji należy działać szybko gdyż uszkodzony uszczelniacz może narobić wiele szkód. Zabrudzone olejem tarcze i klocki nie wyhamują prawidłowo motocykla, podczas jazdy olej może dotrzeć do podnóżków i obuwia kierowcy, co może być przyczyną wielu zagrożeń.

Przeniesienie napędu

Sprawdźmy też przeniesienie napędu, jeżeli jest to łańcuch, trzeba zwrócić uwagę na jego odpowiednie naciągnięcie. Jeżeli da się go swobodnie odciągnąć, prawdopodobnie będzie kwalifikował się do wymiany. Tylna zębatka zużywa się o wiele wolniej niż przednia dlatego należy odkręcić pokrywę i sprawdzić stan zużycia przedniej zębatki. Jeśli motocykl napędzany jest pasem, do sprawdzenia poza naciągiem będzie stan mechaniczny pasa.

d2gvjqk

Akumulator

Jednym z ostatnich elementów, które możemy sprawdzić samodzielnie jest stan akumulatora. W czasie zimy powinien znajdować się w suchym i ciepłym miejscu i nie należy zapominać, żeby raz na jakiś czas go podładować. Prawidłowe napięcie jakie powinien mieć akumulator jest określone w instrukcji obsługi akumulatora. Dla przykładu może ono wynosić np. 12,8 V.

Naszym zdaniem

Wiele osób zapomina, że podstawą czerpania przyjemności z jazdy na motocyklu jest dobry stan zdrowia, więc nie zapomnijmy zadbać również o kondycję. Przez rozpoczęciem sezonu nie zaszkodzi wzmocnienie mięśni, spróbujmy zadbać też o właściwe odżywianie i odpoczynek. Dodajmy też, że tego typu przeglądy warto robić regularnie, z pewnością zaoszczędzi nam to wiele nieoczekiwanych awarii.

Uwaga

Podczas rozgrzewania motocykla nie należy się od niego oddalać. Dodatkowo pamiętajmy, że zdarza się, że tarcze sprzęgła po długim okresie postoju motocykla są sklejone i po „wrzuceniu” biegu motocykl odjedzie pomimo włączonego sprzęgła, bądźmy wtedy przygotowani na wyłącznie zapłonu.

Autor: Maciej Bielicki

d2gvjqk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gvjqk
Więcej tematów