Koncerny General Motors i PSA Peugeot Citroen ogłosiły utworzenie długoterminowego strategicznego globalnego aliansu, który pomoże w pełni wykorzystać potencjał obu firm, poprawi rentowność partnerów i w dużym stopniu zwiększy ich konkurencyjność w Europie.
Podstawę aliansu tworzą dwa filary: współdzielenie platform samochodów, komponentów i modułów oraz stworzenie globalnej organizacji zakupowej joint venture, kupującej towary, podzespoły i usługi od dostawców, z rocznym łącznym wolumenem zakupów na poziomie około 125 mld dolarów. Każda firma będzie nadal niezależnie wprowadzała na rynek i sprzedawała własne samochody w konkurencyjny sposób. Oprócz tego, sojusz tworzy podstawę, pozwalającą firmom na elastyczny rozwój innych obszarów współpracy.
W ramach porozumienia, koncern PSA Peugeot Citroen ma pozyskać około 1 mld euro poprzez podniesienie kapitału z preferencyjnymi prawami do subskrypcji, udzielonymi akcjonariuszom PSA Peugeot Citroen. Zgodnie z umową, która nie zawiera żadnych konkretnych postanowień dotyczących zarządzania koncernem PSA Peugeot Citroen, GM planuje wejść w posiadanie 7 procent udziałów w PSA, co uczyni GM drugim po Peugeot Family Group największym udziałowcem.
- Partnerstwo otwiera przed naszymi firmami nowe perspektywy - powiedział Dan Akerson, prezes i dyrektor zarządzający GM - Synergie wynikające z aliansu, oprócz naszych niezależnych planów, zapewnią koncernowi GM długoterminową i zrównoważoną rentowność w Europie
- Sojusz ten jest niezwykle ekscytującym wydarzeniem dla obu grup, a nasze partnerstwo niesie ze sobą duży potencjał rozwoju na przyszłość - oświadczył Philippe Varin, prezes zarządu Grupy PSA Peugeot Citroen. - Dzięki silnemu wsparciu naszego historycznego udziałowca oraz pojawieniu się nowego, prestiżowego udziałowca, cała grupa została zmobilizowana do wykorzystania pełnego potencjału tej umowy.
Początkowo, koncerny GM i PSA Peugeot Citroen skupią się na opracowaniu samochodów osobowych z segmentów małych i średnich, aut typu MPV oraz crossoverów. Firmy rozważą również możliwość opracowania wspólnej platformy przeznaczonej dla pojazdów niskoemisyjnych. Szacuje się, że pierwszy samochód stworzony w oparciu o wspólną platformę zadebiutuje na rynku w 2016 roku.
W ramach współpracy określonej w umowie, firmy mogą prowadzić działania jako jedna globalna organizacja zakupowa w zakresie pozyskiwania towarów, podzespołów i usług od dostawców, w pełni wykorzystując tym samym wspólny know-how.
Co więcej, alians otwiera drogę do dalszej współpracy na polu logistyki i transportu. W tym celu GM ma zamiar nawiązać strategiczną współpracę z Gefco - będącą jedną z filii koncernu PSA. Szacuje się, że łącznie synergie uzyskane w ramach porozumienia wygenerują około 2 mld dolarów rocznie w ciągu około pięciu lat. Będą one w głównej mierze wynikały z programów rozwojowych nowych pojazdów, stąd korzyści oczekiwane z tego tytułu w pierwszych dwóch latach będą ograniczone. Zgodnie z założeniami, synergie będą dzielone równo pomiędzy firmami.
Działania obu firm w ramach aliansu będą kontrolowane przez globalną komisję nadzorującą, w której skład wejdzie taka sama liczba przedstawicieli kadry kierowniczej wysokiego szczebla z każdej firmy.