FSO Polonez
Marka |
Polonez, to samochd osobowy, zaliczany do segmentu D. Zadebiutowa w 1978 roku, jako nastpca modelu Polski Fiat 125p. Pierwszy egzemplarz opuci tam montaow dokadnie 3 maja 1978 roku. Cho by zdecydowanie nowoczeniejszy od poprzednika, to jego konstrukcja opieraa si na rozwizaniach modelu 125p. Std te wziy si jego najpowaniejsze wady. Stylistycznie prezentowa si bardziej nowoczenie. Zdecydowano si nawet na zmian typu nadwozia, z dotychczasowego sedana na liftbacka. Prace nad tym autem prowadziy zarwno polskie, jak i woskie biura projektowe, pod wodz Domenico Pierucciego. Przez lata model wielokrotnie udoskonalano. W 1989 roku pojawi si Polonez MR'89, natomiast w 1991 roku, ju w nowym ustroju politycznym zadebiutowa Polonez Caro. W 1992 roku wprowadzono do sprzeday wersj z silnikiem Diesla konstrukcji Citroena, a rok pniej, z 1.4-litrowym, 103-konnym silnikiem Rovera. W 1996 roku zaprezentowano odmian sedan, nazwan Polonez Atu. W 1999 roku gam uzupenia wersja kombi. Powstao wiele wersji nadwoziowych, w tym:
3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy hatchback/liftback, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowy pick-up, 4-drzwiowy pick-up, 5-drzwiowy van. Ciekawostk jest, e dopiero w 1999 roku, po raz pierwszy Polonez nie znalaz si do dziesitce najlepiej sprzedajcych si samochodw osobowych w Polsce. By to rwnie pocztek koca tego modelu oraz polskiej motoryzacji masowej. Interesujce, e w Chinach jeden z producentw stworzy nawet kopi Poloneza, bya jednak jeszcze bardziej prymitywna i niedoskonaa. Wraz z dniem 22 kwietnia 2002 roku produkcj oficjalnie zawieszono, ale faktycznie byo cakowite zakoczenie produkcji oraz koniec polskiego samochodu. Wyprodukowano 1 061 807 egzemplarzy Polonezw.