Trwa ładowanie...
ford
08-02-2006 11:18

Ford Fiesta 1.4 TDCi

Ford Fiesta 1.4 TDCi
d2qir3z
d2qir3z

Za dwa lata będzie zupełnie nowa Fiesta. Na razie aktualny model poddano kuracji odmładzającej, odnowione auto jest już dostępne na naszym rynku.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9111/fiesta-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Przed wprowadzeniem nowej generacji modelu przeprowadza się modernizację, aby zainteresować potencjalnych nabywców. Niby samochód jest znany, a jednak nieco inny i w reklamach prezentowany jako „nowy”. Tak też postąpiono z Fiestą obecnej generacji, którą wprowadzono na rynki w 2002 r. Notabene w tym roku minie 30 lat obecności auta o nazwie Fiesta na europejskim rynku. Jeździliśmy najnowszą wersją Fiesty, jeszcze na zagranicznych numerach rejestracyjnych, napędzaną wysokoprężnym silnikiem 1,4 TDCi.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

d2qir3z

Cechy szczególne

W zasadzie zmodernizowana Fiesta nie ma żadnych rozwiązań godnych szczególnego podkreślenia. To typowy samochód tej klasy, o miłej sylwetce nadwozia i dość przestronnym wnętrzu. W ramach face liftingu zmieniono stylizacyjne detale i wizerunek tablicy przyrządów. Ten zabieg okazał się udany, gdyż teraz bez trudu odczytać można ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej. Fiesta należy bowiem do tych aut, w którym nie wyeliminowano tego potrzebnego wskaźnika. Mankamentem Fiesty, występującym również w poprzedniej wersji, są zbyt krótkie siedziska przednich foteli. Dłuższa jazda może być męcząca. W wersji 3-drzwiowej podniesiony do góry zagłówek przedniego fotela dotyka do podsufitki. W efekcie oparcia fotela pochylić do przodu nie można, co uniemożliwia zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. Aż dziw bierze, że konstruktorzy nie zwrócili na to uwagi. W każdym razie odradzamy wersję 3-drzwiową, a polecamy 5-drzwiową. Pokrywę bagażnika o pojemności 284 l można otworzyć, naciskając na przycisk
umieszczony z lewej strony kolumny kierownicy. Gdy w rękach trzymamy siatki z zakupami, trafienie palcem w ów przycisk, wymaga pewnej zręczności.

Silnik

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9111/fiesta-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nastała teraz moda na diesle o małej pojemności skokowej. Ten zastosowany w Fieście z pojemności 1,4 l osiąga 68 KM mocy i został opracowany wspólnie przez Forda i koncern PSA (Peugeot Citroen). Jednostka napędowa ma po 2 zawory w każdym cylindrze, jest doładowana turbosprężarką i zasilana układem common rail. Silnik ten stanowi wystarczające źródło napędu, a przy tym podczas spokojnej jazdy w mieście zużywa ok. 6 l paliwa na 100 km. Wyprzedzanie wolniejszych pojazdów na trasie wymaga redukowania biegu, gdyż silnik ma umiarkowaną elastyczność. Dźwignia zmiany biegów pracuje jednak bez problemów.

d2qir3z

Wrażenia z jazdy

Płyta podłogowa Fiesty pozostała bez zmian, ale jej własności jezdne są całkiem dobre. Konstruktorom udało się przy tym utrzymać niezły komfort jazdy, nie gorszy niż w autach konkurencji. Fiesta jest wrażliwa na poprzeczne nierówności, np. szyby tramwajowe, tak jak Fiat Punto czy Citroen C3. Zawieszenie Forda jest jednak dość twarde, co sprzyja długim podróżom. We wnętrzu pojazdu jest jednak dość głośno, gdyż hałasującego ze swej natury diesla nie udało się wyciszyć. Zapewne w autach napędzanych silnikiem benzynowym poziom hałasu jest niższy. Układ hamulcowy jest dość skuteczny, również w zimowych warunkach.

Podsumowanie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9111/fiesta-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Fiesta to udane auto, o dobrych własnościach jezdnych i sporym wnętrzu. Dostrzeżone mankamenty są niczym w stosunku do głównej wady tego pojazdu - nienowoczesnych silników benzynowych. Warto zauważyć, że młodszy Fusion ma zupełnie inne jednostki benzynowe i to daje do myślenia. My jednak jeździliśmy autem napędzanym modnym dieslem, który zachowywał się poprawnie, chociaż hałaśliwie. Fiesta diesel wyposażona w niezbędny dzisiaj zestaw urządzeń, jak 2 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego i ABS kosztuje w wersji 3-drzwiowej 46 410 zł. Dla porównania poważny konkurent, 3-drzwiowy Fiat Grande Punto z dieslem 1,3 l/75 KM, kosztuje 47 300 zł. Fiesta ma tradycję, Grande Punto młodość. Szkoda, że nie da się tych cech połączyć.

Wybrane dane techniczne:

| Typ silnika | Wysokoprężny |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1399 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 68/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 160/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 15,5 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 163 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 284 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 3,8/5,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 392 x 169 x 147 |
| Rozstaw osi (cm): | 249 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł): | 46 410/47 410 |

  • - pomiar wg ADAC
d2qir3z

Nasza ocena

Przestronność wnętrza Wnętrze przestronne z możliwością składania oparcia tylnej kanapy.
Silnik Nowoczesny silnik wysokoprężny zasilany układem common rail.
Poziom hałasu b.d.
Hamulce Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.
Dynamika * Silnikowi brakuje nieco momentu obrotowego do dynamicznej jazdy.
Zużycie paliwa Umiarkowane zużycie paliwa
Nowoczesność konstrukcji * Typowa konstrukcja tanich aut.
Wyposażenie podstawowe * Wyposażenie jest rzeczywiście podstawowe.

Wyposażenie seryjne:

Ford Fiesta Amber X

| Poduszki powietrzne | 2 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Regulacja kąta ustawienia kolumny kierownicy | S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

d2qir3z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qir3z
Więcej tematów