Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany
samochód
Artykuł Sponsorowany
30-10-2023 09:03

Co można znaleźć pod maską samochodu Mazda CX-60?

Mazda CX-60 to duży, luksusowy SUV, który oferuje wyjątkowy komfort podróżowania dla całej rodziny nawet podczas pokonywania długiej trasy. Chociaż eleganckie wzornictwo czy komfortowe wnętrze mogą robić wrażenie, to najważniejszym elementem samochodu jest silnik. W tym wypadku Mazda CX-60 oferuje wybór jednostki napędowej: silnik diesla e-Skyactiv D o mocy 200 lub 254KM lub e-Skyactiv PHEV (hybryda plug-in) z napędem benzynowym o łącznej mocy 327 KM. Przyjrzyj się bliżej tym jednostkom.

Artykuł sponsorowany przez Mazda Artykuł sponsorowany przez Mazda
  Źródło: materiały partnera
d1sr0o2
d1sr0o2

Mazda CX-60 z silnikiem e-Skyactiv D 200 KM 3.3 l – charakterystyka

Silnik e-Skyactiv D 200KM to najnowsza, wysokoprężna jednostka napędowa japońskiego producenta. Posiada rzędową konstrukcję składającą się z 6 cylindrów oraz układ miękkiej hybrydy (Mazda M Hybrid), która w małym akumulatorze magazynuje energię odzyskaną podczas hamowania, by wykorzystać ją do obsługi systemów pokładowych czy wsparcia silnika.

  • Pojemność i moc silnika Mazdy CX-60

Silnik cechuje się pojemnością 3,3 l, z której – dzięki zaawansowanej technologii inżynierów Mazdy – potrafi uzyskać aż 200 KM (147 kW) mocy.

  • Parametry i osiągi
d1sr0o2

Maksymalny moment obrotowy to aż 450 Nm. Efektem takiej mocy jest przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy oraz prędkość maksymalna wynosząca 212 km/h, co jest imponujące w kategorii dużych SUV-ów. Dodatkowo ta jednostka napędowa cechuje się minimalnym poziomem wibracji, co zapewnia idealną równowagę pracy. Napęd przenoszony jest na przednią oś pojazdu za pomocą sprzęgła obsługiwanego przez automatyczną, 8-stopniową skrzynię biegów.

  • Spalanie i emisyjność

Co ważne, nowy silnik e-Skyactiv D 200 KM cechuje się niskim spalaniem (4,9 l / 100 km) oraz niską emisją spalin wynoszącą 127 g CO2/ km, która spełnia najnowszą, rygorystyczną normę Euro 6d.

Mazda CX-60 jest dostępna także z napędem na cztery koła – w wersji z silnikiem 3.3L e-Skyactiv D 254 KM i-Activ AWD. Jest to podobna jednostka do e-Skyactiv D 200KM 3.3L, ale różni się od niego jeszcze lepszymi współczynnikami.

  • Moc silnika i osiągi
d1sr0o2

Silnik i-Activ AWD generuje imponujące 254 KM (187 kW) mocy. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 550 Nm, maksymalna prędkość - 219 km/h, a przyspieszenie do setki - 7,4 sekundy.

  • Spalanie i emisyjność

Emisja CO2 wynosi tylko 137 g/km, a spalanie - 5,3 l/100 km. Nawet mocniejszy silnik 3.3L e-Skyactiv D 254 KM i-Activ AWD spełnia najnowszą normę emisji spalin Euro 6d. Dzięki temu właściciel pojazdu może być pewny, że nawet proekologiczne prawodawstwo krajów Europy Zachodniej, przez wiele lat nie ograniczy korzystania z Mazdy CX-60. Uzyskała ona tak wysoką moc przy niskim spalaniu dzięki dwóm interesującym technologiom: rightsizingu oraz miękkiej hybrydy.

Technologie efektywności Mazdy – rightsizing

  materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Rightsizing to charakterystyczna dla tego japońskiego producenta filozofia projektowania pojazdów w taki sposób, by były najbardziej ekologiczne, ekonomiczne i wydajne. Zakłada dokładne zaplanowanie mocy silnika do ciężaru pojazdu, w taki sposób, by korzystanie było optymalnym kompromisem między wydajnością a oszczędnością. Uzyskuje się to poprzez ograniczanie wagi pojazdu i redukcję ilość elementów, które nie wpływają na moc lub komfort jazdy.

d1sr0o2

Drugą podstawą rightsizingu jest dopasowanie charakterystyki, pojemności i mocy napędu do przeznaczenia i wielkości konkretnego pojazdu. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego silnika można być pewnym, że zostanie on optymalnie wykorzystywany oraz nie będzie wywierał zbytniego wpływu na środowisko naturalne.

Poza zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi wysoka wydajność układu wynika również z ciągłego udoskonalania znanych już rozwiązań. Wśród nich można wymienić zoptymalizowaną, lekką konstrukcję komory silnika oraz charakterystyczne dla Mazdy zarządzanie sprężarką (stopień sprężenia wynosi 15,2:1) oraz charakterystykę spalania.

Miękka hybryda Mazda M Hybrid Boost – jak wpływa na efektywność Mazdy CX-60?

Ważną technologią, dzięki której Mazda jest w stanie uzyskać taką efektywność i ekonomiczność swoich pojazdów, jest układ Mazda M Hybrid Boost. Silnik diesla w Maździe CX-60 to jednostka częściowo zelektryfikowana. Układ 48-woltowej miękkiej hybrydy wspomaga tradycyjny silnik spalinowy w momentach, gdy ten nie jest maksymalnie wydajny. Z przyczyn technicznych silniki spalinowe nie są zoptymalizowane do poruszania się z niską prędkością obrotową, natomiast układ elektryczny jest tak samo efektywny w całym zakresie obrotów. Silnik elektryczny ma więc naturalną przewagę w przypadku pracy na niskich obrotach.

d1sr0o2

Jakie są dodatkowe zalety miękkiej hybrydy? Dzięki wspomaganiu silnika spalinowego przez układ elektryczny ruszanie samochodu jest płynniejsze, delikatniejsze, cichsze oraz pozwala na spełnienie najwyższych norm emisji spalin.

Dodatkowo system miękkiej hybrydy jest w stanie pracować jako prądnica i odzyskiwać energię podczas hamowania. Celem jest korzystanie z niej do wspomagania poruszania się samochodu, obsługi klimatyzacji oraz zasilania 12-woltowych elektrycznych systemów pojazdu takich jak np. oświetlenie. Zagospodarowanie tej wcześniej niewykorzystywanej energii pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, co dodatkowo wpływa na oszczędzanie oraz małą emisję spalin.

Hybrydowa Mazda CX-60 z silnikiem 2.5 l e-Skyactiv PHEV 327 KM

Mazda CX-60 dostępna jest również w wersji hybrydowej z 2.5-litrowy silnik e-Skyactiv PHEV. To klasyczny spalinowy silnik benzynowy połączony z elektrycznym układem plug-In, który może pełnić również funkcję prądnicy.

  • Moc i bateria hybrydowej Mazdy CX-60
d1sr0o2

Napęd połączony składa się z czterocylindrowej jednostki napędowej Skyactiv-G o mocy 191 KM oraz silnika elektrycznego o napięciu 355 V i mocy 175 KM (129 kW), zasilanego przez baterie o pojemności 17,8 kWh zainstalowane w podłodze pojazdu.

  • Osiągi

Połączony układ generuje imponujące 327 KM mocy oraz moment obrotowy o wartości 500 Nm, który pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km w 5,8 sekundy, co może robić wrażenie w przypadku tak dużego SUV-a. Prędkość maksymalna w trybie hybrydowym wynosi 200 km/h, a wyłącznie elektrycznym - 140 km/h. Napęd jest rozprowadzony na obie osie pojazdu za pomocą sprzęgła wielopłytkowego oraz automatycznej, 8-biegowej skrzyni biegów.

  • Spalanie i emisyjność
d1sr0o2

Jednak silnik e-Skyactiv PHEV jest nie tylko wyjątkowo mocny, ale także oszczędny. Dzięki zastosowaniu akumulatora o rozsądnej pojemności oraz możliwości rekuperacji energii elektrycznej spalanie paliwa w teście WLTP wyniosło jedynie 1,5 l/100 km oraz 17,1 kWh zużycia prądu. Emisja dwutlenku węgla przy takim scenariuszu użytkowania wyniosła zaledwie 33 g/km.

Układy typu Plug-In umożliwiają ładowanie akumulatora elektrycznego nie tylko w czasie rekuperacji hamowania, ale także bezpośrednio z linii elektrycznej na stacjach ładowania lub we własnym garażu. Szczególnie to drugie rozwiązanie jest interesujące, gdyż oznacza znacznie bardziej ekonomiczne korzystanie z auta. Ładowanie samochodu za pomocą prądu w cenie przeznaczonej dla gospodarstw domowych jest nie tylko znacznie tańsze od ładowania na stacjach, ale także od użytkowania pojazdu spalinowego.

W odróżnieniu od miękkich hybryd te typu plug-in pozwalają na jazdę wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. Oczywistą zaletą tego rozwiązania jest oszczędność finansowa, ale również możliwość korzystania z niektórych przywilejów np. wjazdu do zabytkowych centrów miast w niektórych krajach Europy Zachodniej (podczas jazdy na silniku elektrycznym) lub darmowe parkowanie w części miast objętych strefą płatnego parkowania niestrzeżonego (np. Mińsk Mazowiecki, Połczyn-Zdrój, Siedlce –  dane na rok 2023).

Mazda CX-60 umożliwia przejechanie w trybie bezemisyjnym (a więc także wyjątkowo ekonomicznym) do 63 km w przypadku nieprzekraczania 100 km/h, co powinno wystarczyć podczas codziennego dojeżdżania z przedmieść do pracy (szczególnie że często można doładowywać samochód w pracy, a czas ładowania nawet z gniazdka jednofazowego – za pomocą ładowarki mobilnej – nie przekroczy 8 godzin). Natomiast ładowanie do pełna akumulatorów w przypadku wykorzystania szybkiej ładowarki domowej (zwanej wallboxem) trwa tylko 2 godziny i 20 minut.

Warto pamiętać, że akumulatory elektryczne w samochodzie mają dość dużą wagę, a zbyt ciężki akumulator zwiększa zużycie energii przez pojazd, co generuje znaczne koszty. W związku z tym pojemność akumulatora w Maździe CX-60 została dobrana jako optimum w oparciu o codzienne potrzeby typowego użytkownika. W przypadku dłuższej trasy niż zasięg baterii np. wyjazdów na wakacje, samochód zachowuje się jak typowy hybrydowy samochód spalinowy HEV, czyli benzynowy z możliwością rekuperacji energii podczas hamowania. Dzięki temu użytkownik Mazdy CX-60 nie musi martwić się w trasie o szukanie stacji szybkiego ładowania. Wystarczy zwykła stacja benzynowa.

Artykuł sponsorowany przez Mazda Artykuł sponsorowany przez Mazda
d1sr0o2
d1sr0o2
Więcej tematów