Trwa ładowanie...
16-09-2016 11:32

Sprzedaż nowych samochodów napędzają zakupy firm

Sprzedaż nowych samochodów napędzają zakupy firmŹródło: Shutterstock
dtf8ffb
dtf8ffb

Salony samochodowe w Unii Europejskiej miały kolejne pracowite wakacje. Nie odbiegają od tego trendu również krajowi dealerzy. Wszystko wskazuje na to, że w Polsce sprzeda się w tym roku ponad 400 tys. nowych aut.

Sprzedaż nieużywanych samochodów osobowych w UE lekko spadła w lipcu (-1,4 proc. r/r), aby następnie zanotować aż 10-proc. wzrost r/r w sierpniu. Także polski rynek jest w najlepszej formie od kilku lat. W lipcu Polacy zarejestrowali ponad 31 tys. nowych osobówek (+5,4 proc. r/r), a w sierpniu ponad 28 tys. (+20,2 proc. r/r).

- W tym roku, podobnie jak i w ubiegłym, wakacje były dosyć pracowite dla salonów samochodowych. W lipcu i sierpniu odnotowaliśmy wzrosty nie tylko w porównaniu do poprzedniego roku, ale i do wyników z kilku ostatnich lat. Co prawda oba miesiące wakacyjne zakończyliśmy na minusie, patrząc na wartości miesiąc do miesiąca, ale to wynik sezonowego zmniejszenia liczby rejestracji, które jest powtarzalne od wielu lat. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

- Wciąż jednak dobrą sytuację na rynku zawdzięczamy przede wszystkim firmom – ich udział w zakupach w ciągu ośmiu miesięcy tego roku zwiększył się jeszcze bardziej w porównaniu do 2015 roku. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane - dodaje Opala.

Na krajowym podwórku dealerzy odnotowują wzrost sprzedaży przez 39. miesiąc z rzędu. W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 31 262 nowe samochody osobowe, czyli o 5,4 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2015 r. Natomiast w sierpniu Polacy zarejestrowali 28 323 osobówki (+20,2 proc. r/r). To w sumie daje 270 313 samochodów osobowych zarejestrowanych od początku roku, co oznacza aż 17-proc. dynamikę rok do roku.

dtf8ffb

Właścicielami nowych osobówek zakupionych w ciągu ośmiu miesięcy tego roku w aż 66,7 proc. są firmy, a tylko w 33,3 proc. nabywców to klienci indywidualni. Jednak w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, udział firm w strukturze klientów zwiększył się o ponad 3 pkt. proc.

Najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek od stycznia do sierpnia br. w Polsce była Skoda, która ma ponad 12,5 proc. udziału w rynku. Drugą pozycję zajęła Toyota, wyprzedzając minimalnie Volkswagena, który uplasował się na trzecim miejscu. W ogólnym rankingu modeli na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Skoda Fabia, na trzecim zaś Opel Astra.

Na europejskim rynku samochodów osobowych wzrostowy trend trwający 34 miesiące został przerwany w lipcu, w którym sprzedaż odnotowała minimalny spadek na poziomie 1,4 proc. Jednak sierpień okazał się bardzo pracowitym miesiącem, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. Europejczycy kupili ponad 819 tys. nowych osobówek, czyli o 10 proc. r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Łącznie, po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano blisko 9,8 mln aut, co daje 8,1-proc. dynamikę r/r.

Od stycznia do sierpnia najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech (2,1 mln; +5,7 proc. r/r). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 1,6 mln zarejestrowanych osobówek (+2,8 proc. r/r). Trzecie miejsce przypadło Francji (1,26 mln; +6,1 proc. r/r). W sumie te trzy kraje odpowiadają za ponad połowę sprzedaży w całej UE. W Europie, pomimo lekkiego spadku, nadal najczęściej kupowaną marką jest Volkswagen (1,1 mln sprzedanych aut).

źródło: Exact Systems S.A./ oprac. BC

dtf8ffb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dtf8ffb
Więcej tematów