Trwa ładowanie...
test
25-03-2009 11:36

Samochody śmierci - crash test pickupów

Share
Samochody śmierci - crash test pickupów
d2ljdi1

Duże, ciężkie i... bardzo niebezpieczne! Najnowsze testy zderzeniowe Euro NCAP obnażyły niedostatki konstrukcji najpopularniejszych pickupów w Europie.

Były to pierwsze próby zderzeniowe półciężarówek. Do konfrontacji z przeszkodą wybrano Mitsubishi L200, Isuzu D-max oraz Nissana Navarę.

Ustawiono auta, kamery uruchomiono wyciągarkę i ze zdumienia przecierano oczy... Samochody o masie przekraczającej dwie tony złożyły się niczym blaszane zabawki, zaś ich pasażerowie byli nieporównywalnie bardziej narażeni na odniesienie obrażeń, niż podróżujący w miejskich autach.

d2ljdi1

Mitsubishi L200

Najlepiej z całej trójki wypadł Mitsubishi L200, który otrzymał 4 gwiazdki na pięć możliwych. Noty zostały obniżone przede wszystkim za duże ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej kierowcy oraz możliwość zranienia kolan i ud o elementy deski rozdzielczej.

Próba zderzenia bocznego wykazała, że samochód idealnie chroni podróżnych i zebrał w tej kategorii maksymalne noty.

Isuzu D-max (Rodeo)

Znacznie gorzej wypadło Isuzu D-max (Rodeo) – zasłużyło zaledwie na dwie gwiazki z czego jedna została skreślona. O ile pasażer przedniego fotela był w miarę dobrze chroniony, tak kierowca przy większej kolizji na pewno odniesie poważne obrażenia głowy oraz nóg, zaś przeciążenia oddziałujące na szyję i klatkę piersiową stanowią bezpośrednie zagrożenie życia. Nissan Navara

d2ljdi1

Mogłoby się wydawać, że gorzej być nie może. A jednak! Nissan Navarra zafundowałaby kierowcy poważne obrażenia kolan i stóp. To zasługa nie tylko twardych elementów deski rozdzielczej, ale również pedału hamulca, który przesunął się w głąb kabiny o ponad 20 cm!

Pasażer jest znacznie lepiej chroniony, jednak przeciążenie, jakiego doznała szyja manekina sugeruje, że kark zostałby poważnie uszkodzony. Tym samym auto otrzymało zaledwie jedną gwiazdkę, którą skreślono, bowiem poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa odpaliły zbyt późno.

Mimo niezbyt solidnej konstrukcji kabiny Navara przeszła bez najmniejszych problemów test uderzenia bocznego i otrzymała maksymalną liczbę punktów. Pickup Nissana jako jedyny z testowanych otrzymał też dwie gwiazdki za ochronę pieszego w trakcie wypadku. Producent samochodu szybko zareagował na tragiczne wyniki testu. Nissan deklaruje, że obecnie wytwarzane samochody mają już zaktualizowane oprogramowanie modułu sterującego poduszkami powietrznymi. Właściciele pozostałych aut zostaną zaproszeni do serwisu w celu aktualizacji oprogramowania centralki airbagów.

d2ljdi1

Aby potwierdzić skuteczność podjętych działań Nissan udostępnił Navarę ze zmodyfikowanym modułem sterującym poduszek powietrznych do ponownego testu, spodziewając się, że wprowadzone modyfikacje w pełni rozwiązały problem z napełnianiem poduszek powietrznych, dzięki czemu samochód uzyska konkurencyjną punktację.

Łukasz Szewczyk
fot. Euro NCAP

ZOBACZ TEŻ:

d2ljdi1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ljdi1
d2ljdi1
Więcej tematów