Trwa ładowanie...
15-09-2016 09:52

Nową zakopianką pojedziemy w 2021

Nową zakopianką pojedziemy w 2021Źródło: GDDKiA
d1coeve
d1coeve

Ponad 2 km pod ziemią, prawie 6 km nad powierzchnią terenu, po estakadach, wiaduktach i mostach. Tak przebiegać będzie odcinek drogi S7 Lubień – Rabka czyli popularnej "zakopianki". Ma kosztować 3,5 miliarda zł. Na tym nie koniec. W planach jest budowa całej drogi S7 o łącznej długości 720 km.

Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została specyficznymi warunkami przyrodniczymi. Inżynierowie, by dostosować się do rzeźby terenu, aż 8 km drogi zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach. To tutaj powstanie też najdłuższy tunel w Polsce - pod Małym Luboniem. Będzie dwukomorowy, o długości 2,058 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony ma być w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami.

Skomplikowana budowa geologiczna nie pozwala na proste drążenie tunelu, które można zastosować przy jednorodnych skałach. Stąd budowa tego przedsięwzięcia przewidziana jest na pięć lat. Odcinki drogowe wybudowane będą szybciej. Oprócz ok. 16 km trasy głównej powstanie też 25 km nowych dróg dojazdowych.

Poza tym przebudowie ulegnie inny odcinek "zakopianki". Fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Chabówka zbuduje włoska firma Salini Impregilo z siedzibą w Mediolanie. Inwestycja pochłonie 615 mln zł. Prace obejmą budowę 5-kilometrowego odcinka drogi szybkiego ruchu oraz 900-metrowej trasy na drodze krajowej nr 47 z Chabówki do Rabki-Zdroju.

Inwestycja ma kosztować 3,5 miliarda złotych. Oznacza to, że każdy kilometr nowego odcinka to wydatek 206 milionów złotych. Trasa ma być gotowa w 2021 roku (na drążenie tunelu ze względu na trudny teren przewidziano aż 60 miesięcy).

d1coeve

Jak powiedział Wirtualnej Polsce Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku II Naprawa – Skomielna Biała, tym, na którym powstanie tunel, wykonano już prace przygotowawcze w zakresie: pomiarów geodezyjnych, zdejmowania warstw humusu i rozpoczęto usuwanie kolidujących z inwestycją instalacji teletechnicznych i elektroenergetycznych. - Urodzajną ziemię czyli humus usuwano w miejscowościach Naprawa i Skomielna Biała. Wykonawca realizował profilowanie i zagęszczanie terenu po usunięciu humusu w Naprawie. Wykonano także prace geologiczne, związane z montażem piezometrów i inklinometrów w miejscowości Naprawa oraz przy portalu północnym i południowym w miejscowości Skomielna Biała - wyjaśnia Krynicki.

Droga ekspresowa S7 "zakopianka" docelowo ma łączyć północ Polski z południem (Gdańsk - Rabka). Jej projekt obejmuje województwa pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Projektowana długość trasy to 720 km. Droga ekspresowa S7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Stanowi połączenie między Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem.

"Zakopianka" to popularna nazwa drogi, która stanowi kluczowe połączenie pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Jej długość wynosi 100 km. Na odcinku z Krakowa do Rabki-Zdroju trasa stanowi fragment drogi krajowej S7, a odcinek z Rabki do Zakopanego to droga krajowa nr 47. Droga obecnie jest dwujezdniowa na odcinku 42 km odcinku Kraków - Myślenice - Lubień oraz na krótkich odcinkach w okolicach Chabówki - 3,5 km i Nowego Targu - 3 km. Jeżeli odcinek Lubień - Rabka zostanie zrealizowany, jednopasmowa zakopianka pozostanie na odcinkach Piątkowa Góra - Nowy Targ (12 km) i Nowy Targ - Zakopane (20 km).

Juliusz Szalek, Wirtualna Polska

d1coeve
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1coeve
Więcej tematów