Trwa ładowanie...
d4ajits

Toyota Verso 1.6 D-4D: Japończyk z dieslem BMW

d4ajits
d4ajits

Od czasu rynkowego debiutu w 2002 roku sprzedano w Europie ponad 700 000 egzemplarzy Toyoty Verso. W roku 2013 rodzinny samochód Toyoty, mający 4,6-procentowy udział w europejskim segmencie minivanów, przeszedł gruntowny lifting pod okiem specjalistów z europejskiego centrum projektowego ED2. W roku 2014 zachodzi kolejna zmiana. W gamie silników Diesla pojawia się jednostka 1.6 od BMW. To efekt kooperacji obu koncernów. W zamian Japończycy podzielą się z Niemcami swoimi doświadczeniami w technologii hybrydowej. Toyota Verso, oprócz nowej jednostki wysokoprężnej otrzymuje też zmodyfikowany system multimedialny Toyota Touch 2, inne wykończenie wnętrza oraz nowy kolor nadwozia i nowe wzory felg.

BMW skorzysta na tym wiele, bo otrzyma od Toyoty silniki elektryczne oraz osprzęt i układy przeniesienia napędu, wraz z oprogramowaniem. Słowem, wszystko co niezbędne do zbudowania jednostki hybrydowej. Prawdopodobnie będzie stosować jednak własne silniki spalinowe, a na razie - w drodze rewanżu - przekazuje Toyocie swojego Diesla 1.6.

Verso jest pierwszym modelem Toyoty, dla którego proces planowania produktu, stylistyka nadwozia i wnętrza, prace badawczo-rozwojowe oraz sama produkcja, odbywały się wyłącznie w Europie. Nowy kształt nadwozia modelu rocznikowego 2013 powstał w centrum projektowym Toyoty ED2, w okolicach Nicei, na południu Francji. Przy okazji face-liftingu z 2013 roku zmienionych zostało 470 części, 60 proc. widocznych gołym okiem i 40 proc ukrytych.

Ten funkcjonalny i praktyczny, rodzinny samochód oferuje - pomimo niewielkich wymiarów zewnętrznych - obszerne wnętrze dla siedmiu osób oraz bagażnik o pojemności 484 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń mamy do dyspozycji 1026 litrów.

Najważniejszą nowością jest oczywiście wspomniany na wstępnie silnik, pochodzący od BMW. Pierwszy rzut oka pod maskę wystarczy, by to stwierdzić. Na elementach osprzętu silnika widać charakterystyczną szachownicę Bayerische Motoren Werke. Nad głowicą jest jednak plastikowa nakładka z logo Toyoty i napisem D-4D.

d4ajits
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Decydując się na montaż tego silnika, Toyota chce uatrakcyjnić ofertę modelu w Europie, gdzie w segmencie minivanów wciąż dominują silniki Diesla, szczególnie te o pojemności 1.6 l. Stanowią aż połowę sprzedaży.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Silnik o pojemności 1598 cm sześć. pochodzi z gamy BMW i został połączony 6-stopniową skrzynią biegów Toyoty. Jest o 20 kg lżejszy, niż jednostka 2.0 D-4D Toyoty, rozwija moc 112 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750 – 2250 obr./min. Dzięki tym parametrom Verso 1.6 D-4D osiąga 100 km/h w 12,7 sekundy i prędkość maksymalną 185 km/h.

d4ajits

W porównaniu z dotychczasowo stosowanym w Verso silnikiem 2.0 D-4D o 8 proc. obniżono spalanie, które - według danych producenta - wynosi teraz średnio 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Obniżeniu spalania ma służyć także zastosowany w Verso po raz pierwszy system Start/Stop. Zastosowanie nowego silnika wymusiło szereg zmian konstrukcyjnych. Inżynierowie Toyoty opracowali nowe systemy elektronicznego sterowania jednostką i nowe koło dwumasowe, dzięki któremu obniżony został poziom hałasu i drgań.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Silnik został zestrojony w taki sposób, by dostarczał odpowiedniej mocy już od najniższego poziomu obrotów. Dzięki temu nowe Verso dobrze reaguje na dodanie gazu, mając płaski przebieg momentu obrotowego i zachowuje dynamikę po przekroczeniu 3000 obr./min.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

W czasie pierwszych jazd okazało się, że istotnie, silnik jest cichy i elastyczny, a mocy i momentu ma wystarczająco do sprawnego przemieszczania. W sam raz, jak na auto rodzinne. Spalanie, które uzyskaliśmy podczas jazdy na drogach podmiejskich i przez miasto, to - w zależności od stylu jazdy - minimalnie 5,2 i maksymalnie 7,2 l/100 km. Podczas dynamicznej jazdy, bez ecodrivingu wynosiło 6,4 l/100 km.

<a href="http://moto.wp.pl/toyota-verso-1-6-d-4d-japonczyk-z-dieslem-bmw-6068455548089473a">CZYTAJ DALEJ: Toyota Verso 1.6 D-4D - Japończyk z dieslem BMW</a>

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Co jeszcze się zmieniło, oprócz silnika? Przede wszystkim system multimedialny Toyota Touch 2, który zastąpił dotychczasową wersję. Podobnie jak do tej pory, integruje system audio, obsługę telefonu za pomocą Bluetooth, kamerę cofania i nawigację, ale teraz dostępny jest obraz 3D nawigacji, a rozdzielczość wyświetlacza jest czterokrotnie wyższa, niż w poprzednim modelu. Poprawiono wygląd, a przede wszystkim czytelność grafiki. To duża zmiana jakościowa, którą widać gołym okiem. Podobnie jak w ubiegłym roku, nawigacja będzie oferowana w promocyjnym pakiecie Family, wraz z trzecim rzędem siedzeń za 990 zł.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Toyota Verso jest teraz dostępna w 10 kolorach nadwozia, w tym zupełnie nowym brązowym. Pojawił się także nowy wzór 16 i 17-calowych felg. We wnętrzu znajdziemy nowe wzory i kolory tapicerek, nowy drążek zmiany biegów oraz system kontroli ciśnienia kół, montowany nawet w podstawowej wersji wyposażenia.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Obecnie w Polsce Toyota Verso jest oferowana z czterema silnikami. Wysokoprężnymi 1.6 D-4D (112 KM) i 2.0 D-4D (124 KM) oraz benzynowymi 1.6 Valvematic (132 KM) i 1.8 Valvematic (147 KM). Nowy silnik od BMW uzupełnił ofertę i jest najtańszym sposobem na Verso z Dieslem. Za wersję 1.6 D-4D w wersji wyposażenia Active zapłacimy 86 990 zł. Wersja Premium kosztuje 92 990 zł, a najwyższa - Prestige - 106 990 zł. Ten sam model z jednostką 2.0 D-4D Toyoty kosztuje w wersji podstawowej 89 990 zł.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Toyota Verso jest od lat jednym z najbardziej popularnych minivanów w Polsce. Rok 2013 zakończyła ze sprzedażą 1008 egzemplarzy, co dało jej trzecie miejsce w segmencie. W styczniu 2014 roku jest już liderem rynku - z niemal dwukrotnie wyższą sprzedażą, niż drugi na liście Citroen C4 Picasso. Po pierwszym miesiącu sprzedaży w 2014 roku Verso ma ponad 22-procentowy udział w swoim segmencie.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Ten samochód niczym was nie zaskoczy. Kupując nowe Verso 1.6 D-4D, kierowca otrzyma dokładnie to, czego się spodziewa. Rodzinne auto, które stabilnie się prowadzi, ma dobrą widoczność, siedem miejsc, duży bagażnik i ekonomiczny, a jednocześnie gładko pracujący, dobrze wytłumiony silnik. Ergonomia też bez zarzutu. Wszystko przewidywalne. Między innymi na tym polegała zawsze siła samochodów Toyoty. Teraz oferowana jest w połączeniu z niemiecką techniką. Wkrótce przekonamy się, jak przyjmie ją rynek.

d4ajits

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Toyota Verso 1.6 D-4D" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4 Diesel D-4D"
Pojemność silnika cm3 "1598"
Moc KM / przy obr./min "112 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "270 / 1750 - 2250"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "186"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "12,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,5 / 3,9 / 4,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 5,2 - 6,4"
Pojemność bagażnika min./max. / l "484 / 1026"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "86 990"
Cena testowanego modelu w zł "106 990"
Plusy null
Minusy null
d4ajits
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ajits
Więcej tematów