Trwa ładowanie...
12-11-2013 16:36

O czym należy pamiętać przed zimą?

O czym należy pamiętać przed zimą?Źródło: Thinkstock
d3hw3n6
d3hw3n6

Nieuchronnie zbliża się zima. Eksperci motoryzacyjni już teraz wskazują na najważniejsze zasady i zabiegi techniczne, o których kierowcy powinni pamiętać u jej progu.

Już w przyszłym roku obowiązek wymiany opon na zimowe może zostać uregulowany ustawowo. Parlamentarzyści chcą wprowadzenia zakazu używania w okresie zimowym ogumienia z głębokością bieżnika mniejszą niż 4 mm, nieprzystosowanego do warunków pogodowych. Zgodnie ze wstępną propozycją zapisów zmotoryzowani musieliby jeździć na oponach zimowych lub uniwersalnych w okresie od 1 listopada do 15 marca, z możliwością odstępstwa od tej reguły w razie dodatniej temperatury lub niewystępowania opadów śniegu.

Specjaliści motoryzacyjni podkreślają jednak, że nawet mimo braku ustawowego obowiązku warto pomyśleć o zmianie opon jeszcze zanim spadnie pierwszy śnieg. - "Zimówki" charakteryzują się bardziej miękką mieszanką bieżnika niż opony letnie. Dzięki temu znacznie lepiej przylegają do asfaltu w warunkach niskich temperatur, nawet wtedy, gdy nie pojawiły się jeszcze pierwsze opady śniegu. Opony należy wymienić zatem już wówczas, gdy średnia temperatura powietrza spada poniżej 7 st. C - mówi Bogumił Papierniok, ekspert sieci ProfiAuto.

Nim rozpocznie się okres zimowy warto także zaktualizować swoją wiedzę na temat niektórych przepisów ruchu drogowego, np. tych dotyczących możliwych mandatów za rozgrzewanie auta na postoju i odśnieżanie przy włączonym silniku. Kwestię reguluje art. 60 ust. 2 pkt 3 Ustawy o ruchu drogowym - zabrania on pozostawiania pracującego silnika na obszarze zabudowanym podczas postoju przez okres dłuższy niż minuta. Aktualny taryfikator przewiduje w takim wypadku mandat w wysokości 100 zł. jeśli pozostawienie uruchomionego silnika podczas postoju wiąże się z nadmierną emisją spalin lub nadmiernym hałasem to grzywna może wynieść nawet 300 zł.

d3hw3n6
(fot. Thinkstock)
Źródło: (fot. Thinkstock)

Przygotowania do zimy za kierownicą powinny objąć również zabiegi techniczne, m. in. konserwację uszczelek samochodowych, która zapobiega przymarzaniu drzwi i okien. Należy ją przeprowadzić przy użyciu smaru silikonowego, wystrzegając się smarów na bazie olejów mineralnych, które mogą doprowadzić do rozpuszczenia uszczelek. Kolejnym krokiem powinna być wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. To proces, do którego najlepiej przystąpić już jesienią. Mając w zbiorniku nieustaloną ilość płynu letniego najlepiej dolać do niego koncentratu, a następnie uzupełnić zbiornik już tylko płynem zimowym. Nie wolno zapominać o kilkukrotnym użyciu spryskiwaczy, aby wypłukać z przewodów i dysz płyn letni.

Nim nadejdzie zima warto odwiedzić serwis, mając w pamięci prostą zasadę opartą na prawach fizyki, dotyczącą bezpośredniej zależności pojemności akumulatora od temperatury. Sprawdzenie stanu akumulatora i układu ładowania w warsztacie zajmie zaledwie kilka minut, a może oszczędzić zmotoryzowanym wiele kłopotu. Współczesne auta są oparte w dużej mierze na układach elektrycznych i elektronicznych, zatem system akumulator-alternator pełni w nich kluczową rolę. Wymiany nie w pełni sprawnego lub np. zasiarczonego akumulatora zdecydowanie lepiej dokonać w warunkach serwisowych niż zimą, np. na 20-stopniowym mrozie.

d3hw3n6

Fachowcom można zlecić także dobór odpowiedniego oleju silnikowego. - Wymiana oleju tylko z powodu zbliżającej się zimy nie jest konieczna, ale jeśli jej czas przypada właśnie wówczas, warto pomyśleć o oleju z właściwą klasą lepkościową. Gęstość oleju silniku jest zależna od temperatury, te klasy lepkościowej 15W-40 wychodzą obecnie z użycia, bo już w temperaturze ok. -10 st. C mogą utrudniać pracę rozrusznika, skutkując gęstą zawiesiną w misce olejowej i zakłócać pracę pewnych systemów silnika, takich jak np. hydrauliczne popychacze zaworów. Najwłaściwsze zimą byłyby oleje typu 0W-xx czy 5W-xx, ale oleje typu 10W-xx również należy uznać za dobry wybór. Dobór oleju jest już teraz na tyle trudnym zadaniem, że warto zlecić go specjalistom - zaznacza Papierniok.

Źródło: ProfiAuto

ll/moto.wp.pl

d3hw3n6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3hw3n6
Więcej tematów