Trwa ładowanie...
30-05-2016 06:42

Najbardziej ekskluzywne Skody dla głów państwa czeskiego

Najbardziej ekskluzywne Skody dla głów państwa czeskiegoŹródło: Materiały prasowe
d24hw4m
d24hw4m

90 lat temu Skoda Hispano-Suiza stała się oficjalnym wozem pierwszego prezydenta Republiki Czeskiej, Tomasa Garrigue Masaryka. Od tamtej pory różne modele marki służyły wielu czechosłowackim i czeskim głowom państwa oraz przedstawicielom rządu.

Pierwsza rządowa limuzyna Skody była rozwijana w czasie przemian mających kluczowy wpływ na przyszłość producenta - w roku 1925 firma Laurin & Klement z Mlada Boleslav połączyła siły z dużym partnerem, firmą konstrukcyjną Skoda z Pilzna. Bohemskie fabryki Skody wytwarzały wtedy krótkie, ekskluzywne serie modeli na licencji jednej z najbardziej luksusowych marek samochodów na świecie, hiszpańskiej Hispano-Suizy. Sto najbardziej wyszukanych technicznie, najszybszych wozów lat 20. było dzięki temu zbudowanych w Czechach - tak powstały unikatowe Skody Hispano-Suiza.

Na początku maja 1926 roku pierwszy z nich został sprzedany gabinetowi Tomasa Garrigue Masaryka (1850–1937) za 280 000 koron. Odpowiadało to zamówieniu datowanemu na 25 lipca 1925 roku, które zawierało szereg wozów wybranych osobiście przez czechosłowacką głowę państwa. Po zaakceptowaniu projektu unikatowego nadwozia – ze szklaną ścianą przedzielającą przedział szoferski od pasażerskiego – karoserię wykonała słynna paryska firma Carrosserie Kellner Freres. Pierwsza rejestracja "N-1" została zastąpiona przez numery "P-118" w latach trzydziestych. Litera P wskazywała na stołeczną Pragę. W grudniu 1935 roku w wieku 85 lat Tomas Garrigue Masaryk zrezygnował z piastowanego urzędu, a Skoda Hispano-Suiza przeszła na emeryturę razem z nim, zajmując miejsce w garażu jego rezydencji na Zamku na Hradczanach do 17 marca 1936 roku. Wtedy też samochód został zwrócony do producenta i jego dalsze losy pozostają nieznane.

Skoda Hispano-Suiza wyposażona była w wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które podkreślały luksusowy charakter tego modelu. Wał korbowy wsparty na siedmiu łożyskach przyczyniał się do wyjątkowo gładkiej pracy sześciocylindrowego silnika o pojemności 6 654 cm sześc. Jako część 350-kilogramowego bloku jednostki, sam ważył 45 kg. Niezwykły pod względem konstrukcyjnym system wspomagania układu hamulcowego limuzyny, której waga mogła dochodzić do 2,7 tony, wykorzystywał jej energię kinetyczną i stopniowo wspomagał hamulce bębnowe. Jako, że efekt powiększał się wraz ze stopniem naciśnięcia pedału, proces hamowania był płynniejszy i precyzyjniejszy.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Po II wojnie światowej, w czasie głębokich przemian politycznych, Skoda zapewniła samochód prezydentowi Czechosłowacji. Opancerzona Skoda VOS ("Vladní osobni special" – specjalny samochód rządowy) była prestiżową limuzyną z bogatymi zdobieniami chromowymi przodu. Jako przedłużona wersja z opancerzeniem i kuloodpornymi szybami o grubości 52 milimetrów, Skoda VOS ważyła aż do 4 440 kg, za czym szły imponujące wymiary: 5,7 metra długości, 1,95 metra wysokości i 1,75 metra szerokości. Pomiędzy rokiem 1950 a 1952 zostało wyprodukowanych około stu egzemplarzy różnych wersji tego modelu. Wozem takim jeździło dwóch Czechosłowackich prezydentów, Klement Gottwald (1896–1953) oraz Antonín Zapotocky (1884-1957).

d24hw4m

Przez kolejne dekady, aż do opadnięcia Żelaznej Kurtyny w 1989 roku na Zamku na Hradczanach służyły przede wszystkim sowieckie ZIS-y i ZIŁ-y. Cztery lata później, po uformowaniu się niepodległej Republiki Czeskiej, Skoda powróciła do rządowej służby. Vaclav Havel (1936-2011), działacz na rzecz praw człowieka i prezydent Republiki Czeskiej, był też wielkim fanem motoryzacji. Nalegał na możliwość osobistych testów wielu modeli Skody, w tym Felicii i pierwszych generacji Fabii, Octavii i Superba. Jego następca Vaclav Klaus przez dwie kadencje swoich rządów (w latach 2003–2011) używał Skody Superb pierwszej i drugiej generacji.

Milos Zeman, obecny prezydent Republiki Czeskiej, otrzymał swój nowy samochód, Skodę Superb trzeciej generacji, na hradczańskim Zamku 5 czerwca 2015 roku. Limuzyna pokryta perłowym lakierem Black Magic z najwyższym poziomem wyposażenia Laurin & Klement jest napędzana na cztery koła przez benzynowy silnik 2,0 TSI o mocy 280 KM. Współpracuje z nim automatyczna skrzynia biegów DSG.

Źródło: Skoda

ll

d24hw4m
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24hw4m
Więcej tematów