Trwa ładowanie...
lexus
15-09-2015 12:44

Lexus RC F z nowatorskim połączeniem cykli Otto i Atkinsona

Lexus RC F z nowatorskim połączeniem cykli Otto i AtkinsonaŹródło: zdjęcie producenta
d26ccof
d26ccof

Najnowsze sportowe coupe Lexusa - model RC F - jest napędzane 32-zaworowym silnikiem V8, który charakteryzuje się dynamiczną pracą oraz umiarkowanym apetytem na paliwo. Sekret takiego połączenia tkwi w wykorzystywaniu cykli Otto i Atkinsona.

Wolnossąca jednostka jest gruntowną modyfikacją sprawdzonego, 5-litrowego motoru znanego z modelu IS F. Zastosowanie tytanowych zaworów oraz zmniejszenie masy wału zmniejszenie masy wału korbowego i korbowodów pozwoliło przesunąć granicę maksymalnych obrotów o 500 do 7300, uzyskując wzrost mocy o 51 KM do 477 KM. Zwiększeniu uległ również maksymalny moment obrotowy, który osiągany jest teraz przy prędkości obrotowej niższej o 400 niż poprzednio, sięgając 530 Nm przy 4 800 obr./min.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Potężna jednostka napędowa zapewnia temu coupe odpowiednią dynamikę, jednak wysokim osiągom towarzyszy niskie zużycie paliwa, jak na ważący 2 250 kg samochód z pięciolitrowym silnikiem. W cyklu mieszanym Lexus RC F spala 10,8 litra benzyny na 100 km, zaś w trasie zużycie paliwa spada 7,8 l/100 km. Lexus RC F łączy owe wykluczające się zwykle zalety dzięki temu, że w zależności od potrzeb jego silnik może pracować w konwencjonalnym cyklu Otto lub oszczędnym cyklu Atkinsona, stosowanym w wyróżniających się bardzo niskim zużyciem paliwa hybrydowych jednostkach napędowych.

Zasada cyklu Atkinsona polega na wydłużeniu czasu otwarcia zaworów dolotowych. Zamykają się one dopiero w trakcie suwu sprężania, dzięki czemu objętość sprężanej, a następnie spalanej mieszanki jest mniejsza od objętości, do której rozprężają się zawarte w cylindrach gazy podczas suwu pracy. W efekcie w chwili otwarcia zaworów wylotowych ciśnienie gazów spalinowych jest bliskie atmosferycznemu, a cała ich energia została wykorzystana na popchnięcie tłoka – dlatego silnik pracujący w cyklu Atkinsona ma większą sprawność, niż działający w konwencjonalnym cyklu Otto.

d26ccof

Ekonomiczność silnika pracującego w cyklu Atkinsona okupiona jest mniejszym stosunkiem mocy do pojemności skokowej. Konstruktorzy Lexusa RC F wykorzystali jednak możliwości zaawansowanego układu inteligentnego sterowania zaworami VVT-iE w taki sposób, że przy niewielkim obciążeniu – na przykład podczas jazdy po trasie – silnik pracuje w cyklu Atkinsona, zaś po dociśnięciu pedału przyspieszenia przechodzi w cykl Otto, w pełni wykorzystując ogromny potencjał pięciolitrowego V8. Dzięki temu coupe Lexusa przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 270 km/h, nie zmuszając przy tym do zbyt częstego odwiedzania stacji benzynowych.

d26ccof
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d26ccof
Więcej tematów