Trwa ładowanie...

Lexus RC F: tradycja i nowoczesność

Lexus RC F: tradycja i nowoczesnośćŹródło: Lexus
da9rel9
da9rel9

Japońska kultura to wyjątkowa mieszkanka tradycji i najnowszych technologii. Podobna filozofia towarzyszyła Lexusowi przy tworzeniu nowego sportowego coupe RC F. Dwudrzwiowe auto o wyjątkowym wyglądzie otrzymało wolnossący silnik V8 i napęd na tył, a wszystko doprawiono sporą ilością elektroniki i najnowszych rozwiązań technicznych.

Lexus postanawia rozwijać swoją serię F, czyli samochodów dla fascynatów szybkiej jazdy i świetnych osiągów. Stwierdzono, że tacy klienci, zamiast mocnego sedana jak IS F będą woleli rasowe coupe. W ten sposób miejsce czterodrzwiowego auta zajął typowy sportowiec o agresywnej linii. Już sam wygląd zapowiada spore emocje. Pokaźnych rozmiarów osłona chłodnicy, wloty powietrza do dodatkowych radiatorów, skrzela za przednimi kołami i otwór na masce służący do odprowadzania ciepłego powietrza od razu pokazują, że nie jest to zwykły samochód.

Cała sylwetka została dopracowana aerodynamicznie tak, aby zagwarantować odpowiednie chłodzenie zarówno silnikowi, jak i hamulcom, ale też zapewnić docisk i stabilność podczas szybkiej jazdy na torze. Na nadwoziu znajduje się wiele drobnych elementów aerodynamicznych – nawet tylne światła zostały ukształtowane nie tylko z myślą o ciekawej stylistyce, ale też o przepływie powietrza. Całość uzupełnia elektrycznie wysuwany przy prędkości 80 km/h spoiler.

Inżynierowie odpowiedzialni za Lexusa RC F zapytani o to, czemu w czasach, gdy popularne są mniejsze, turbodoładowane silniki wybrali 5-litrową jednostkę V8 i napęd jedynie na tylną oś, wyjaśnili, że jest to samochód, który ma dostarczać maksimum przyjemności z jazdy. Dlatego zdecydowano się na klasyczną konfigurację zapewniającą niesamowite wrażenia za kierownicą nie tylko za sprawą osiągów, ale też dźwięku wydobywającego się z układu wydechowego.

da9rel9

* Ile wart jest twój samochód? Możesz się łatwo przekonać * Nowy sportowy Lexus otrzymał najmocniejszy silnik V8 w historii japońskiej marki. Oferuje on 477 KM i 530 Nm, co przekłada się na przyspieszenie do pierwszej setki w 4,5 s i możliwość osiągnięcia ograniczonej elektronicznie prędkości 270 km/h. Moc na koła przenoszona jest za pośrednictwem automatycznej 8-biegowej skrzyni, która może też pracować w trybie manualnym i być sterowana łopatkami umieszczonymi za kierownicą. W tym miejscu pojawia się jedno z ciekawych rozwiązań technicznych zastosowanych przez Japończyków. Przekładnia pobiera dane z czujnika przeciążenia i dzięki temu jej praca może być dostosowana do aktualnej sytuacji. Jak to działa w praktyce? Na przykład im mocniej kierowca hamuje, tym szybciej zrzucane są kolejne biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem i utrzymanie go na wysokich obrotach, tak potrzebnych przy dynamicznej
jeździe.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

RC F jednak jest nie tylko klasyczny, ale zarazem bardzo nowoczesny. Mimo silnika, wydawałoby się, z minionej epoki, sportowy Lexus spełnia wyśrubowaną normę ekologiczną Euro 6. Jak to możliwe? Nowe V8 japońskiej marki to pierwszy silnik, który zmienia tryby pracy – przy spokojnej jeździe na niskich obrotach jednostka pracuje w cyklu Atkinsona, pozwalającym zadowolić się w tej sytuacji mniejszymi ilościami paliwa. Natomiast po mocniejszym wciśnięciu gazu komputer sterujący przełącza ją w cykl Otto, w którym pracuje zdecydowana większość silników spalinowych w samochodach, i w ten sposób pozwala na uzyskanie maksymalnych osiągów. Nawet jeśli nie obchodzi nas ekologia, to warto zainteresować się zużyciem paliwa. Mimo dużej pojemności i wysokiej mocy przy spokojnej jeździe RC F zadowoli się mniej niż 10 l benzyny na 100 km, a nawet jeśli zdecydujemy się na bardziej dynamiczną podróż, to wartość
ta będzie oscylować wokół 15 l/100 km.

da9rel9

Przyspieszenie sportowego modelu RC F robi wrażenie, a natychmiastowa reakcja na wciśnięcie gazu pozwala na dynamiczną jazdę, jednak w przypadku tego modelu to układ napędowy jest najważniejszy. Przede wszystkim samochód może pracować w jednym z czterech trybów – Eco, Normal, Sport S i Sport S+. Uruchomienie każdego z nich zmieni wygląd wyświetlacza służącego za obrotomierz, ale też pracę wielu podzespołów, czyli między innymi układu kierowniczego, skrzyni biegów i reakcję na gaz. Dodatkowo jest opcja Snow dla jazdy po śniegu. Na tym jednak nie koniec możliwości w dobraniu odpowiedniego ustawienia.

Elektroniczne systemy wspomagania (jak kontrola trakcji i ESP) pracują w jednym z trzech trybów – normal, sport, expert, a można też je całkowicie wyłączyć. Każdy z nich pozwala kierowcy na nieco więcej. Podstawowy tryb umożliwia delikatne uślizgi podczas szybszej jazdy, natomiast po wybraniu opcji „sport” systemy reagują nieco później. Warty szczególnej uwagi jest tryb „expert”, który niemal całkowicie wyłącza ESP, tak, że komputer zareaguje dopiero w ostateczności. Został on zaprogramowany w taki sposób, aby umożliwić pełne wykorzystanie potencjału sportowego Lexusa.

Trzecim elementem, którego tryb pracy można wybrać zza kierownicy jest dyferencjał, mogący rozdzielać moment obrotowy pomiędzy tylne koła w zależności od potrzeb. Dostępne opcje to slalom, standard i track. Zgodnie z nawą, pierwszy z nich przydaje się podczas jazdy po ciasnych zakrętach – np. na górskich drogach. W takim ustawieniu dyferencjał przenosi zdecydowanie więcej momentu obrotowego na zewnętrze koło, zwiększając tym samym sterowność samochodu. Na przeciwnym biegunie znajduje się opcja „track”, czyli ustawienie do jazdy po torze. W tym przypadku różnica momentu obrotowego między kołem wewnętrznym i zewnętrznym jest zdecydowanie mniejsza, co zwiększa stabilność auta.

da9rel9

Tak duża liczba ustawień wydaje się w pierwszej chwili niepotrzebna, ale przełączanie między nimi jest natychmiastowe i już po chwili będziemy wiedzieć w jakiej sytuacji, którą opcję wybrać. Pasuje to też do charakteru modelu RC F, który został stworzony z myślą o fascynatach motoryzacji, chętnie sprawdzających swój samochód na torze wyścigowym.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Nowe coupe Lexusa ma też drugie oblicze. W odróżnieniu od wielu innych aut skierowanych do wielbicieli emocji za kierownicą, RC F jest też bardzo dobrym autem do codziennego użytku. Wsiadając do mocnego sportowego samochodu łatwo poczuć się onieśmielonym jego możliwościami. W Lexusie nie ma to miejsca. Od pierwszych kilometrów kierowca czuje się pewnie i może sobie pozwolić na dynamiczną jazdę. Oprócz tego RC F zaskakuje komfortem. Po tak szybkim i skoncentrowanym na osiągach modelu można by się spodziewać, że nie będzie nadawać się do codziennej jazdy.
Nic bardziej mylnego.

da9rel9

Ośmiobiegowa skrzynia i dobra izolacja przed hałasem oznaczają, że nawet przy wyższych prędkościach autostradowych w kabinie panuje cisza, a samochód niezauważalnie pokonuje kolejne kilometry. Kubełkowe fotele oczywiście nie oferują wygody znanej z limuzyn, ale zapewniając dobre trzymanie przy szybkiej jeździe, nie będą również męczyć podczas dłuższych tras. Tylne fotele należy traktować jedynie awaryjnie, ale za to za nimi znajduje się pojemny i ustawny bagażnik mieszczący 366 l.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Nie ma jednak produktów idealnych i podobnie jest z nowym Lexusem. Nieco słabszą stroną jest wnętrze sportowego auta. Z jednej strony jest ono ergonomiczne, wygodne i nastawione na kierowcę, ale nie wygląda tak atrakcyjnie jak nadwozie, a przede wszystkim trochę zaskakuje przeciętną jakością materiałów. Jak przystało na Lexusa, są one idealnie spasowane, jednak sprawiają wrażenie tanich. Podobnie jest z ekranem nawigacji, który ustępuje jakością najnowszym telefonom i tabletom.

da9rel9

* Ile wart jest twój samochód? Możesz się łatwo przekonać * Ta niewielka przypadłość znana z wielu japońskich samochodów jednak nie zmienia obrazu całości. Lexus RC F to model, który imponuje możliwościami i wyglądem, zapewnia maksimum przyjemności z jazdy, a do tego nadaje się do codziennego komfortowego użytkowania. Ceny japońskiego coupe (przy uwzględnieniu dodatkowego wyposażenia) plasują się na podobnym poziomie jak w przypadku największego konkurenta, czyli BMW M4. Rozpoczynają się od 383 400 zł za wersję Elegance, a kończą na 451 700 za odmianę Carbon, która posiada między innymi maskę i dach wykonany z włókna węglowego, co pozwala na zmniejszenie masy samochodu o 9 kg i obniżenie środka ciężkości. Klienci, którzy zdecydują się na zakup modelu RC F do końca grudnia 2014 roku otrzymają zniżki od 23 000 do 27 000 zł.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

da9rel9

"Lexus RC F" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V8, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "4969"
Moc KM / przy obr./min "477 / 7100"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "530 / 4800-5600"
Skrzynia biegów "automatyczna, 8-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "270"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "4,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "16,1 / 7,8 / 10,8"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 12,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "366"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4705 / 1845 / 1390"
Cena wersji podstawowej w zł "383 400"
Cena testowanego modelu w zł "425 100"
Plusy null
Minusy null
da9rel9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
da9rel9
Więcej tematów