Trwa ładowanie...

W Polsce będą budowane drogi z betonu

dixulvj
dixulvj

Po zmianie prawa betonowe nawierzchnie dróg stały się bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Koszt budowy takiej nawierzchni jest już niewiele wyższy w porównaniu do drogi asfaltowej, ale beton jest nawet dwukrotnie trwalszy - tłumaczy Federico Tonetti, prezes zarządu i dyrektor generalny Lafarge w Polsce. Jest też bardziej przyczepny i wymaga słabszego oświetlenia. To obniża koszty utrzymania drogi, jednak nie w każdym przypadku jest lepszym rozwiązaniem.

Ubiegłoroczna nowelizacja Prawa zamówień publicznych miała na celu m.in. odejście od powszechnego stosowania najniższej ceny jako dominującego kryterium. Pod uwagę ma być brany całkowity koszt budowy i użytkowania. W przypadku dróg oznacza to otwarcie furtki do stosowania nawierzchni betonowych. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało już, że do 2020 roku 27 proc. tras budowanych w naszym kraju będzie miało nawierzchnię betonową. Drogi tego typu od dziesięcioleci wykorzystuje się między innymi w Niemczech i USA.

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad beton, jako nawierzchnię dróg ekspresowych i autostrad cechuje duża odporność na zmiany temperatury, duża sztywność przy przeciążeniach, możliwość ponownego wykorzystania materiału, większa trwałość, ale i mniejsze koszty utrzymania. Drogi z betonu buduje się jednak drożej i wymagają one dużo większej precyzji podczas prac. Nawierzchnie asfaltowe pozwalają z kolei na szybkie remonty.

Jak wynika z opracowania Stowarzyszenia Producentów Cementu, przy obecnych wymaganiach technicznych koszt budowy 1 metra sześciennego nawierzchni asfaltowej (tzw. podatnej) dla ruchu lekkiego waha się w zależności od typu nawierzchni od ok. 92 zł do ok. 124 zł. Taka sama powierzchnia nawierzchni betonowej (tzw. sztywnej) kosztuje od ok. 105 zł do ok. 134 zł. Dla ruchu ciężkiego beton jest nawet tańszy – 1 metr sześcienny nawierzchni sztywnej kosztuje 200-225 zł, a nawierzchni podatnej 244-271 zł. Nawierzchnie betonowe są do tego znacznie tańsze w utrzymaniu oraz trwalsze. Tonetti mówi o dwukrotnie większej trwałości, a niemieckie badania wskazują nawet na ponad trzykrotną.

Wiceszef resortu infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz podkreśla, że z betonu miałyby być budowane główne autostrady i drogi ekspresowe, na które ma być kierowany ruch ciężarowy. Pozostałe 73 proc. budowanych dróg będzie asfaltowych. W czasie dyskusji z posłami padł zarzut, że polskie firmy nie są przygotowane do konkurowania z przedsiębiorstwami zagranicznymi od lat zajmującymi się budową dróg z betonu. Był on odpierany przez ekspertów i przedstawicieli branży betonowej, według których są już na polskim rynku gracze przygotowani do realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych. Rynasiewicz stwierdził jednak, że nasypy, podbudowy, wiadukty w technologii betonowej mogą robić wszystkie firmy, które dotychczas pracowały w asfaltowych technologiach.

dixulvj

(źródło: WP, Newseria)

dixulvj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dixulvj
Więcej tematów