Trwa ładowanie...
d6j1570
10-04-2014 08:25

Toyota Land Cruiser FL 2014: offroad na bogato

d6j1570
d6j1570

W 2014 roku Toyota Land Cruiser 150 przeszła zmiany wizualne i techniczne. Siłą Land Cruisera jest ponad 60 lat historii samochodu, który wjedzie wszędzie, jest prawdziwą terenówką i jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów terenowych na świecie, a przy tym oferuje luksusowe i przestronne wnętrze, jak SUV.

Toyota Land Cruiser ma opinię samochodu o znakomitej dzielności w terenie i wysokiej trwałości. To bez wątpienia jeden z najbardziej niezawodnych i najtwardszych samochodów 4x4 na świecie. Od momentu debiutu w 1951 roku, jego kolejne generacje trafiły do ponad 6 mln klientów. Model sprawdził się na najbardziej wymagających terenach, na wszystkich kontynentach świata, nawet na Antarktydzie.

Land Cruiser jest klasycznym samochodem terenowym, został zbudowany na ramie. Jednak, w przeciwieństwie do np. Toyoty Hilux, Land Cruisera wyposażono w całe mnóstwo elektronicznych systemów, wspomagających kierowcę i sprawiających, że nawet kompletny laik może być sprawnym kierowcą w terenie. W tym roku debiutuje zmodernizowana wersja Land Cruisera 150. W skrócie: dołożono elektronicznych systemów wspomagających jazdę oraz zmieniono wygląd przedniego i tylnego pasa nadwozia.

Wymiary zewnętrzne zmodernizowanej wersji pozostały niemal bez zmian. Przy długości 4780 mm jest ona zaledwie o 20 mm dłuższa od dotychczasowego modelu, zachowując jego promień zawracania 5,7 m (wersja 3-drzwiowa: 4335 mm długości i promień zawracania 5,2 m). Mimo nowego przodu nadwozia, nie zmienił się kąt natarcia: 32 st. Pozostałe parametry terenowe również zostały utrzymane na dotychczasowym poziomie. Kąt rampowy: 22 st., kąt zejścia: 25 st., przechył boczny: 42 st., zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 42 st., głębokość brodzenia: 70 cm.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Z zewnątrz największe zmiany objęły przód pojazdu, z wyżej poprowadzoną linią maski. Nowe reflektory ze światłami LED i osłona chłodnicy zostały zintegrowane w bardziej masywną niż dotychczas strukturę. Pionowe poprzeczki grilla stykają się z górną częścią zderzaka, dając wrażenie większej masywności przodu. Reflektory z paskami diod LED do jazdy dziennej mają zupełnie nowy, bardziej pionowy kształt. Zmieniony został także przedni zderzak i światła przeciwmgielne.

d6j1570
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

W tylnej części nadwozia przeprojektowany został wygląd świateł. Na drzwiach bagażnika pojawiło się większe, chromowane wykończenie wokół tablicy rejestracyjnej. Land Cruiser ma również nowe wzory 17- i 18-calowych felg oraz cztery nowe kolory nadwozia: odcień czarnego, ciemnozielonego, ciemnoniebieskiego i brązowego.

Choć Land Cruiser jest typowo terenowym samochodem, wyróżnia się jakością wnętrza. W zmodernizowanej wersji pojawił się szereg udogodnień: nowy panel w centralnej konsoli, pokrętło sterowania funkcjami w terenie i zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym. Poprawiono również projekt trzeciego rzędu siedzeń. Do wykończenia użyto nowych materiałów: lakieru fortepianowego i drewna. Są też aluminiowe wstawki na kierownicy i w okolicach nawiewów. Wnętrze otrzymało także nowe odcienie dwukolorowej tapicerki: czarny i kość słoniową.

d6j1570

Toyota Land Cruiser od lat sprawdza się w różnych częściach świata - od dalekiej północy - po piaski Sahary. Jeździ po bezdrożach na wschodzie Rosji, chętnie kupują go mieszkańcy Emiratów Arabskich. Wyróżnia się wytrzymałą, ramową konstrukcją podwozia, dzięki której w terenie radzi sobie znacznie lepiej, niż typowy SUV, oferując przy tym porównywalną z SUV-em praktyczność i komfort podróżowania.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Siłą Land Cruisera w terenie jest stały napęd na obie osie. W trudnych warunkach wspomagają go dodatkowo całkowite blokady dyferencjałów: tylna i centralna typu Torsen, rozdzielające napęd między tylnymi kołami i między osiami w proporcji 50:50.

d6j1570

Pod maską Land Cruisera 150 może pracować silnik benzynowy V6 o pojemności 4,0 l, mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym 385 Nm lub 3-litrowa jednostka Diesla o mocy 190 KM i 420 Nm, dostępnych już od 1600 obr./min. W przypadku tego drugiego silnika dostępny jest moduł PowerBoost, zwiększający moc i moment obrotowy. Wzmocniony silnik 3.0 D-4D PowerBoost ma moc 225 KM (poprzednio 190 KM), którą rozwija przy 3500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy w wysokości aż 500 Nm (poprzednio 420 Nm), dostępny w zakresie 1700-2800 obr./min.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Modernizacji poddano elementy zawieszenia z zestawem stabilizatorów o zmiennej sztywności. Uzupełnieniem solidnej konstrukcji podwozia są liczne, elektroniczne systemy terenowe, obsługiwane za pomocą nowego panelu sterowania i wyświetlacza w zestawie przyrządów.

d6j1570

Pokonywanie stromych trawersów i zjazdów ułatwi system Crawl Control, kontrolujący osobno przyczepność każdego z kół. Dodatkowo, do dyspozycji mamy jeszcze system ułatwiający pokonywanie podjazdów, pięć trybów do jazdy po różnych nawierzchniach, jak np.: błoto czy piasek. Jest też, bardzo pomocna w terenie, blokada tylnego mechanizmu różnicowego.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

System Crawl Control umożliwia poruszanie się w ekstremalnych warunkach, zwalniając kierowcę z konieczności obsługi gazu i hamulca. Samodzielnie hamuje i przyspiesza dane koło, zapewniając mu maksymalną przyczepność. Ponadto, utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość, którą można zaprogramować w zakresie od 0,5 do 5,5 km/h.

d6j1570

System Downhill Assist Control (DAC) wspomaga kierowcę podczas zjazdów z najbardziej stromych wzniesień. Po jego aktywacji, kierowca nie musi dotykać pedałów i kontroluje tylko kierownicę, resztą zajmie się komputer, utrzymując stałą, bezpieczną prędkość zjazdu i całkowite panowanie nad samochodem. Na liście elektronicznych asystentów jest Hill Assist Control (HAC), czyli system wspomagający ruszanie pod górę. Przyda się też system OTA, redukujący promień skrętu.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Kolejny, terenowy pomocnik to A-TRC, aktywna kontrola trakcji rozpoznaje które koła nie mają przyczepności, hamując osobno każde z nich. W ten sposób każde z kół przez cały czas ma dobrą przyczepność. Możemy dzięki temu wydostać się z prawie każdej pułapki. W ekstremalnych sytuacjach wystarczy, że przyczepność będzie mieć tylko jedno z kół, a samochód wyjedzie.

d6j1570

Hydrauliczny system kontroluje pracę stabilizatorów zawieszenia, minimalizując wychylenia karoserii podczas jazdy asfaltem i zapewniając możliwie największy skok i wykrzyż zawieszenia w terenie. Dzięki temu Land Cruiser jest komfortowy na jezdni i bardzo sprawny w trudnym terenie. Toyotę Land Cruiser wyposażono również w terenowy ABS, który nie dopuszcza do blokowania kół również podczas jazdy poza asfaltem.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Dopełnieniem, a może raczej ukoronowaniem gamy Land Cruisera jest potężny model V8 na 20-calowych kołach. To potężna, luksusowa terenówka, wyposażona w – jak nazwa wskazuje – silniki V8 zasilane benzyną lub olejem napędowym. Samochód ma imponujące rozmiary, dlatego silnik musi mieć odpowiedni zapas mocy. W przypadku Diesla V8 są to 272 KM, pozwalające rozpędzić wielką Toyotę do setki w 8,9 s i ciągnąć za sobą 3,5-tonową przyczepę. O komfort podróżujących dba hydrauliczne, regulowane zawieszenie i czterostrefowa klimatyzacja.

Ponieważ Toyota Land Cruiser to także konkurent dla luksusowych SUV-ów, nie mogło zabraknąć elektronicznych asystentów parkowania i kamer, okalających samochód, które pomogą np. przejechać przez wąski most lub ciasne zaułki w miastach. Cztery kamery przedstawiają obraz wokół pojazdu z sześciu perspektyw. Na wyposażeniu są przyciemniane szyby, skórzana tapicerka, podgrzewane i regulowane elektrycznie fotele, rozbudowane mulitimedia, a nawet podgrzewana kierownica.

Land Cruiser 150 korzysta również z zaawansowanych technologii bezpieczeństwa czynnego i biernego, m.in.: systemu ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash, aktywnego tempomatu, systemów monitorowania martwego pola w lusterkach, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), który za pomocą tylnej kamery ułatwia wyjazd z prostopadłego miejsca parkingowego, ostrzegając o przejeżdżających samochodach.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Wraz z modernizacją modelu, na polskim rynku pojawiły się także nowe wersje wyposażenia. Trzy wersje bazowe to Prado, Premium, oraz Executive, które można dodatkowo personalizować dwunastoma pakietami wyposażenia dodatkowego. Natomiast wszystkie wymienione wyżej dodatki możemy otrzymać w standardzie w przypadku nowej, specjalnej wersji „Invincible”. Przedstawiciele Toyoty liczą, że właśnie ona będzie cieszyła się największym powodzeniem w polskich salonach.

Ceny nowego Land Cruisera 150 zaczynają się od 189 tys. zł w przypadku wersji trzydrzwiowej i 199 tys. zł. z nadwoziem pięciodrzwiowym. Model jest oferowany w wersji z homologacją ciężarową, umożliwiającej odliczenie podatku VAT.

Już w podstawowej wersji Prado otrzymujemy lusterka i klamki w kolorze nadwozia, 17-calowe aluminiowe felgi, dwustrefową klimatyzację, bezkluczykowy system dostępu, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, a także skórzaną tapicerkę siedzeń i kierownicę z tempomatem i sterowaniem systemami elektronicznymi auta, nowy, multimedialny system Toyota Touch2 z kolorowym monitorem i Bluetooth, kamerę cofania, audio z 9 głośnikami, spryskiwacze reflektorów i lampy przeciwmgielne.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

U konkurencji jest nieco drożej, bo nawet gdybyśmy chcieli zdecydować się na znacznie mniejszego, ale identycznie wyposażonego SUV-a, BMW X3 z silnikiem 2-litrowym silnikiem Diesla o mocy 184 KM, uwzględniając dopłaty, odchudzimy portfel o ponad 186 tys. zł. Podobną cenę, po uwzględnieniu dopłat do wspomnianego wyżej wyposażenia osiągnie Audi Q5 2.0 TDI z jednostką o mocy 177 KM. Ceny są zbliżone do Land Cruisera, tyle że w jego przypadku otrzymujemy prawdziwą, opartą na ramie terenówkę, która pojedzie wszędzie tam, gdzie nie wjedzie żaden SUV i pociągnie przyczepę o tonę cięższą, niż ugrzecznieni konkurenci. Toyota Land Cruiser 150 to również dużo większy i bardziej pakowny samochód. Natomiast w zestawieniu z BMW X5 z dieslem o mocy 218 KM za 239 900 zł, dobrze wyposażony Land Cruiser wydaje się być tani.

mw/sj, moto.wp.pl

"Toyota Land Cruiser 150 FL 2014 3.0 D-4D PowerBoost" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel D-4D Power Boost"
Pojemność silnika cm3 ""
Moc KM / przy obr./min "225 / 3500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "500 / 1700 – 2800 "
Skrzynia biegów "5-stopniowa automatyczna lub 6-stopniowa manualna"
Prędkość maksymalna km/h ""
Przyspieszenie (0-100 km/h) s ""
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) ""
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) ""
Pojemność bagażnika min./max. / l ""
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "189 000"
Cena testowanego modelu w zł "199 000"
Plusy null
Minusy null
d6j1570
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6j1570
Więcej tematów