Trwa ładowanie...
13-03-2013 15:08

Suzuki SX4: nowy crossover segmentu C

Suzuki SX4: nowy crossover segmentu CŹródło: Marek Wieliński
d41f8j9
d41f8j9

Długo czekaliśmy na tę premierę. Zwiastunem nadejścia nowego modelu był, prezentowany podczas Paryskiego Salonu Samochodowego w 2012 roku, koncepcyjny samochód Suzuki S-Cross. Kurtyna poszła w górę i dziś wszystko już jest jasne. Podczas 83. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, Suzuki zaprezentowało swojego najnowszego crossovera z segmentu C. Nowy SX4 to wersja produkcyjna, inspirowana koncepcyjnym S-Crossem.

Początkowym zamysłem było stworzenie następcy obecnego modelu SX4. By spełnić rosnące oczekiwania klientów, konieczne okazało się zaprojektowanie samochodu większego od poprzednika. Dlatego najnowsze Suzuki SX4 plasuje się w segmencie C. Dlaczego zdecydowano się na zachowanie nazwy modelu? Chodziło o nawiązanie do tradycji budowania crossoverów z napędem cztery koła. Na tym polu Suzuki, do spółki z Fiatem, byli pionierami.

Projektując nowego SX4 korzystano z doświadczeń, zdobytych podczas konstruowania samochodów kompaktowych z rozwiązaniami, stosowanymi w modelach typu SUV. Największy nacisk położono na nadanie nowemu SX4 atrakcyjnego wyglądu, a jednocześnie uzyskanie jak największej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów oraz ich bagażu, przy zastosowaniu napędu 4x4. Nowe Suzuki SX4 jest połączeniem wysokich walorów praktycznych: niskiego zużycia paliwa i przestronnego wnętrza z atrakcyjną linią nadwozia. Bagażnik ma pojemność 430 litrów (wg VDA) i plasuje ten model w czołówce najbardziej pojemnych crossoverów segmentu C. Poprzez dobranie odpowiedniego ustawienia tylnej kanapy oraz podłogi bagażnika, można przewozić bagaż o różnych gabarytach. Nowe Suzuki SX4 jest idealnym samochodem dla rodzin i osób aktywnych.

d41f8j9

Nowe Suzuki SX4 ma długość 4300 mm i rozstaw osi 2600 mm. Pasażerowie mogą cieszyć się z bardzo przestronnej i wygodnej kabiny pasażerskiej. Przednie fotele zostały zaprojektowane tak, ale zapewnić jak największą przestrzeń na kolana pasażerów siedzących z tyłu, aż 814 mm.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowy model jest dłuższy od poprzednika o 150 mm, szerszy o 10 mm. Rozstaw osi zwiększył się o 100 mm, a rozstaw kół o 35 mm z przodu i 10 mm z tyłu. To, jak bardzo powiększyło się Suzuki SX4, najbardziej widać na przykładzie pojemności bagażnika. W poprzednim modelu było to zaledwie 270 litrów. Nowy crossover może poszczycić się 430 litrami przestrzeni bagażowej.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Charakterystyczna bryła i dynamiczne linie, wyrazisty kształt nadkoli, ozdobne listwy zderzaków oraz zintegrowany system relingów dachowych to wizytówki nowego SX4. Wnętrzu też starano się dodać dynamiki. Ciekawie zarysowane linie konturowe panelu deski rozdzielczej biegną aż do części drzwi. Zastosowano też, lepsze niż w poprzednim modelu, materiały wykończeniowe. Samochód będzie dostępny w 10 kolorach nadwozia.

d41f8j9

Jeden z największych w klasie, szklany, panoramiczny dach z dwoma przesuwanymi panelami ma być dodatkową atrakcją. Zajmuje powierzchnię od przednich aż po tylne siedzenia, sprawiając, że podróżowanie staje się ciekawsze i bardziej relaksujące. Gdy dach jest zamknięty, całkowita długość paneli wynosi 1000 mm. Po otwarciu dachu, powierzchnia przeszklona ma 560 mm. To jeden z największych szklanych dachów panoramicznych w tym segmencie.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowy SX4 dostępny jest w dwóch wariantach silnikowych: benzynowym i z jednostką Diesla. Oba silniki mają pojemność 1.6 litra i rozwijają moc 120 KM. Silnik benzynowy powstał w oparciu o znaną już jednostkę Suzuki. Zmniejszono jednak tarcie wewnętrzne i masę silnika oraz jego osprzętu. Maksymalną moc rozwija przy 6000 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy to 156 Nm, dostępne przy 4400 obr./min.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Silnik wysokoprężny osiąga maksymalną moc 120 KM przy 4000 obr./min. i dysponuje maksymalnym momentem 320 Nm przy 1750 obr./min. Również w tej jednostce inżynierowie zadbali o niską masę własną i niskie tarcie. Dzięki tym zabiegom, zarówno jednostka benzynowa, jak i Diesel mają być bardziej ekonomiczne. Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek zapewnia odpowiedni moment obrotowy przy niskich, jak i wysokich obrotach. Nowo zaprojektowana osłona, izolująca dźwięk pracy silnika, podnosi komfort podróżowania, tłumiąc charakterystyczne dla silników wysokoprężnych wibracje i hałas. Oferowany opcjonalnie system start/stop dodatkowo podnosi ekonomię jazdy.

d41f8j9
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Z silnikiem benzynowym łączona jest pięciostopniowa, manualna skrzynia biegów. Zoptymalizowane przełożenia zwiększają osiągi i obniżają zużycie paliwa. Nowa konstrukcja skrzyń ogranicza hałas i tłumi wibracje. Sześciostopniowa skrzynia manualna jest łączona z silnikiem diesla. Dostępna też będzie automatyczna przekładnia bezstopniowa CVT z 7-stopniowym trybem manualnym, który pozwala kierowcy na zmianę biegów przy użyciu manetek, umieszczonych pod kierownicą.

d41f8j9

Nowy system napędu 4WD oferuje cztery tryby pracy, które zapewniają lepsze osiągi i wyższy poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach. Nowy napęd Suzuki SX4 wykonano w technologii ALLGRIP, korzystając z wieloletnich doświadczeń Suzuki w produkcji napędów na obie osie. W celu zapewnienia optymalnej kontroli nad pojazdem, kierowca, korzystając z przycisku w środkowej konsoli, może wybrać tryb: auto, sport, snow albo lock.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W trybie AUTO, odpowiednim do jazdy w normalnych warunkach drogowych, priorytetem jest oszczędność paliwa. System domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu, włącza tryb 4WD. Tryb SPORT sprawdzi się podczas jazdy po krętych drogach. System wykorzystuje wówczas zalety napędu 4WD w odpowiedzi na nacisk na pedał przyspieszenia. W niskim i średnim zakresie prędkości system steruje dystrybucją momentu obrotowego, w celu zoptymalizowania właściwości jezdnych w zakrętach.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Tryb SNOW jest odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach. System domyślnie załącza wówczas napęd 4WD. Odpowiednio dostosowuje kontrolę nad napędem na obie osie, w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania, tym samym zapewniając doskonałą trakcję i stabilność pojazdu. Natomiast tryb LOCK pozwala wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu, nieustannie przekazując w nim wysoki moment obrotowy również do kół tylnej osi.

d41f8j9
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona. Lżejsza i sztywniejsza, pomocnicza rama zawieszenia zapewnia większą stabilność prowadzenia. Zwiększona sztywność połączeń przednich kolumn oraz dolnych wahaczy zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu oraz tłumi hałasy i wibracje.

Najnowszy model Suzuki zaopatrzono w liczne systemy bezpieczeństwa. Jest oczywiście ESP i system, monitorujący ciśnienie w oponach oraz ogranicznik, który zapobiega przekroczeniu żądanej prędkości pojazdu. W wyposażeniu znalazło się także siedem poduszek powietrznych i napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia. Ciekawostką jest system składania pedału hamulca, redukujący obrażenia stóp i nóg w chwili wypadku. Kształt maski, podszybia, wycieraczek oraz zderzaków chronią pieszego w przypadku zderzenia.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowy SX4 będzie produkowany w węgierskiej fabryce Magyar Suzuki w Esztergom na Węgrzech. Samochód wejdzie do sprzedaży jesienią. Przedstawiciele Suzuki liczą, że najbardziej przypadnie do gustu rodzinom.

mw, moto.wp.pl

d41f8j9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41f8j9
Więcej tematów