Trwa ładowanie...
24-07-2013 14:03

Rusza seryjna produkcja Hyundaia ix35 napędzanego wodorem

Rusza seryjna produkcja Hyundaia ix35 napędzanego wodoremŹródło: zdjęcie producenta
d1coeve
d1coeve

Koncerny motoryzacyjne starają się znaleźć alternatywę dla klasycznych samochodów spalinowych. Ma to pomóc w uniezależnieniu się od ropy oraz zmniejszyć ilość trujących gazów emitowanych do atmosfery. Jedną z możliwości są samochody napędzane wodorem. Hyundai jako pierwsza marka oferuje takie auto w seryjnej sprzedaży.

Przyszłość motoryzacji nadal nie jest pewna. Producenci samochodów pracują nad wieloma różnymi rozwiązaniami. Część firm stawia przede wszystkim na napęd hybrydowy, inne koncerny wierzą w przełom związany z samochodami elektrycznymi. Jest jednak sposób, aby połączyć te dwa rozwiązania - auta z silnikami zasilanymi prądem, które mają na pokładzie własną elektrownię. Rolę takiego generatora energii elektrycznej może pełnić silnik spalinowy jak w Oplu Amperze. Istnieje też bardziej ekologiczna alternatywa, która pozwoli się całkowicie uniezależnić od ropy. Mowa tu o ogniwach paliwowych zasilanych wodorem.

Jak działa taki napęd? Ogniwa paliwowe, do których dostarczany jest wodór, generują energię elektryczną. Produkcja prądu może trwać bez przerwy, gdy samochód jest uruchomiony, a to oznacza, że pojemność akumulatorów nie musi być tak duża jak w przypadku aut elektrycznych ładowanych z gniazdka. Ogniwa paliwowe zadowolą też ekologów i poprawią jakość powietrza w miastach. Ponieważ ich działanie opiera się na utlenianiu wodoru, to z rury wydechowej wydobywa się jedynie woda.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Coraz więcej firm pracuje nad napędem wodorowym. Największy do tej pory projekt ma Honda, która od 2008 roku prowadzi testy w Kalifornii. Japońska marka oferuje długoterminowy wynajem swojego modelu FCX Clarity. Dzięki temu zwykli kierowcy mogą przekonać się o zaletach nowego rodzaju napędu, a przy tym przekazać Hondzie ważne informacje dotyczące codziennej eksploatacji takich samochodów.

d1coeve

Pracę nad ogniwami paliwowymi prowadzą też inne duże koncerny. Wśród nich znajdują się tacy giganci jak Toyota, Ford, GM i Mercedes. Teraz zdecydowanym krokiem do tej stawki dołącza Hyundai. Koreańczycy stworzyli model ix35 w wersji napędzanej wodorem i będzie to pierwszy tego typu samochód w seryjnej produkcji. Niestety, pojazd znajdzie się raczej w garażach bogatych fascynatów i firm, które będą chciały budować swój ekologiczny wizerunek. Koreański SUV z ogniwami paliwowymi kosztuje aż 183 tys. dolarów, czyli tyle co sportowy Aston Martin Vantage.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Dzisiaj problemem jest również tankowanie wodoru. Niewiele stacji oferuje taką możliwość, a najłatwiej mają pod tym względem mieszkańcy Kalifornii, gdyż tam Honda i Toyota wspomagały takie inwestycje. Sam koszt jazdy wodorowym ix35 jest zbliżony do wydatków, jakie musi ponosić właściciel modelu o tradycyjnym napędzie. Osiągi samochodu również nie ustępują znacznie wersji spalinowej. Prędkość maksymalna to 160 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 12,5 s. Jednak już dzisiaj patrząc na auta elektryczne widać, że bez większego problemu Hyundai może zrobić szybszą wersję.

d1coeve

Samochody jeżdżące dzięki ogniwom paliwowym łączą cichy, ekologiczny i wydajny napęd elektryczny z wygodą szybkiego zatankowania na stacji. Hyundai, podobnie jak wiele innych koncernów, wierzy, że już za 5-10 lat uda się znacząco obniżyć koszt produkcji samochodów na wodór. Jeśli do tego powstanie infrastruktura umożliwiająca tankowanie na większości stacji, to właśnie ogniwa paliwowe mają dużą szansę zastąpić napęd spalinowy w samochodach.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

d1coeve
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1coeve
Więcej tematów